Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук розвінчав міфи навколо закону про референдум в ефірі ток-шоу «Свобода слова Савіка Шустера» та на особистій сторінці у Фейсбук.
«За результатами ефіру, зловив себе на думці: депутати, які не голосували за закон про всеукраїнський референдум, просто його не читали. Бо аргументи, які вони наводили як вселенську зраду, не містяться в тексті закону. Або містяться в аналогічних редакціях у законопроектах, що самі ж подавали ці політичні сили. Це створює відчуття політичного роздвоєння особистості», — зазначив Руслан Стефанчук.
Насамперед він пояснив, чому саме зараз був ухвалений проект закону «Про народовладдя через всеукраїнський референдум».
«Хочу нагадати, що 29 серпня 2019 року, у перший день роботи Верховної Ради України, Президентом України був поданий законопроект № 1015 «Про внесення змін до ст. 93 Конституції України (про законодавчу ініціативу народу)». Він був перший із великого блоку законопроектів про народовладдя. Другим став закон про всеукраїнський референдум. Далі будуть розглядатися й інші, зокрема, законопроект про місцевий референдум, який уже напрацьований і буде представлений незабаром», — уточнив Перший віцеспікер Парламенту України.
Крім того, політик спростував інформацію щодо обов’язкової присутності члена Центральної виборчої комісії на зборах ініціативної групи, яка утворюється для ініціювання референдуму, а також щодо можливості Президентом затримувати рішення щодо проведення всеукраїнського референдуму.
«У законі № 3612 йдеться лише про повідомлення Центральної виборчої комісії. Відсутність члена Комісії не впливатиме й не нестиме юридичних наслідків. Також, відповідно до п. 3 ст. 28 ухваленого закону № 3612: «Президент України не пізніше як на 15-й день після отримання рішення ЦВК про підсумки збирання підписів громадян України під ініціативою про проведення всеукраїнського референдуму видає указ про проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою». Президент не зможе затримувати цю процедуру. 15 днів йому дається на підписання будь-якого закону, що надходить із Верховної Ради України», — спростував міфи Руслан Стефанчук.
За його словами, у законі № 3612 прописана така процедура референдуму, щоб уникнути будь-яких зловживань.
«Референдум із будь-якого «чиху» проводитися не може, так не робиться ніде у світі. Для цього існує представницька влада, для цього є Парламент України, який ухвалює закони. Тільки найважливіші питання, які складають інтерес Українського народу, повинні виноситися на референдум. Це не безкоштовна забавка, тому кожному з нас треба думати: чи варто витрачати ці кошти на хайпові питання або ж треба запитувати те, що вирішує майбутнє країни», — наголосив Руслан Стефанчук.
Як зазначив Перший віцеспікер Парламенту України, є п’ять речей, які не можуть бути предметом референдуму.
«Це ті, які суперечать Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права. Друге — які скасовують чи обмежують конституційні права і свободи людини та громадянина. Третє — які спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету чи територіальної цілісності України. Четверте — це питання податків, бюджету та амністії. І п’яте — які віднесені до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду. Референдум для багатьох країн — це стоп-кран для народу, який намагається зупинити дії влади, якщо громадяни не погоджуються з нею», — підкреслив він.
Крім цього, Руслан Стефанчук спростував інформацію про те, що рішення народу на референдумах необов’язкове для врахування владою.
«Референдум має загальнообов’язковий характер. Органи влади повинні виконати або ж реалізувати рішення народу. Ми вперше в історії України відмовились від консультативних референдумів. Адже вартість проведення одного референдуму, за різними підрахунками, — це як вартість передвиборчої кампанії, яка відбувається в Україні (орієнтовно 2 млрд грн). Ми вважаємо, що витрачати такі кошти, щоб дізнатися думку населення й нічого не зробити, — недозволена розкіш», — наголосив Перший заступник Голови Верховної Ради України.
На його переконання, «референдум — це як ніж. Він в умілих руках хірурга стає скальпелем, що рятує життя. А в невмілих руках розбійника є інструментом вбивства. І досі вже говорити про те, що Український народ незрілий, інфантильний. Завдяки такому механізму, як референдум, народ завжди буде тримати під контролем владу. І це найбільш важливий висновок».
У висновку Руслан Стефанчук сказав: «Референдум — це не лише право кожного громадянина, а й відповідальність за свій вибір. Свого часу Камілло Кавур сказав: «Італію ми створили, тепер слід створювати італійців». Я дуже хочу, щоб референдум, як потужний інструмент прямої демократії, дав можливість кожному українцеві відчути давно забуте відчуття власної значущості для держави, а також здатність нести відповідальність за свій вибір».
Раніше «Судово-юридично газета» писала, що Стефанчук та члени робочої групи назвали пріоритети в роботі над оновленням Цивільного кодексу.
Також повідомлялось, що законопроект Стефанчука про оприлюднення розміру зарплат топ-менеджменту державних підприємств ухвалили в першому читанні.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.