Як відомо, у 2022 році Верховна Рада неодноразово збільшувала видатки на сектор безпеки та оборони (Міноброни, МВС, СБУ, ГУР, УДО тощо).
Зокрема 15 серпня Верховна Рада ухвалила як закон законопроєкт №7644 про внесення змін до Держбюджету, якими передбачено збільшення внутрішніх запозичень на 270 мільярдів гривень і спрямування їх на оборону.
Втім, у 2023 році процедуру збільшення видатків на цілі безпеки та оборони можуть спростити.
Так, Верховна Рада 7 жовтня ухвалила за основу зі скороченим строком підготовки проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень 8035.
Зокрема проектом передбачено спрощення процедури зміни бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони. Для зміни бюджетних призначень не потрібно буде вносити зміни до Держбюджету.
Як зазначає Комітет ВР з питань бюджету, пропонується не застосовувати в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації норми Бюджетного кодексу щодо заборони без внесення змін до закону про Державний бюджет України збільшувати видатки на функціонування органів державної влади, у тому числі на оплату праці, за рахунок зменшення інших видатків та видатків за іншими програмами (зміни до пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення»).
Йдеться про скасування заборон, передбачених частинами 10 та 11 статті 23 Бюджетного кодексу, які передбачають, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень здійснюються лише за наявності у законі про Державний бюджет відповідного положення.
А також, що забороняється без внесення змін до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет) збільшення бюджетних призначень за загальним та спеціальним фондами державного бюджету (місцевого бюджету) на: оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення інших видатків; видатки за бюджетними програмами, пов'язаними з функціонуванням органів державної влади, за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами.
Ці норми для органів сектору безпеки і оборони діяти не будуть (у разі прийняття змін).
Нагадаємо, що бюджетне призначення — це повноваження, яке надано головному розпоряднику коштів бюджету Законом України про державний бюджет, рішенням місцевої ради про місцевий бюджет, що має кількісні та часові обмеження, яке дозволяє Мінфіну, Державному казначейству або місцевому фінансовому органу надавати бюджетні асигнування для здійснення платежів на конкретні заходи за рахунок коштів відповідного бюджету.
Також проектом передбачено врегулювання питання здійснення у період дії воєнного стану видатків на утримання чисельності працівників органу виконавчої влади за рішенням Кабінету Міністрів України у разі збільшення чисельності працівників одного органу виконавчої влади за рахунок скорочення чисельності працівників іншого органу виконавчої влади /без передачі повноважень на виконання функцій, завдань або надання послуг/ (новий пункт 55 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення»).
Так, пропонується встановити, що «у період дії воєнного стану у разі прийняття рішення щодо збільшення чисельності працівників одного органу виконавчої влади за рахунок скорочення чисельності працівників іншого органу виконавчої влади без передачі повноважень на виконання функцій, завдань або надання послуг видатки на утримання чисельності працівників передаються від одного органу виконавчої влади іншому за рішенням Кабінету Міністрів України».
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.