Новації Антирейдерського закону 3774: частина друга

12:36, 16 мая 2022
Новий антирейдерський закон стосується як реєстраторів, так і пересічних громадян.
Новації Антирейдерського закону 3774: частина друга
Джерело фото: secretmag.ru
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що 12 травня Верховна Рада ухвалила в цілому як закон «антирейдерський» законопроект 3774 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству. Зауважимо, що він поданий народними депутатами Ігорем Фрісом, Галиною Янченко, Андрієм Костіним, Володимиром Ватрасом та ін. ще у липні 2020 року і з тих пір зазнав суттєвих змін.

Також ми публікували першу частину аналізу від директора департаменту Міністерства юстиції - керівник Офісу протидії рейдерству Віктора Дубовика. 16 травня народний депутат Ігор Фріс опублікував другу частину аналізу від керівника Офісу.

Отже,

1) правочини про розірвання договору оренди (суборенди) землі с/г призначення, орендарем (суборендарем) за яким є юридична особа приватного права (крім АТ, повного та командитного товариств), потребуватимуть попередньої згоди загальних зборів учасників юридичної особи.

У разі відсутності цієї згоди - правочин нікчемний.

Водночас учасники можуть у статуті встановити, що такий правочин не є значним.

2) Доволі часто скаржники оспорюють реєстраційні дії в ЄДР з посиланням на те, що не брали участі у зборах або не голосували за зміну керівника, хоча у протоколі загальних зборів, викладена інша інформація (містяться підписи тільки голови та секретаря загальних зборів).

Після прийняття 3774 - обов’язкове підписання рішення уповноваженого органу управління юридичної особи (крім АТ, громадських формувань та ОСББ) щодо зміни керівника ЮО всіма учасникамі ЮО

(у випадках, коли для прийняття такого рішення достатньо голосів не більше 10 осіб), які голосували за таке рішення та кількості голосів яких достатньо для прийняття рішення.

Проте статутом можна передбачити інше правило підписання такого рішення.

3) У протистоянні рейдерським атакам важливим є оперативність протидії.

Тож законодавець передбачив забезпечення порталом електронних сервісів інформування в режимі реального часу засновників (учасників) юридичних осіб, керівника юридичної особи засобами телекомунікаційного зв’язку (за наявності інформації про здійснення зв’язку з такими особами в ЄДР) про факт:

подання (прийому) документів для проведення реєстраційних дій щодо такої юридичної особи;

проведення реєстраційних дій з повідомленням відповідних актуальних відомостей з ЄДР.

4) Внесені зміни, спрямовані на усунення можливостей «завішування» реєстрів заявами, що заважають проведенню певних реєстраційних дій.

По-перше, виключені положення щодо зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації в ЄДР та відповідно розширено підстави для відмови у державній реєстрації.

По-друге, визначені підстави, у разі яких заява власника об’єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій, НЕ прийматиметься:

  • невстановлення особи заявника;
  • невстановлення належності об’єкта нерухомого майна заявнику на праві власності;
  • не сплив п’ятиденний строк для повторного подання такої заяви.

5) Запроваджено проведення окремих реєстраційних дій в ЄДР без участі державного реєстратора, в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.

Це стосуватиметься державної реєстрації ФОП, змін до відомостей про ФОП, припинення ним підприємницької діяльності, створення юридичної особи на підставі модельного статуту та за перших обставин – змін до відомостей про юридичну особу і рішення про припинення юридичної особи або про скасування рішення про припинення юридичної особи.

При цьому в режимі реального часу програмним забезпеченням ЄДР буде встановлюватися наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій та/або у разі державної реєстрації ФОП – відсутність у ЄДР відомостей про ФОП.

6) Уточнено перелік документів, що засвідчують повноваження представника для цілей проведення реєстраційних дій, до яких віднесено:

документ, що підтверджує повноваження законного представника особи;

нотаріально посвідчена довіреність;

довіреність, видана відповідно до законодавства іноземної держави;

рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про призначення (обрання) керівника (у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, у зв’язку з призначенням (обранням) за умови подання відповідної заяви особисто таким керівником);

довіреність, видана за підписом керівника політичної партії, керівника її структурного утворення чи іншої особи, уповноваженої діяти від імені політичної партії, її структурного утворення та засвідчена печаткою політичної партії, її структурного утворення (у разі проведення реєстраційних дій щодо політичної партії, структурного утворення політичної партії).

7) Оновлено перелік підстав, за яких наявність зареєстрованого обтяження речових прав на нерухоме майно НЕ буде підставою для відмови у державній реєстрації.

Перш за все, у цьому питанні враховані особливості обтяжень, що були запровадженні у зв’язку з відкриттям ринку землі.

Для прикладу, якщо обтяженням є переважне право купівлі земельної ділянки с/г, то допускається державна реєстрація прав на неї, крім державної реєстрації права власності у результаті внесення її до статутного (складеного) капіталу юридичної особи або державної реєстрації іпотеки земельної ділянки с/г призначення.

Останнє обмеження не буде діяти за наявності згоди суб’єкта переважного права купівлі земельної ділянки с/г призначення.

8) Уточнено положення щодо усунення технічних помилок, допущених під час внесення до ДРРП відомостей про речові права, обтяження речових прав.

9) Встановлений обов’язок органів державної влади, підприємства, установи та організації безоплатно надавати запитувану державним реєстратором інформацію в паперовій і (за можливості) в електронній формі не пізніше трьох робочих днів.

10) Унормовано оновлення характеристики об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (склад, фактична площа, об’єм, технічний стан), під час проведення реєстраційних дій чи отримання інформації з ДРРП в режимі реального часу в порядку інформаційної взаємодії з Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва (у разі наявності у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відомостей про такий об’єкт).

11) Уточнені умови відкриття розділу ДРРП щодо земельної ділянки та щодо  новоствореного об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці.

«Цей закон для нас всіх, хто приймав участь як в написанні, так і у відстоюванні різних позицій з боку МЮ, НПУ, ВРУ та інших, був прикладом пошуку компромісу та виваженого підходу. Як один з авторів та двигунів цього процесу, хочу подякувати колегам за їх стриманість та конструктив», - зауважив Ігор Фріс.

Також свій аналіз змін раніше надала екс-заступник міністра юстиції Ольга Оніщук, яка брала участь у розробці ідеї законопроекту.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики