У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пом’якшення умов ведення бізнесу в посткарантинний період» № 3753 від 26.06.2020.
Як пояснюють автори, законами на період карантину введено мораторій на проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, проведення податкових документальних і фактичних перевірок, зупинено перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг. Разом з тим відновлення роботи суб’єктів господарювання у період послаблення карантинних заходів та виходу з карантину потребує реагування.
Законопроектом, як вказують його автори, пропонується:
- забезпечити під час дії карантину та після його закінчення можливість одержання державної підтримки (зокрема, кредитів за пільговими відсотковими ставками) суб’єктами малого і середнього підприємництва сфери громадського харчування;
- продовжити до 31 грудня 2020 року (на період закінчення дії обмежувальних заходів щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) дію мораторію на проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності;
- забезпечити автоматичне продовження дії ліцензій/дозволів (у сфері використання ядерної енергії), дозволів і результатів надання адміністративних та інших послуг на час дії карантину та після його продовження та надати право Кабміну своїм рішенням визначати ті послуги, які будуть надаватися органами влади у встановлені строки;
- не застосовувати під час дії карантину та після його закінчення норму щодо призупинення дії та анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями у разі несвоєчасної сплати ліцензіатами чергового платежу за ліцензії;
- скоротити перелік документів, необхідний для отримання ліцензії на право виробництва та торгівлі пальним;
- розповсюдити загальні принципи здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, планових і позапланових перевірок суб’єктів господарювання на територію проведення антитерористичної операції (у Донецькій і Луганській областях), окрім території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Зокрема, вносяться зміни до статей 3 та 15 Закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Так, якщо зараз для отримання ліцензії на право виробництва пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, то пропонується цю вимогу із закону прибрати.
Аналогічно прибирається ця вимога щодо надання дозволу для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального.
Як пояснюють автори, зокрема, народний депутат Роксонала Підласа, «запропонованими змінами передбачається скоротити перелік документів, які необхідно подавати для отримання ліцензії, шляхом заміни вимоги щодо необхідності надання заявником дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, вимогою щодо надання інформації про одержання ним права на виконання відповідних видів робіт.
Оскільки на сьогодні кожен суб’єкт господарювання при залученні найманих осіб до виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки зобов’язаний одержати у встановленому порядку дозвіл або подати декларацію, незалежно від інших існуючих регулювань господарської діяльності».
Також вносяться зміни до Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії».
Так, передбачається, що ліцензії та інші документи дозвільного характеру, термін дії яких закінчується під час дії в Україні карантину та обмежувальних заходів, запроваджених у зв’язку з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом місяця з дня закінчення карантину та обмежувальних заходів, вважаються такими, що продовжують свою дію на період продовження карантину та обмежувальних заходів, а також протягом трьох місяців з дня закінчення карантину та обмежувальних заходів, протягом яких суб'єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії, який має намір продовжити строк дії ліцензії чи іншого документа дозвільного характеру, зобов’язаний внести зміни до ліцензії чи іншого документа дозвільного характеру відповідно до вимог законодавства.
«З метою зменшення навантаження на бізнес та спрощення умов його діяльності створюються умови для автоматичного продовження дії ліцензій та інших документів дозвільного характеру у сфері використання ядерної енергії під час дії карантину та протягом місяця з дня його закінчення», - зазначають автори законопроекту.
Окрім того, вносяться зміни до Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».
Так, зараз відповідно до статті 3 цього Закону («Мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності») органам і посадовим особам, уповноваженим законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період та на території проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення антитерористичної операції, крім позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Пропонується ж визначити, що органам і посадовим особам, уповноваженим законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
«За інформацією Держпродспоживслужби впродовж 2018 - 2019 років у Донецькій та Луганській областях зареєстровано 18 спалахів захворювання на гострі кишкові інфекції та харчових отруєнь, унаслідок яких постраждало 285 осіб, у тому числі 221 дитина, зокрема в Донецькій області у 2018 році зафіксовано 9 спалахів, постраждало 130 осіб, у тому числі 110 дітей; у Луганській області – 2 спалахи, постраждало 22 особи (із них 15 дітей).
У 2019 році в Донецькій області зареєстровано 6 спалахів, 89 постраждалих, у тому числі 62 дитини; в Луганської області – 1 спалах, 44 постраждалі особи, із них – 34 дитини.
Виникнення випадків гострих кишкових інфекційних захворювань в основному пов’язано з об’єктами, що мають важливе соціальне значення, зокрема навчальними закладами, закладами оздоровлення та відпочинку для дітей, об’єктами водопостачання, закладами громадського харчування тощо. Обмеження контрольно-наглядових функцій Держпродспоживслужби призводить до безвідповідальності власників та персоналу відповідних об’єктів та погіршення санітарно-епідеміологічної ситуації.
Крім того, станом на 01.09.2019 в Донецькій області залишалось 4 неблагополучних пункти по лейкозу ВРХ та 13 неблагополучних пунктів по сказу. За 8 місяців виявлено 24 неблагополучні пункти, 32 – оздоровлено.
Також у 2018 році на території Донецької області було виявлено 12 випадків африканської чуми свиней (Добропільський, Костянтинівський, Великоновосілківський, Марʼїнський, Волноваський, Бахмутський, Словʼянський райони, м. Маріуполь), а з початку 2019 року – 5 таких випадків (Волноваський, Ясинуватський, Бахмутський, Добропільський райони); у Луганській області – 4 випадки африканської чуми свиней (Білокуракинський, Троїцький райони, смт Новоайдар, м. Рубіжне).
Крім того, станом на 01.01.2019 зафіксовано 11 неблагополучних пунктів по сказу, за 8 місяців поточного року виявлено 14 неблагополучних пунктів, оздоровлено за цей період 22 неблагополучні пункти.
Зняття мораторію дозволить відновити державний нагляд (контроль) на території Донецької та Луганської областей, провести аналіз виникнення небезпек та вжити превентивних заходів щодо їх недопущення з метою забезпечення дотримання гарантованих і закріплених Конституцією України прав і свобод людини і громадянина, здійснення контролю за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.
Пунктом 5 доручення Прем’єр-міністра України Гончарука О. В. за результатами селекторної наради з питань безпечності харчування в закладах дошкільної та загальної середньої освіти 25 жовтня 2019 року доручено скасувати мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами, здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності», - вказують автори.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.