Руководство Министерства цифровой трансформации рассказало, что в скором времени процедура изменения места регистрации будет значительно упрощена.
Так, если сейчас, по их словам, необходимо, как минимум два похода в ЦНАП (иногда вместе с собственником имущества) и в военкомат, то скоро достаточно будет лишь выбрать имущество, которое будет автоматически подтягиваться из реестра, или указать ИНН (индивидуальный налоговый номер) собственника, если человек регистрируется не в собственном жилище.
«Зараз: два походи до ЦНАП (іноді з власником майна) + два до військкомату + купа документів ...Буде: лише обрати майно, яке автоматично підтягуватиметься з реєстру, або зазначити ІНН власника (якщо не у власному житлі)», - рассказал первый заместитель министра Алексей Выскуб.
Что касается военкоматов, то, как отметил министр Михаил Федоров, уже сейчас данные передаются автоматически.
«Дія» делает запрос в реестр военнообязанных, и ваше личное дело после смены места регистрации автоматически передается из старого военкомата в новый. Это значит, что менять место регистрации можно вообще без визита в военкомат», - заявил Федоров.
Кроме того, сейчас территориальные общины также автоматически обязаны передавать информацию в Единый демографический реестр. Поэтому, по словам Федорова, «бумажные» списки канули в Лету.
Однако стоит учесть, что сейчас услуга по автоматической смене места регистрации запущена только в 7 городах (Киев, Харьков, Ровно, Луцк, Кривой Рог, Мариуполь, Винница), и она доступа для владельцев ID-карт.
Впрочем, скоро из экспериментального проекта автоматическое изменение места регистрации может стать доступно всем. Так, недавно в первом чтении был принят законопроект 5463. Как ранее писала «Судебно-юридическая газета», среди прочего этим законопроектом, как поясняют его авторы, «закрепляется право собственника жилья отменить задекларированное или зарегистрированное место проживания третьих лиц в жилье, которое принадлежит ему на основаниях, указанных в законе, без решения суда».
Очевидно, что для запуска автоматической «прописки» необходимо навести порядок с реестрами, в частности, незаполненным остается реестр недвижимого имущества.
Над этим сейчас, по словам Алексея Выскуба, также работает Минцифра.
«На жаль, від «зараз» до «буде» дуже складна законотворча, організаційна та технічна робота. Але у жовтні точно порадуємо вас простою та зручною електронною послугою з реєстрації місця проживання по всій країні.
Над чим наразі працюємо 24/7? Є чотири головні напрями:
Реєстри територіальних громад.
У 2015 році наша країна зробила велику помилку, утворивши законом такі реєстри (замість дати доступ громадам для ведення єдиного демографічного). Громади мали створити понад 6 тис. !!! таких власних реєстрів, які мали б ще обмінюватися даними (після об'єднання громад стало 1438). Зрозуміли, що у більшості громад немає технічної спроможності утворити та якісно вести такі реєстри, не те що обмінюватися даними. Через 6 років маємо результат = кількість створених реєстрів одиниці, а дані в них ...повних хаос.
Зараз спільно з ДМС та МВС працюємо з громадами, щоб упорядкувати ці дані, створити на базі демографічного реєстру єдине джерело актуальної інформації та налагодити електронний обмін і актуалізацію у подальшому.
Наприклад, ДМС створив інструмент для ведення громадами своїх реєстрів, яким вже користуються 1398 громад!!! (ще раз підтверджує страшну помилку 2015), інші або мають власні і будуть інтегруватися через API, або ще не підключилися.
Наведу такі показові цифри - наразі до системи ДМС вивантажено 27 млн записів з реєстрів тергромад, з яких унікальні ідентифікатори типу ІНН, паспорт містять лише 9 млн (((. По інших записах плануємо «матчинг» з іншими джерелами, щоб мати можливість однозначно ідентифікувати особу, не створювати дублі у подальшому, відображати автоматично актуальну прописку та ліквідувати «славнозвісну» довідку. Все це дозволить запустити електронну «прописку» по всій країні та у подальшому ліквідувати штамп в паспорті і необхідність пред'являти «прописку» українцям при користуванні сервісами.
Реєстр речових прав. За різними оцінками в цьому реєстрі від 15 до 40 % майна. Тобто більшість квартир та будинків поза реєстром – звідси неможливість автоматично визначити власника та поточна необхідність приводити власника із собою чи надавати купу документів. Працюємо з Мін'юстом над наповненням реєстру (такий сервіс вже запрацював в пілотних територіях), а також над можливістю надавати заявнику автоматично обрати майно з реєстру для реєстрації місця проживання замість «вгадування» адреси. Адже дуже часто запис адресу в реєстрі взагалі не такий, як ми це собі уявляємо. З цих причин послуга працюватиме електронно та декларативно лише для майна, яке є в реєстрі.
Реєстр військовозобов'язаних. Продовжуємо інтеграцію з цим реєстром, що дозволяє уникнути двох походів до військкоматів (лише у середу і лише 2 години + а іноді й медкомісія). Тут не вся інформація є публічною, але роботи не менше, а може навіть більше, ніж за попередніми напрямами.
Законопроект. У липні народні депутати підтримали у першому читанні проект закону, що реформує систему реєстрації місця проживання. Цей проект закріплює описану вище роботу та підходи, а також відв'язує «прописку» від багатьох послуг, права власності й ліквідує штамп у паспорті.
Наразі працюємо на підготовкою законопроекту до другого читання. Депутати подали 475 правок - це страшенно демотивує і затягне прийняття, але справимось і з цим викликом!
От така «проста» робота, щоб спростити лише 1 послугу», - рассказал Алексей Выскуб.
Подписывайтесь на наш Telegram-канал и Twitter, чтобы быть в курсе самых важных событий.