31 травня Верховна Рада ухвалила у першому читанні зі скороченим строком підготовки проект Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану 7325.
Як пояснила голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк, документом пропонується:
1) зупинити на час дії воєнного стану наступні положення Закону «Про повну загальну середню освіту»:
-щодо тривалості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти не менше 175 навчальних днів;
-щодо кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти;
2) передбачити, що засновник державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа) має право подовжити без проведення конкурсу строк дії строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником від- повідного закладу загальної середньої освіти, до припинення або скасування в Україні або на відповідній території воєнного стану, але не більше ніж на шість місяців з дня його при- пинення чи скасування (головний Комітет запропонував встановити, що продовження договору можливе «не більше ніж на шість місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану»);
3) збільшити строк повноважень тимчасового складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти на період воєнного стану та на тримісячний період після його скасування або припинення до обрання нового складу (зазначену норму головний Комітет у своєму висновку рекомендував виключити).
Слід зауважити, що Міністерство освіти і науки України, в цілому підтримуючи запропоновані законопроектом шляхи вирішення окремих проблем, висловило застереження.
Так, зупинення дії норми частини 2 та частини 5 статті 12 Закону щодо кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти є недоцільним, зокрема у зв’язку з тим, що надає можливість засновникам закладів загальної середньої освіти не створювати додаткові класи для внутрішньо переміщених дітей і відповідно спричинює ситуацію невизначеності навколо мережі класів, що планується до початку нового навчального року, та посилює навантаження на педагогічних працівників. Зважаючи на викладене, МОН пропонує визначити, що встановлена Законом гранична верхня межа кількості учнів у класі поширюється лише на учнів, які навчаються винятково за очною формою і без використання технологій дистанційного навчання.
Законопроектом пропонується призупинити дію абз. 2 ч. 2 ст. 32 Закону «Про повну загальну середню освіту», яким передбачено, що «реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення».
В обґрунтування необхідності прийняття відповідних змін, у п. 1 пояснювальної записки зазначено, що станом на 25 квітня в Україні 1499 закладів освіти зазнали пошкоджень внаслідок обстрілів та бомбардувань, з них 102 повністю знищені, тому «дотримання законодавчої процедури реорганізації та ліквідації окремих закладів загальної середньої освіти за фактом їх фактичного знищення може призвести до необхідності фінансування неіснуючих закладів освіти». З цього приводу необхідно звернути увагу на те, що в разі прийняття запропонованих змін, їх дія стосуватиметься усіх закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості, а не лише тих, які були пошкоджені або зруйновані під час воєнних дій.
«Зупинення дії норми абзацу другого частини другої статті 32 Закону, може призвести до необґрунтованої ліквідації закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості, порушень трудових прав педагогічних працівників та прав дітей на здобуття освіти у найбільш наближеному закладі загальної середньої освіти. Тому пропонується розглянути скорочення строку громадського обговорення до 3 місяців замість 1 року», - зауважило МОН.
Також у МОН вважають, що запропоноване законопроектом надання додаткових дискреційних повноважень засновнику державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженого ним органу (посадовій особі) щодо подовження без проведення конкурсу строку дії строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, може створити нерівні умови в Україні для роботи таких керівників. Тому пропонується розглянути зупинення перебігу строку вже укладених з ними контрактів і відповідно неврахування періоду воєнного часу під час обрахунку строку їх завершення.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.