Як відомо, наприкінці 2020 року набули чинності два закони, які регулюють особливості декларування суддів та контролю за дотриманням суддями антикорупційного законодавства. Потреба у цих законах виникла у зв’язку з рішенням Конституційного Суду щодо декларування.
Зокрема, закон про внесення змін до Закону «Про запобігання корупції» №1079-IX, яким відновлено повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) встановлює особливості здійснення повної перевірки декларацій та моніторингу способу життя суддів загальної юрисдикції (тобто, всіх суддів, крім КСУ) і суддів Конституційного Суду України.
Слід зазначити, що раніше (до резонансного рішення КСУ, який визнав частину повноважень НАЗК неконституційними) відповідних положень про такі особливості регулювання для суддів закон не містив.
У цілому, новації передбачають, що НАЗК повинно погоджувати свої дії щодо антикорупційного контролю за суддями з Вищою радою правосуддя (що стосується суддів загальної юрисдикції) і зі зборами суддів Конституційного Суду України (що стосується суддів КСУ). Так,
А саме, НАЗК до 30 січня 2021 року має розробити проекти порядків здійснення повної перевірки декларації, моніторингу способу життя суддів та надати їх на погодження ВРП та зборам суддів КСУ відповідно, які протягом місяця з дня їх отримання погоджують такі проекти порядків.
В іншому випадку, за відсутності відповідного погодження протягом місяця (тобто, до кінця лютого), НАЗК здійснює свої дії щодо суддів безпосередньо у порядку, визначеному Законом «Про запобігання корупції».
Вища рада правосуддя, КСУ повноважень вирішують питання про притягнення судді до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Вища рада правосуддя, збори суддів КСУ розглядають таке повідомлення та можуть протягом 10 робочих днів з дня його отримання внести Голові Національного агентства обов’язкове для розгляду подання про усунення порушень, виявлення та притягнення до встановленої законом відповідальності осіб, якими вчинено дії або допущено бездіяльність, що порушує гарантії незалежності суддів, суддів КСУ під час здійснення повноважень Національного агентства. Голова НАЗК забезпечує розгляд такого подання, усунення порушень та протягом десяти робочих днів з дня отримання подання інформує Вищу раду правосуддя, збори суддів КСУ про рішення, прийняті за результатами його розгляду.
Уповноважена особа Національного агентства, яка вчинила дії або допустила бездіяльність, що порушує гарантії незалежності суддів, суддів Конституційного Суду України, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Також ще одним законом №1080-IX про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення КпАП доповнено статтею 257-1, якою передбачено алгоритм дій стосовно складення протоколу про адміністративні правопорушення, вчинені суддею.
Протокол про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 172-4-172-9, 188-46 і 212-15, стосовно судді, судді Конституційного Суду України складається Головою Національного агентства з питань запобігання корупції або його заступником за правилами, визначеними КпАП, з особливостями, встановленими статтею 257-1.
Протокол про такі адміністративні правопорушення складається у трьох примірниках, два з яких надсилаються рекомендованим поштовим відправленням із повідомленням про вручення судді, який притягається до адміністративної відповідальності, для ознайомлення, надання пояснень, зауважень та підписання.
Один примірник підписаного або непідписаного протоколу разом з поясненнями, зауваженнями щодо змісту протоколу, мотивами своєї відмови від його підписання, протягом 7 робочих днів з дня його отримання, суддя надсилає до НАЗК рекомендованим поштовим відправленням. Другий примірник протоколу залишається судді. У разі неотримання зазначеного протоколу до суду надсилається третій примірник із зазначенням про відмову судді від підписання протоколу та надання пояснень, зауважень щодо його змісту.
Про складення протоколу про адміністративне правопорушення стосовно судді НАЗК повідомляє відповідно Вищу раду правосуддя або Голову КСУ.
Суддя має право протягом 7 робочих днів з дати отримання протоколу повернути примірник протоколу та надати пояснення щодо обставин, що можуть свідчити про вчинення адміністративного правопорушення, уповноваженій особі Національного агентства з питань запобігання корупції особисто або у присутності відповідно інспектора Вищої ради правосуддя або Голови КСУ чи його заступника.
Протокол разом з іншими матеріалами надсилається до місцевого загального суду за місцем вчинення такого правопорушення. У разі неотримання протягом 15 робочих днів з дати надіслання примірника протоколу від судді до суду надсилається третій примірник із зазначенням про відмову судді від підписання протоколу та надання пояснень, зауважень щодо його змісту.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.