23 серпня Коаліція «Реанімаційний Пакет Реформ» (Коаліція РПР) надіслала політичним партіям пропозиції щодо їх законотворчої діяльності у Верховній Раді ІХ скликання. А вже 30 серпня в Українському кризовому медіа-центрі експерти презентували 20 пріоритетних законопроектів, які народним депутатам варто ухвалити до нового року.
Економіка і сталий розвиток
Ігор Бураковський, співголова Ради Коаліції РПР та голова Правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, згадав про завершення процесу переходу від старої влади до нової. Час рухатися вперед, тож він очікує на програму Кабміну, план його дій та KPI.
Законопроекти, які треба ухвалити якомога швидше в економічній сфері: про Службу фінансових розслідувань, а також № 2413а — щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг.
«Національний банк зараз працює за найвищими стандартами, що б не казали про окремих персоналій… Але є небанківський сектор, велика кількість акціонерних товариств, неврегульовані структури. Лібералізація передбачає, у тому числі, жорстке регулювання. Криза 2007-2009 років показала, що коли певні сектори фінансових послуг випадають з державного регулювання — одразу виникають проблеми», — каже Бураковський.
Необхідний закон № 6489 — щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання заходів державного нагляду, а також №7373 — щодо посилення захисту суб’єктів господарювання від неправомірних дій або бездіяльності дозвільних органів.
Публічне управління
Коаліція РПР підтримує першочергове ухвалення проекту закону про Кабінет міністрів України і центральні органи виконавчої влади. За словами голови правління Центру політико-правових реформ та головного експерта групи Коаліції РПР «Реформа публічної адміністрації» Ігоря Коліушка, другий важливий законопроект — про адміністративну процедуру. Якщо перший потрібен самому КМУ для ефективної організації роботи, то цей розроблений для громадян, а саме для захисту їхнього становища у відносинах з чиновниками. Він повністю готовий і вже був внесений до Верховної Ради VIII скликання.
Важливим є закон про всеукраїнський референдум. «Він потрібен для того, щоб ніхто не міг маніпулювати цією темою», — каже Коліушко.
Безпека та оборона
«Стосовно сектору оборони і безпеки, ми бачимо: нова влада хоче робити серйозні кроки», — зазначила Олена Трегуб, Генеральний Секретар Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) та експерт групи Коаліції РПР «Національна безпека».
Після початку воєнних дій в Україні оборонний бюджет зріс вчетверо. Сьогодні бюджет Міноборони складає 108 млрд доларів, водночас немає механізмів, які б дозволили суспільству контролювати витрати Міністерства. Закони щодо цього перебувають у процесі розробки, з ними треба працювати та ухвалювати.
До Нового року конче необхідно ухвалити законопроект про захист секретної інформації, саме він є ключовим для реформування сектору безпеки і оборони. Наслідком стане підвищення прозорості і підзвітності сектору. Законопроект перебуває в руках РНБО, тому відразу після внесення до парламенту його варто ухвалити.
Проект Закону про державне оборонне замовлення важливий для реформування системи держоборонзамовлення. В Україні це на 90% секретна інформація, що є неприйнятним. «Треба розсекретити замовлення, але попередня влада більше кроків робила на папері. Є новий закон про ДОЗ та кілька його варіантів, а отже — є з чим працювати».
Екологія
У сфері охорони довкілля є великий пакет законопроектів про управління відходами, зокрема, рамковий закон про управління відходами готовий повністю й очікує на ухвалення.
Необхідно ухвалити проект закону про Державну інспекцію з охорони довкілля. «Це — найбільш корумпований елемент у сфері охорони довкілля, але проект закону на 70% готовий, спільно його можна доопрацювати хоч завтра. Це — аспект горизонтальної реформи», — зазначила Олена Кравченко, виконавчий директор МБО «Екологія-Право-Людина», експерт групи Коаліції РПР «Охорона довкілля».
Експерт розповіла, що на ухвалення чекає великий блок законопроектів у сфері збереження біотичного напряму. Це — не промислова екологія, на яку всі звертають увагу насамперед. Для низки міністерств Європейського союзу на першому місці стоїть слово «довкілля», що відображає пріоритет охорони довкілля. Україні варто прямувати до подібної практики, наголосила Кравченко.
Децентралізація
В Україні досить швидко створили тисячу ОТГ, і в децентралізованій Україні проживає 70% населення. Та 30% людей не мають такої можливості. Реформу децентралізації треба завершувати якомога швидше, бо «балансувати недецентралізованими територіями треба в ручному режимі, що частково означає неефективне ручне керування розподілом бюджету», — пояснює Анатолій Ткачук, член Ради Коаліції РПР, директор з питань науки та розвитку Інституту громадянського суспільства.
Якнайскоріше необхідно затвердити адміністративно-територіальні одиниці у кожному регіоні через ухвалення відповідних законів, а також ухвалити вже готові законопроекти «Про засади адміністративно-територіального устрою України» та «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в частині запровадження просторового планування усієї території громади.
Окрім цього, варто ухвалити нову редакцію законів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».
Законопроекти готові, і якщо народні депутати дослухатимуться рекомендацій експертів — Україна зможе здійснити швидкий прорив
«Ми б хотіли, щоб нова влада, спираючись на найкращі напрацювання старої влади, врахувала ці поради, і бажаємо їм успіху. Ми всі живемо у цій країні і працюємо на неї. Усе залежить від бажання нової влади співпрацювати не лише зі своєю великою фракцією, але й з експертами з громадянського суспільства. Бо врядування — це великий інтелектуальний виклик», — зазначив Ігор Бураковський, співголова Ради Коаліції РПР.