Амбітним планам нового керівництва Національного агентства з питань запобігання корупції, призначеного у січні нинішнього року, з швидкого перезавантаження організаційної структури та механізмів діяльності антикорупційного відомства трохи завадив брак ресурсів, який ще більш поглибили карантинні заходи. Проте певні результати за чотири місяці роботи нової команди вже є, бажання продовжувати розвиток антикорупційної політики не зникло, і якщо громадськості цього замало, то НАЗК готове розповісти, що відбувається в установі і куди вона рухається.
Про це керівництво НАЗК і представники громадських організацій сьогодні, 4 червня, поспілкувалися у форматі онлайн-дискусії.
Поточний стан НАЗК
Найбільшим пріоритетом, стратегічним напрямком номер один нове керівництво НАЗК від початку називало розробку нового проекту Антикорупційної стратегії. Важливість цього питання полягає в тому, що від наявності затвердженої стратегії залежить розробка щорічних державних програм і більш системне впровадження антикорупційної політики. Відповідальність за її формування покладена на заступника голови НАЗК Івана Преснякова. За його словами, попередній склад НАЗК не зміг сформувати проект, який задовольнив би Верховну Раду. Проте і нині робота над стратегією пробуксовує.
На сьогодні НАЗК може похвалитися лише підготовленою Національною доповіддю щодо реалізації засад антикорупційної політики у 2019 році, яка презентувалася уряду та парламенту, а також проведеним соціологічним опитуванням «Корупція в Україні: розуміння, сприйняття, поширеність». Початкова версія стратегії ще знаходиться в роботі, по завершенні якої треба ще провести публічні консультації з громадськими організаціями, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади. Прогнозувати кінцевий термін у НАЗК не беруться, обіцяють тільки прозорість процесу.
«Ми віддаємо перевагу якості, а не швидкості», - пояснює Іван Пресняков.
Щодо прозорості діяльності НАЗК у громадськості особливих претензій не виникало. 3 червня, зокрема, спокійно пройшло онлайн-голосування за кандидатів до Громадської ради при НАЗК. Принаймні гучних скандалів не виникало. НАЗК до 15 червня ще перевірить результати голосування на предмет можливих втручань, і якщо зловживань не буде виявлено, то 18 червня 15 громадських активістів стануть членами Громадської ради.
Поки що основні зусилля НАЗК спрямовані на забезпечення процесу декларування. 1 червня сплив термін подання електронних декларацій для посадовців державної влади і місцевого самоврядування. Результатами кампанії декларування-2020 стали 907 тис. декларацій, поданих до відповідного Реєстру електронних декларацій. Це на 84 тисячі більше, ніж у минулому році. Декларанти мали змогу звернутися за консультаціями до НАЗК через контакт-цетр, чат-бот, пошту, а також отримати відповіді на найпоширеніші запитання, переглянувши безкоштовний онлайн-курс для допомоги у декларуванні «Декларуй доброчесно 2020».
У Мін’юсті вже затвердили нову систему перевірок декларацій, яка регламентує порядок роботи з результатами Автоматизованої системи перевірки декларацій. Визначені порядок відбору декларацій, порядок повної перевірки та порядок автоматизованого розподілу обов’язків з проведення перевірок. Цікавою новелою в новій системі перевірок є те, що будь-яка перевірка декларації співробітником НАЗК не дає індульгенції від повторних перевірок, які можуть бути проведені ще раз у разі появи нової інформації.
Виходячи з того, що ретельно перевірити понад 900 тисяч декларацій фізично неможливо, у НАЗК вирішили надати пріоритет у цьому питанні деклараціям високопосадовців. Наразі розпочата повна перевірка 454 декларацій, серед яких декларації 2 прем’єр-міністрів, 29 міністрів та 4 народних депутатів.
Не менше зусиль НАЗК спрямовує на вирішення такого чутливого питання, як забезпечення безпеки зберігання даних Реєстру електронних декларацій. Оренда серверів для зберігання даних у приватних ІТ-компаніях визнана ненадійною. За словами Івана Преснякова, нове програмне забезпечення та комп’ютерне обладнання закуплене, його ще треба отримати, встановити і протестувати на предмет навантаження та проникнення, і він сподівається, що під час наступної кампанії декларування дані вже будуть отримувати власні сервери НАЗК.
Найбільшою своєю проблемою в НАЗК називають брак кадрів. За словами заступника голови Олександра Стародубцева, який курує це питання, персональний склад попереднього НАЗК був ретельно переглянутий і з 65 особами розпрощалися. Таким чином, на сьогодні, разом із новими керівниками, із 409 посад, передбачених законом, заповненими є тільки 251 посада. Заповнити решту сьогодні виявилося проблематичним. Зашкодила епідемія і карантин. На проведення конкурсів оголошений мораторій. І хоча за окремими посадами законодавець дозволив набирати людей за тимчасовими контрактами на час дії карантину, у НАЗК не вважають це раціональним.
«Я не дуже розумію, як взяти людину по «ковідівській» процедурі на 1,5-2 місяці, а потім, тільки-но вона увійшла в курс справи, прощатися з нею, бо вона може не стати переможцем в офіційному конкурсі. Тому краще почекаємо завершення карантину», - пояснює Олександр Стародубцев.
До чого не дійшли руки
Громадські організації вказують, що фактично «білою плямою» є робота з моніторингу діяльності політичних партій. Електронний реєстр фінансових звітів політичних партій і досі не запущений.
Очільниця Департаменту з питань запобігання політичній корупції НАЗК Ганна Єрмілова пояснила, що через карантин не вдалося вчасно провести офіційний конкурс на закупівлю відповідного обладнання і програмного забезпечення, проте з коштами допомогли міжнародні партнери, все закуплено і запуск системи нового електронного реєстру у тестовому режимі заплановано на 18 червня. Після забезпечення безпеки даних, звіти партій за 1 та 2 квартал будуть подаватися до 3 серпня вже в електронному вигляді.
«Сьогодні звіти партій ми приймаємо у паперовому вигляді, а це стоси паперів», - зазначає голова Департаменту.
Крім того, НАЗК складно виявити шахрайські дії з фінансування партій, бо відсутні чіткі визначення порушень. Необхідні відповідні зміни до Закону України «Про політичні партії».
Громадські активісти звернули також увагу, що відсутня будь-яка інформація про те, чи досліджується спеціалістами установи тема конфліктів інтересів, чи ведеться моніторинг способу життя чиновників на відповідність його отриманим статкам, або чи досліджується подальша судова перспектива виявлених порушень.
Недовіру також викликає питання захисту викривачів корупції, відсутність обіцяного електронного порталу.
Як повідомив голова Департаменту запобігання корупції НАЗК Сергій Деркач, створено робочу групу, яка опрацьовує ці питання, зокрема статус викривача корупції, захист каналів повідомлень про корупційні злочини, взаємодію із центрами БПД щодо надання викривачам безоплатної правової допомоги, представництво інтересів викривачів у судах, поновлення та попередження порушень прав викривачів шляхом внесення приписів керівникам органів, де працюють викривачі, тощо.
«Станом на сьогодні ми беремо участь у близько 100 судових процесах по всій території України, або особисто, або пишемо відзиви. Але людського ресурсу у нас поки що бракує, тим більше, що НАЗК намагаються залучити в якості третьої особи до будь-якого антикорупційного судового процесу», - розповів Сергій Деркач.
Проте громадськість, розуміючи всю складність процесів, все одно вимагає результатів.
Як зауважив виконавчий директор ГО «Антикорупційний штаб» Сергій Миткалик, випробовувальний термін вже завершився і критичні зауваження на адресу НАЗК тепер набиратимуть оберти.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.