Как известно, некоторые адвокаты, которые согласно данным Единого реестра адвокатов Украины (ЕРАУ) до сих пор имеют действующее украинское свидетельство о праве на занятие адвокатской деятельностью, возглавили «органы адвокатского самоуправления» на временно оккупированной территории.
В частности, по сообщениям росСМИ, 6 декабря так называемый «Совет адвокатской палаты» так называемой самопровозглашенной «ЛНР» избрал Президентом палаты Тамару Владимировну Терещенко. Лицо с таким ФИО до сих пор с действующим свидетельством адвоката Украины, как свидетельствуют данные ЕРАУ.
Осенью 2022 года депутаты из фракции «Слуга народа» и оппозиции зарегистрировали в Верховной Раде законопроект №8077 о внесении изменений в статью 111-1 Уголовного кодекса Украины об усовершенствовании уголовной ответственности за коллаборационную деятельность, которым предлагалось ввести уголовную ответственность за осуществление гражданином Украины адвокатской деятельности на основании законодательства РФ.
Вместе с тем со временем авторы решили, что адвокатов не следует включать в перечень субъектов ответственности.
«Обсуждаем с коллегами вопросы коллаборантов среди самозанятых лиц. Есть большое количество обращений от адвокатского сообщества по поводу возможных проблем для адвокатов при защите наших людей в Крыму и на временно оккупированных территориях, если нормы о работе с применением законодательства агрессора будут применяться к адвокатам. С пониманием относимся к этому и регистрируем альтернативный законопроект, где адвокаты будут исключены. Украинцы должны получать профессиональную защиту», - отметил соавтор законопроекта Игорь Фрис после критики проекта адвокатским сообществом.
И действительно, недавно, 23 декабря, был зарегистрирован законопроект 8301 о внесении изменений в статью 111-1 Уголовного кодекса Украины об усовершенствовании ответственности за коллаборационную деятельность, соответствующими положениями которого предлагается:
Следовательно, адвокатов в этом списке не будет.
«3 березня 2022 року Кримінальний кодекс України було доповнено новою статтею 111-1 та встановлено кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність (Закон №2108-IX).
За даними Офісу Генерального прокурора станом на жовтень 2022 року за статтею 111-1 КК України відкрито 3169 кримінальних проваджень.
Криміналізацію колабораційної діяльності національне законодавство потребувало з 2014 року, однак як наслідок юридична практика рухалась через призму державної зради та терористичної діяльності, що у повній мірі не відображало об’єктивну сторону вчинюваних дій.
Законотворча діяльність у цьому напрямку, яка розпочалася з березня 2022 року певним чином закрила недоліки закону про кримінальну відповідальність, однак виникли деякі складнощі у кваліфікації і взаємоузгодженості норм різних статей Кримінального кодексу України.
Зокрема, доповнення Кримінального кодексу України іншими нормами, вплинуло на практику застосування положень статті 111-1 КК України та виявило низку суттєвих проблем і складнощів у частині розмежування правопорушень, передбачених статтями 111 КК України «Державна зрада», 111-1 КК України «Колабораційна діяльність», 111-2 КК України «Пособництво державі-агресору» та 436-2 «Виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікація її учасників», а також перетину деяких інших складів злочину.
Крім того, під дію статті 111-1 може формально підпадати цілком правомірна діяльність, зокрема, заходи, спрямовані на розв’язання гуманітарних проблем на окупованій території, надання медичних послуг, діяльності у галузі трубопровідного транспорту, зв’язку, роботи продуктових магазинів тощо. Відтак мешканці окупованої території знаходяться під ризиком притягнення їх до кримінальної відповідальності за діяння, які не є суспільно небезпечними, однак можуть підпадати під статтю 111-1 КК України.
Саме для розв’язання існуючих проблем, які виникають у практиці застосування статті 111-1 КК України, була розроблена дана законодавча ініціатива з удосконалення інституту кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність.
Необхідність прийняття законопроекту полягає у тому, що після введення в дію правового режиму воєнного стану на території України, а також тимчасової окупації частини територій України країною-агресором, у органів досудового розслідування виникають складнощі із кваліфікацією дій за статтею 111-1 Кримінального кодексу України», - пояснюють автори.
Автор: Наталья Мамченко
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.