Верховна Рада готується ухвалити у цілому закон з нормами, які мали почати працювати ще 10 років тому. Так, у 2012 році ДСА впровадила пілотний проект, який дозволяв держорганам отримувати листи від суду в електронному вигляді при реєстрації почтової скриньки mail.gov.ua.
Наприклад, ухвала суду у справі за позовом людини проти управління Пенсійного фонду мала б не чекати відправки Укрпоштою, а автоматично потрапляти до чиновника через базу єдиних електронних адрес. А ПФ вважався б повідомленим з моменту відкриття/прочитання листа через електронний кабінет. Отже, не було б потреби витрачати кошти держбюджету на паперовий обмін листами.
Але це в ідеалі. Адже тут, знову ж таки, виникала проблема з відсутністю обов'язку суб'єкта владних повноважень мати такий Електронний кабінет та офіційну електронну поштову скриньку.
Історія з такими офіційними електронними адресами тягнеться вже не перший рік, але справа до впровадження законодавчо закріпленого обов'язку реєструватися та приймати офіційну кореспонденцію від суду в електронному форматі так і не дійшла. Про причини можна лише здогадуватися, адже держоргани в Україні вже давно «цифровізовані», мають електронні скриньки, сайти тощо.
Разом з тим, як раніше писала «Судово-юридична газета», 4 листопада 2022 року Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (ЄСІТС) представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями 7574-д.
Прикінцевими положеннями проекту Закону запропоновано встановити, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами.
Проектом Закону (в редакції до першого читання) запропоновано доповнити ГПК, КАС та ЦПК такими положеннями:
1) у разі звернення до суду особою, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не виконала свого обов’язку, документи такої особи будуть залишатися судом без руху або повертатися, не приймаючись до розгляду судом, в залежності від виду процесуального документа;
2) змінити термін «офіційна електронна адреса в ЄСІТС» на «електронний кабінет в ЄСІТС», що сприятиме правильному розумінню цього інструменту учасниками судового розгляду;
3) поширити обов’язок реєстрації електронного кабінету в ЄСІТС для всіх юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців;
4) встановити такий обов’язковий реквізит для всіх заяв по суті справи, інших процесуальних заяв, клопотань, як зазначення в тексті відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету;
5) забезпечити можливість для сторони направляти документи через ЄСІТС іншим учасникам справи, у разі наявності в них електронного кабінету.
3 квітня Комітет Верховної Ради з питань правової політики доопрацював даний законопроект для прийняття в цілому. Як повідомив голова Комітету Денис Маслов, в рамках доопрацювання вирішено, що норми про обов’язок реєструватися в ЄСІТС будуть вводити поступово.
«Тепер учасники судових процесів будуть більше користування Електронним кабінетом ЄСІТС, а суди отримають більше можливостей направляти таким учасникам судові рішення та повістки в електронній формі.
Це стосується держорганів та органів місцевого самоврядування, представників юридичних професій. А також нової категорії - всіх юридичних осіб та ФОП-ів.
Важливо, що стосовно нових категорій осіб Закон вступатиме в дію поступово. Спочатку нововведення торкнуться юридичних осіб у господарському процесі, а згодом (через 4 місяці) - у цивільному та адміністративному.
Щодо ФОП-ів закон буде діяти через 3 місяці після звершення військового стану», - розповів він.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.