Як відомо, 12 серпня у Верховній Раді зареєстрували законопроекти стосовно нового порядку відбору і призначення суддів Конституційного Суду України. Авторами обох є депутати, зокрема голова Комітету ВР з питань правової політики Денис Маслов.
Це законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах 7662 та про внесення зміни до статті 129 Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо уточнення повноважень з’їзду суддів 7663.
Відповідно до змін створюється Дорадча група експертів «з метою сприяння органам, що призначають суддів Конституційного Суду, у оцінці моральних якостей і рівня компетентності у сфері права кандидатів на посаду судді Конституційного Суду».
Дорадча група діє у складі 6 членів, які обираються безстроково та беруть участь в її роботі на громадських засадах.
До складу Дорадчої групи пропонують включити по одній особі від Президента, Верховної Ради, з’їзду суддів, а також одну особу, визначену Венеційською комісією, та двох осіб, визначених міжнародними та іноземними організаціями, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх 5 років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері конституційної реформи та/або верховенства права, та/або захисту прав людини, та/або запобігання і протидії корупції.
Нещодавно, як писала «Судово-юридична газета», Венеційська комісія опублікувала свій висновок щодо даних законопроектів.
Цікавим у свіжому висновку, по-перше, є твердження Венеційської комісії про те, що до Дорадчої групи від міжнародних суб’єктів можуть бути призначені не іноземці, а громадяни України.
По-друге, ВК у даному висновку розмірковує про формат участі «громадянського суспільства» в роботі Дорадчої групи, у тому числі, як один із варіантів, включення такого члена до складу Дорадчої групи. Врешті ВК зупиняється на варіанті створити щось на зразок Громадської ради доброчесності при Дорадчій групі.
По-третє, Комісія хоча і підкреслює, що «видається суперечливим» доручати призначення «незалежних експертів» Дорадчої групи для відбору суддів КСУ тим самим органам – Президенту, парламенту та з’їзду суддів, які мають повноваження й відбирати суддів КСУ, втім, «з огляду на ситуацію в Україні», не виступає кардинально проти цього.
По-четверте, Венеційська комісія рекомендує зробити закритими «зустрічі, присвячені обговоренню придатності кандидатів у судді Конституційного Суду».
«Судово-юридична газета» переклала та проаналізувала основні тези Висновку (детальніше тут).
А 28 листопада Комітет Верховної Ради з питань правової політики рекомендував ухвалити дані законопроекти у другому читанні.
«Коли на засіданні комітету розглядають резонансний законопроект, обговорення завжди тривають довго. Сьогодні - майже 5 годин. Чотири з них пішли на законопроект № 7662 про новий порядок добору суддів до КСУ.
Розглядали правки і пропозиції до другого читання і врешті рекомендували законопроект до другого читання. Комітетські правки врахували висновок Венеційської комісії, в результаті деякі концептуальні моменти в законопроекті дещо змінилися», - зауважив член Комітету Роман Бабій.
Разом з тим, остаточно його версія ще не опублікована.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.