11 квітня Вища рада правосуддя розглянула та надала консультативний висновок на законопроект 9159, яким пропонується обмеження суддівської винагороди, грошового забезпечення членів Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів сумою 67 тисяч грн.
При цьому Вища рада правосуддя висловила позицію і стосовно вже ухваленого 10 квітня закону (законопроект 8312), яким передбачено обмеження зарплат посадовців, але прямо не прописана норма стосовно суддів.
Виходячи з озвученої доповідачкою, членом ВРП Оксаною Блажівською позиції Вищої ради правосуддя, даний закон безпосередньо стосується й можливості обмеження суддівської винагороди, а також зарплат членів Вищої ради правосуддя та ВККС.
Щодо законопроекту 9159
Нагадаємо, що ВРП надає консультативні висновки саме на законопроекти, а не на вже ухвалені закони. Тож консультативний висновок торкається законопроекту 9159 про внесення змін до Держбюджету на 2023 рік щодо збільшення видатків на виплати військовослужбовцям та їх сім’ям за рахунок застосування обмеження в частині нарахування заробітної плати в державному секторі. Цей законопроект подали Георгій Мазурашу, Сергій Кузьміних, Руслан Горбенко, Юлія Яцик та інші.
Ним пропонується установити, що у 2023 році на період дії воєнного стану заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування), нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної зарплати, встановленої на 1 число місяця, за який нараховуються відповідні виплати. Тобто, до 67 тисяч грн, якщо брати до уваги, що з 1 січня 2023 року мінімальна зарплата становить 6700 грн.
Це обмеження, як пропонують автори, застосовується також при нарахуванні заробітної плати, суддівської винагороди, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, суддям, суддям Конституційного Суду України, членам Вищої ради правосуддя, членам Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Нацбанку, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами.
Доповідач з питання, член ВРП Оксана Блажівська зауважила – Конституція визначає, що виключно законами визначається статус суддів. Вплив на суддю у будь-який спосіб забороняється. Розмір винагороди встановлюється законом про судоустрій. КСУ неодноразово звертав увагу на недопустимість зменшення розміру суддівської винагороди та довічного грошового утримання суддів у відставці.
Обмеження суддівської винагороди є посяганням на незалежність суддів, зазначила Оксана Блажівська. Вона додала, що через зменшення суддівської винагороди може зрости кадрова криза у судах.
Щодо вже ухваленого закону
Нагадаємо, 10 квітня Верховна Рада ухвалила інший закон про обмеження зарплат державних службовців та посадових осіб.
Йдеться про законопроект 8312, який спочатку цього не передбачав. Втім, після обговорення у залі було вирішено схвалити поправку 48, якою установити, що у квітні 2023 року та на період до припинення або скасування воєнного стану заробітна плата чи грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ, включаючи органи державної влади, крім органів місцевого самоврядування, нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2023 року.
Тобто, вони можуть отримувати не більше 67 тисяч грн.
Це обмеження, відповідно до поправки , має застосовуватися також при нарахуванні заробітної плати народним депутатам України, членам Кабінету Міністрів, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Національного банку, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, працівникам суб’єктів господарювання, 100 відсотків акцій (часток) якого належить державі або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі.
Разом з тим, станом на момент подання поправки (у редакції порівняльної таблиці від 5.04) вона не передбачала обмеження саме суддівської винагороди.
Тож, в юридичних колах виникла певна дискусія стосовно того, чи стосується це обмеження суддів.
За словами Оксани Блажівської, норми закону 8312 фактично «дублюють положення законопроекту 9159» авторства Георгія Мазурашу.
Так, вона зауважила, що «під категорію «інші службові і посадові особи, працівники, оплата праці яких регулюється спеціальними законами» підпадають члени Вищої ради правосуддя, ВККС та посадові особи керівного складу, їх секретарі, оплата праці яких регулюється законом про Вищу раду правосуддя та судоустрій, статус суддів».
«ВРП звертає увагу, що всі закони, які стосуються статусу суддів і судової системи, можуть бути прийняті за умов врахування позиції найвищого органу суддівського врядування – Вищої ради правосуддя.
Неврахування позиції Вищої ради правосуддя та інших органів системи правосуддя неминуче призведе до ухвалення очевидно дискримінаційних актів.
На переконання Вищої ради правосуддя, як прийнятий закон 8312, так і проект 9159 є такими, що порушують гарантії незалежності суддів, членів ВРП, ВККС, посадових осіб та їх секретарів.
Збільшення зарплат військовослужбовцям є важливим, але за рахунок істотного зменшення суддівської винагороди, винагороди членам органів суддівського врядування може виявитися неспівмірним заходом з наслідками, які воно спричинить», - озвучила позицію Вищої ради правосуддя Оксана Блажівська.
З огляду на вищевказане, Вища рада правосуддя не підтримує законопроект 9159 (і, відповідно, норму закону 8312).
За такий висновок проголосували одноголосно всі члени ВРП у кількості 17 членів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.