Облради пропонують позбавити впливу на розподіл дотацій на школи і лікарні: законопроект

08:19, 12 марта 2021
Пов’язано це з тим, що у попередніх роках у бюджетах областей осідала невиправдано велика кількість коштів дотацій.
Облради пропонують позбавити впливу на розподіл дотацій на школи і лікарні: законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Народними депутатами різних фракцій у Верховній Раді був зареєстрований законопроект № 5220, який, виходячи з його назви, має посилити роль громад у соціально-економічному розвитку територій. Для досягнення цієї цілі автори пропонують внести ряд змін до Бюджетного кодексу.

Дотація на навчальні та медичні заклади

Ключовою проблемою, з якої цей проект покликаний боротися – це несправедливий розподіл коштів дотації на утримання освітніх та медичних закладів: «Так, у 2018–2020 роках понад 40% дотації [на утримання закладів освіти та охорони здоров’я] залишалось в обласних бюджетах, хоча питома вага видатків на освіту і охорону здоров’я загального фонду обласних бюджетів у структурі загального обсягу асигнувань всіх місцевих бюджетів за відповідними галузями складає не більше 11%. Наприклад, для міст, які утримували майже 70% всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я, було передбачено лише 5% загального обсягу дотації, для добровільно об’єднаних громад, в яких проживала чверть населення України, – лише 13,5 %», – пишуть ініціатори проекту.

Для того, щоб убезпечити кошти від таких зловживань обласних чиновників, депутати пропонують більш детально визначити у Бюджетному кодексі, як саме буде розподілятися ця дотація між бюджетами. Перш за все, у статті 103-6 з’явиться згадка, що у законі про Держбюджет обсяги дотації мають затверджуватися «окремо для обласних бюджетів і бюджетів місцевого самоврядування».

Далі автори хочуть визначити чітке співвідношення «долі» кожного бюджету при розподілі дотації. Пропозиція по розподілу виглядає таким чином:

  • 20 відсотків спрямовується до обласних бюджетів;
  • 40 відсотків – до бюджетів міських територіальних громад (крім бюджету міста Києва);
  • 40 відсотків – до бюджетів сільських, селищних територіальних громад.

При цьому змінюється і принцип розподілу між місцевими бюджетами – з критеріїв, які необхідно враховувати при «ранжуванні» місцевих бюджетів, виключається кількість учнів загальної середньо та професійної освіти. Сам же розподіл дотації між місцевими бюджетами буде відбуватися таким чином:

  • 35 відсотків обсягу - пропорційно до питомої ваги кількості наявного населення області (територіальної громади) станом на 1 січня року, що передує плановому;
  • 65 відсотків обсягу - пропорційно до питомої ваги приведеного індексу відносної податкоспроможності зведеного бюджету області (бюджету територіальної громади).

Таким чином 50% обсягу, розподіл яких нині передбачається, виходячи з кількості учнів, пропонують порівну розділити між податкоспроможністю та кількістю населення.

Фонд регіонального розвитку

Крім того, законопроект передбачає також і внесення змін в частині використання коштів Державного фонду регіонального розвитку. Автори зазначають, що фонд «засвідчив ефективність та ключову роль у прискоренні соціально-економічного розвитку регіонів», але потребує змін те, на які саме програми в якому обсязі спрямовуються кошти фонду регіонального розвитку. На сьогодні у Бюджетному кодексі визначено лише те, що не менше 10% коштів фонду спрямовується на програми і проекти розвитку спортивної інфраструктури. Автори ж хочуть точно визначити, як розподіляються інші 90%. Таким чином частина друга статті 24-1 Бюджетного кодексу за задумкою депутатів має виглядати таким чином:

  • 60% – на розвиток регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків згідно з пріоритетами Державної стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегій розвитку регіонів;
  • 10% – на розвиток регіонів у частині розвитку спортивної інфраструктури згідно з пріоритетами Державної стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегій розвитку регіонів;
  • 30% – на розвиток сільських, селищних, міських рад (у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) відповідно до програм соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, що розподіляються між бюджетами місцевого самоврядування пропорційно до площі територіальної громади та кількості сільського населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів.

Таким чином у Бюджетному кодексі буде закріплено вимоги щодо пропорційного розподілу між громадами 30% коштів фонду, виходячи з площі та кількості населення. Єдиним питанням (за винятком того, що про міське населення чомусь забули) до такої концепції полягає в тому, наскільки доречно давати території і кількості населення однакову вагу під час «рейтингування».

Також законопроект передбачає таке:

  • Рада міністрів АРК та державні адміністрації будуть подавати на розгляд комісії лише проекти щодо розвитку спортивної інфраструктури та щодо програм соціально-економічного розвитку;
  • До комісії, що відбиратиме проекти для фінансування з фонду регіонального розвитку, мають входити також представники комітету ВР з питань організації державної влади і місцевого самоврядування.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що депутати також пропонують перерозподілити надходження від ПДФО між державним та місцевими бюджетам на користь останніх.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики