Дещо про нову систему державної реєстрації прав та їх обтяжень

13:46, 3 января 2013
 Ось і дочекались запровадження нової системи державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень,...
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Ось і дочекались запровадження нової системи державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, невід’ємною складовою якої є Державний реєстр прав на нерухоме майно (надалі - Державний реєстр прав), що об’єднує в собі відомості про зареєстровані права та обтяження, про суб'єктів цих прав, про об'єкти нерухомого майна та документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.

Чого слід очікувати від нової системи державної реєстрації прав та їх обтяжень, та на кого покладено повноваження щодо такої реєстрації, спробуємо розібратись далі.

Спершу нагадаю, що ще до нового 2013 року,  державна реєстрація прав на нерухоме майно та реєстрація обтяжень таких прав проводилась різними реєстраторами, в різних реєстрах. Зокрема, до останнього числа грудня 2012 року державна реєстрація прав на нерухоме майно здійснювалась в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (надалі – Реєстр прав) реєстраторами бюро технічної інвентаризації, що були створені до набрання чинності Закону України від 11.02.2010 № 1878-VI (надалі – Закон № 1878-VI) та підключені до Реєстру прав, у межах визначених територій адміністративно-територіальних одиниць на підставі укладених договорів з адміністратором Реєстру прав. В той же час, відомості про обтяження таких прав на нерухоме майно підлягали внесенню до Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна (надалі - Реєстр заборон) реєстраторами Реєстру заборон – державними нотаріальними конторами, державними нотаріальними архівами, приватними нотаріусами, Держінформ’юстом та його регіональним філіями.

Починаючи вже з січня 2013 року, вищезгадані функції віднесено до компетенції державних реєстраторів новоствореного органу державної реєстрації прав (надалі – Орган реєстрації), яким відповідно до п. 2 Порядку ведення Державного реєстру прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2011 № 1141, є Укрдержреєстр та структурні підрозділи територіальних органів Мін'юсту, що забезпечуватимуть реалізацію повноважень Укрдержреєстру.

Крім того, згідно з Законом України від 04.07.2012 № 5037-VI наряду з діяльністю Органу реєстрації, у випадку передбаченому Законом № 1878-VI, державним реєстратором також визначено нотаріуса як спеціального суб’єкта державної реєстрації прав на нерухоме майно. При цьому, маю зазначити, що нотаріус позбавлений функцій державного реєстратора в частині ведення реєстраційних справ щодо об'єктів нерухомого майна та видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 Закону № 1878-VI (на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна тощо).

Надання нотаріусу функцій державного реєстратора повинно значно спростити процедуру набуття фізичними/юридичним особами прав на нерухоме майно, за результатами вчинення нотаріальних дій нотаріуса. Адже, для набуття, наприклад, права власності на нерухоме майно за цивільно-правовою угодою, достатньо лише одних дій нотаріуса. Оскільки, нотаріус одночасно з вчиненням нотаріальної дії щодо прав на нерухоме майно, буде проводити їх державну реєстрацію у Державному реєстрі прав. А тому, додатково звертатись до Органу реєстрації не потрібно.

Слід відмітити, що значну роль у процесі державної реєстрації прав та їх обтяжень відіграє заява про таку реєстрацію. Саме заява про державну реєстрацію є підставою для вчинення відповідних реєстраційних дій у Державному реєстрі прав. Початком розгляду та прийняття рішень щодо державної реєстрації (надання відмови в ній) є дата та час реєстрації такої заяви. Більш того, саме її дата та час реєстрації вважатиметься датою та часом державної реєстрації прав та їх обтяжень. Зазначу, що на підтвердження реєстрації заяви про державну реєстрацію,а також отримання супровідних документів, заявнику надається картка прийому заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Від дати та часу реєстрації заяви може залежати й порядок її розгляду. Оскільки, у разі надходження заяви про державну реєстрацію обтяжень, іпотеки на майно, щодо якого вже зареєстровано заяву про державну реєстрацію права на це майно, державний реєстратор спочатку має розглянути заяву про державну реєстрацію прав, а після цього - заяву про державну реєстрацію обтяжень, іпотеки. При цьому, строк державної реєстрації прав та їх обтяжень становить десять днів з дня державної реєстрації заяви про державну реєстрацію обтяжень, іпотеки.

В цілому ж, строк проведення державної реєстрації прав (надання відмови в ній), повинен не перевищувати чотирнадцяти робочих днів з моменту надходження заяви про таку реєстрацію та документів (перелік яких визначено Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703), необхідних для її проведення. Строк проведення державної реєстрації іпотек, надання відмови в ній, повинен не перевищувати одного робочого дня. В свою чергу, державна реєстрація обтяжень (надання відмови в ній), або її зупинення проводиться в день надходження заяви та документів, необхідних для державної реєстрації обтяжень.

         На останок, дещо згадаю про реєстри, які припинили своє функціонування. Так, у зв’язку з впровадженням Державного реєстру прав, припинили дію такі реєстри: Реєстр прав власності на нерухоме майно, Єдиний реєстр заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державний реєстр іпотек. Водночас, інформація таких реєстрів зберігається у Державному реєстрі прав та використовується державними реєстраторами у процесі здійснення ними державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

         Як підсумок вищевикладеному, можу сміливо заявити, що нова система державної реєстрації прав та їх обтяжень, повинна значно спростити відносини громадян у сфері державної реєстрації прав та їх обтяжень. Та от на скільки вона буде ефективною, покаже вже час.

         Додатково проінформую, що Мін’юстом створено гарячі телефонні лінії для громадян з питань роз’яснення державної реєстрації прав на нерухоме майно. Перелік контактних даних відповідальних осіб міститься на офіційним сайті Мін’юсту за наступною веб-адресою: http://www.minjust.gov.ua/news/42672. Крім того, Держінформ’юстом як адміністратором Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за номером телефону 277-8-277 надаються консультації з питань, що стосуються ведення цього реєстру.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики