Державних підприємств не має бути. Відповідну тезу як політику Уряду озвучив заступник Міністра економіки України Олексій Соболев на круглому столі у Верховному Суді під час обговорення законопроекту про скасування Господарського кодексу 6013, який передбачає відповідні зміни щодо форми державних і комунальних підприємств.
Так, на запитання, в чому вбачає необхідність Мінекономіки перезапуск системи юросіб саме зараз, та як саме зараз реорганізація підприємств державного та комунального сектору підвищить обороноздатність, заступник міністра відповів наступне.
«Зараз у нас в державі є більше 3500 державних підприємств. Більшість з них у дуже поганому стані. Більше половини знаходиться в стані ліквідації, тобто, Фонд держмайна навіть не може знайти директорів для більшості з них.
Політика Уряду полягає у тому, що всі підприємства, які неефективно розпоряджаються державним майном, мають бути передані на приватизацію для того, щоб це майно опинилося у приватному секторі, який би міг залучати туди інвестиції і розвивати майно.
Чому у війну зараз це важливо? Ми в міністерстві кажемо, що зараз всі або воюють, або працюють. Якщо майно стоїть і не працює, а таке, на жаль, зараз існує, особливо, в секторі державних підприємств, то воно повинно працювати. Держава зараз – ми знаємо ситуацію з бюджетом – не може забезпечити інвестиції через бюджет, бо ресурсів на це не існує. Ресурси є лише у приватному секторі.
Тому загальна політика Кабінету Міністрів зараз наступна. Що державних підприємств не має бути. Вони або мають бути приватизовані і перейти у Фонд державного майна, або перетворити на акціонерні товариства або ТОВ, щоб полегшити залучення туди інвестицій через механізми державно-приватного партнерства. Тому ця політика зараз йде, і наразі у Фонд державного майна передано з цих 3600 підприємств вже більше 2200.
Такий чином цей механізм перетворення, про який ми дискутуємо, що у держави не буде державних підприємств, вже відбувається шляхом передачі підприємств на приватизацію і виведення їх з державного сектору до приватного.
Приватний сектор, коли купує або приватизує ці підприємства, він не підтримує форму ДП.
Стосовно управління власністю, для чого необхідно змінювати умови та уніфікувати – для того, щоб залучати інвестиції», - зазначив Олексій Соболев.
За його словами, для стратегічних підприємств триває політика перетворення їх в АТ. Так, наприклад, одна зі стратегічних компаній – Енергоатом – спеціальним законом перетворена з державного підприємства в акціонерне товариство. «Після цього підприємство набуває права власності на майно, може вільніше ним розпоряджатися та залучати інвестиції через механізми державно-приватного партнерство», додав він.
З тих 3600 підприємств десь півсотні оборонних підприємств залишаться в власності державі.
«Ми підтримуємо реорганізацію державних унітарних та комунальних підприємств в акціонерні товариства або ТОВ. Визначення форми – АТ чи ТОВ це компетенція органу управління. Майно підприємств передається на праві оренди, а не на праві оперативного управління, крім стратегічних підприємств та підприємств Міноборони», - зазначив заступник міністра.
За його словами, порядок створення наглядових рад окремо визначиться законодавством.
Нагадаємо, Олексія Соболева Уряд 24 січня 2023 року призначив заступником Міністра економіки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
До призначення на посаду заступника міністра Олексій Соболев працював директором ДП «Прозорро.Продажі», яке очолив у 2018 році. У 2016-2018 роках керував проектом ProZorro.Sale в Transparency International Ukraine, здійснював координацію розробки ІТ рішень для прозорого продажу державних активів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.