Скоротити кількість юридичних вузів, ліквідувати спеціальність «Міжнародне право» та проводити навчання на спеціальності «Право» лише за ступенем магістра на денній формі. Такі зміни пропонує нова Концепція від 6 листопада.
Комітет Верховної ради з питань освіти, науки та інновацій опублікував проєкт Концепції розвитку юридичної освіти в Україні. Автори документа зазначають, що на сьогодні існує критична галузева проблема – правнича освіта, яка має готувати молодих спеціалістів до роботи у сучасному правовому полі Україні, у більшості ЗВО безнадійно застрягла у радянській епосі.
«Зміст юридичних дисциплін, що викладають у правничих школах України, методика їх викладання, юридична наука, а також адміністрування цих шкіл та університетів в цілому повільно зазнають якісних змін та залишаються успадкуванням радянської системи юридичної освіти, відповідно до якої юрист сприймається, як особа, покликана служити державі, а не гарантувати, утверджувати і захищати права людини або забезпечувати ефективне публічне обвинувачення», – зазначено у проєкті.
У зв’язку з цим, основною проблемою автори вбачають невідповідність змісту юридичної освіти сучасним реаліям та викликам. Вони зазначають, що частина ЗВО не лише не докладають належних зусиль до формування у студентів професійного світогляду, але й часто не надають належний рівень теоретичних та практичних знань. Цю тезу демонструє той факт, що у 2019 році майже 55% правників-бакалаврів не спромоглися отримати прохідний бал для вступу до магістратури, що на 21% вище за показник 2018 року.
Проєкт Концепції містить 10 стратегічних цілей, досягнення яких дозволить ефективно реформувати правничу освіту. Розглянемо найцікавіші бенчмарки, яких розробники Концепції хочуть досягнути у рамках цих цілей:
Іншою ключовою позицією Концепції є ідея скорочення кількості закладів вищої освіти, які будуть проводити навчання за спеціальністю «Право». Автори пропонують привести кількість правничих шкіл до «оптимальної» кількості, виходячи з кількості населення та кількості таких закладів у країнах ЄС. За даними МОН, станом на 2018 рік в Україні майже 300 навчальних закладів надавали освітні послуги у сфері правознавства. За інформацією LLM Guide, у Європейському Союзі зараз близько 260 навчальних закладів, де можна отримати ступінь магістра права. Тобто автори недвозначно натякають на потреби скоротити кількість правничих шкіл на користь якості навчання.
Разом з тим, документ містить ідею розміщення бюджетних місць за алгоритмом адресного розміщення державного замовлення – бюджетні місця будуть розподілятися за регіонами, виходячи із їхніх потреб у спеціалістах-правниках.
У цілому, до сумнівних пропозицій Концепції можна віднести хіба що ідею ліквідації ступеня бакалавра. Навіть виходячи з логіки авторів проєкту, тестування після 4 років навчання дозволяє відсіяти студентів, які не змогли чи не захотіли належним чином вивчити матеріал. Це дозволяє закладам в подальшому не вкладати марно у них сили і ресурси, а студентам надає можливість змінити напрям навчання.
Інші пропозиції, в цілому, мають допомогти забезпечити більш ефективний навчальний процес у правничих школах. Втім, більшість заходів можуть бути ефективними не лише для навчання юристів, але й для багатьох (якщо не всіх) інших спеціальностей. У зв’язку з чим виникає питання про те, чому ці заходи не розробляються комплексно для всієї освітньої системи замість концентрованого запровадження у одній галузі.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що МОН затвердило Умови прийому для здобуття фахової передвищої освіти.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.