Держгеокадастр буде здійснювати публічний моніторинг земельних відносин за участі ДСА, Податкової та інших органів

20:00, 27 травня 2023
Уряд у новому Порядку моніторингу земель передбачив автоматичне отримання інформації від Державної податкової служби щодо сплачених податків на землю, а також автоматичне надсилання інформації у разі виявлення топологічних помилок.
Держгеокадастр буде здійснювати публічний моніторинг земельних відносин за участі ДСА, Податкової та інших органів
Джерело фото: ukrinform
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Уряд оприлюднив Порядок здійснення публічного моніторингу земельних відносин та моніторингу ринку земель у його складі. Відповідний документ Кабмін затвердив 12 травня 2023 р. за №474.

Відповідно втратила чинність постанова КМУ від 23 серпня 2017 р. №639 «Про реалізацію пілотного проекту щодо проведення моніторингу земельних відносин».

Зокрема, передбачено автоматичне отримання інформації від Державної податкової служби щодо нарахованих та сплачених податків, у тому числі, нарахованих сум плати за землю, єдиного податку ІV групи в розрізі земельних ділянок (кадастрових номерів), платників податків (фізичних і юридичних осіб) та територіальних громад тощо.

Новий порядок досить розлого регулює питання виявлення помилок (а їх, як відомо, раніше було чимало – зокрема, у випадку накладення меж земельних ділянок одна на одну). Так, визначається, що у разі виявлення у процесі обробки об’єктів публічного моніторингу земельних відносин помилок (топологічних, логічних, семантичних або орфографічних) до інформаційної системи суб’єкта інформаційної взаємодії за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин автоматично надсилається повідомлення про виявлені помилки. Суб’єкт інформаційної взаємодії вживає заходів до виправлення виявлених помилок згідно із законодавством.

Отже, новий Порядок визначає механізм здійснення публічного моніторингу шляхом систематичного збору, збереження, узагальнення та оприлюднення інформації про стан земельних відносин, яка надходить у порядку електронної інформаційної взаємодії автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин з інформаційними системами суб’єктів інформаційної взаємодії.

Порядку вводить терміни:

автоматизована система публічного моніторингу земельних відносин — інформаційно-комунікаційна система, яка функціонує в рамках ведення Державного земельного кадастру, що забезпечує автоматизацію публічного моніторингу земельних відносин та доступ користувачів до його результатів;

публічний моніторинг земельних відносин — комплексна система спостережень, аналізу, збору, збереження, узагальнення та оприлюднення інформації про володіння, користування і розпорядження земельними ділянками;

моніторинг ринку земель — складова частина публічного моніторингу земельних відносин, що здійснюється на підставі відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про ціну (вартість) земельних ділянок, речових прав на них чи про розмір плати за користування земельними ділянками, а також інформації ДПС щодо плати за землю тощо.

Для публічного моніторингу земельних відносин також може використовуватися публічна інформація у формі відкритих даних, оприлюднена на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних відповідно до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою КМУ від 21 жовтня 2015 р. № 835.

Публічний моніторинг земельних відносин здійснює Держгеокадастр.

Він здійснюється за участю таких суб’єктів інформаційної взаємодії:

  • Держгеокадастру;
  • Мін’юсту;
  • Держстату;
  • ДСА;
  • ДПС;
  • Держводагентства;
  • Держрибагентства;
  • Держлісагентства;
  • Мінінфраструктури;
  • відповідних адміністраторів інформаційних систем.

Власником автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава в особі Держгеокадастру.

Адміністратором системи є ДП «Центр державного земельного кадастру», що належить до сфери управління Держгеокадастру.

Це ДП матиме доступ до всіх даних, що містяться в автоматизованій системі публічного моніторингу земельних відносин, без права їх видалення та/або зміни.

Публічний моніторинг земельних відносин здійснюється шляхом:

  • передачі даних, необхідних для забезпечення публічного моніторингу земельних відносин, які містяться в інформаційних системах,
    до автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин
    у порядку електронної інформаційної взаємодії та їх використання;
  • обробки інформації, отриманої в порядку електронної інформаційної взаємодії, та оприлюднення отриманих результатів;
  • обробки публічної інформації у формі відкритих даних, оприлюдненої
    на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних, та оприлюднення отриманих результатів.

Для публічного моніторингу земельних відносин використовується картографічна основа Державного земельного кадастру.

Фінансування створення автоматизованої системи може здійснюватися за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.

У разі виявлення у процесі обробки об’єктів публічного моніторингу земельних відносин помилок (топологічних, логічних, семантичних або орфографічних) до інформаційної системи суб’єкта інформаційної взаємодії за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин автоматично надсилається повідомлення про виявлені помилки.

Суб’єкт інформаційної взаємодії вживає заходів до виправлення виявлених помилок згідно із законодавством.

Результати публічного моніторингу земельних відносин можуть формуватися у текстовому, графічному, картографічному і табличному вигляді за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин та не можуть містити інформації з обмеженим доступом (персональні дані).

Відповідальність за достовірність даних, що містяться
в автоматизованій системі публічного моніторингу земельних відносин, несуть суб’єкти інформаційної взаємодії, які їх подали.

Результати публічного моніторингу земельних відносин щомісяця оприлюднюються на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на офіційному веб-сайті Держгеокадастру, зокрема за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин.

Перелік даних результатів публічного моніторингу земельних відносин, які підлягають оприлюдненню на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на офіційному веб-сайті Держгеокадастру, затверджується наказом Держгеокадастру.

Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення результатів публічного моніторингу земельних відносин, мають цілодобово забезпечувати користувачам можливість перегляду, копіювання та роздрукування результатів публічного моніторингу земельних відносин.

Пошук, перегляд, копіювання та роздрукування результатів публічного моніторингу земельних відносин, оприлюднених на офіційному веб-сайті Держгеокадастру, здійснюються безоплатно.

Доступ до результатів публічного моніторингу земельних відносин має необмежене коло осіб.

Доступ до системи через електронний кабінет надається користувачу з метою самостійного перегляду та завантаження результатів.

Користувачі можуть вільно використовувати результати публічного моніторингу земельних відносин у власних інформаційних системах.

Об’єктами моніторингу ринку земель є відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отримані в порядку взаємодії інформаційних систем Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідно до статті 30 Закону «Про Державний земельний кадастр» та статті 33 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», про відповідну земельну ділянку з кадастровим номером та площею.

БАЗОВИЙ ПЕРЕЛІК
даних, необхідних для здійснення публічного моніторингу
земельних відносин та моніторингу ринку земель у його складі

Держгеокадастр:

Державний земельний кадастр

1) щодо характеристик земельної ділянки:

кадастровий номер;

форма власності земельної ділянки;

відомості про речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня
2013 року;

код цільового призначення;

назва виду цільового призначення;

відомості про значення площі земельної ділянки з точністю
до чотирьох значущих цифр після коми, гектарів;

вид угіддя;

нормативна грошова оцінка земельної ділянки;

дата реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі
(в Державному реєстрі земель);

дата внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

2) щодо незареєстрованих земель в Державному земельному кадастрі:

код за кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць
та територій територіальних громад;

відомості про значення площі земельної ділянки з точністю
до чотирьох значущих цифр після коми, гектарів.

Мін’юст:

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно

1) інформація про транзакції (правочини) щодо земельних ділянок всіх категорій та форм власності щодо ціни (вартості) земельної ділянки, ціни (вартості) інших речових прав на земельну ділянку, розміру плати за користування чужою земельною ділянкою:

вид правочину;

кадастровий номер земельної ділянки;

дата набуття права власності;

код згідно з ЄДРПОУ власника;

реєстраційний номер облікової картки платника податків власника;

унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі власника;

ціна (вартість) земельної ділянки;

ціна (вартість) речових прав на земельні ділянки;

тип права користування;

дата набуття права користування;

строк права користування;

дата припинення права користування;

код згідно з ЄДРПОУ користувача;

реєстраційний номер облікової картки платника податків користувача;

унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі користувача;

наявність договору суборенди;

дата початку дії договору суборенди;

строк договору суборенди;

код згідно з ЄДРПОУ суборендаря;

реєстраційний номер облікової картки платника податків суборендаря;

унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі  суборендаря;

тип угоди (підстава);

дата припинення права суборенди;

розмір плати за користування земельними ділянками;

2) щодо обтяжень речових прав на земельну ділянку:

кадастровий номер земельної ділянки;

вид обтяження;

розмір грошового зобов’язання за договором іпотеки земельної ділянки;

дата виникнення обтяження;

підстава виникнення обтяження;

дата припинення обтяження;

підстава припинення обтяження.

Держстат:

1) чисельність постійного населення (за оцінкою) у розрізі статі (обидві статі, чоловіки, жінки) по Україні, регіонах, районах та містах з чисельністю постійного населення 100 тис. осіб і більше;

2) загальна (обидві статі) чисельність наявного населення (за оцінкою)
по Україні, регіонах, районах та населених пунктах.

ДСА:

Єдиний державний реєстр судових рішень

щодо судових справ:

кадастровий номер земельної ділянки;

тип справи згідно з класифікатором ДСА;

категорія справи;

номер справи;

яким судом розглянуто;

дата набрання законної сили судовим рішенням;

дата судового рішення;

форма судочинства.

ДПС:

інформаційно-комунікаційна система ДПС

щодо нарахованих та сплачених податків:

кадастровий номер земельної ділянки;

нарахованих сум плати за землю, єдиного податку ІV групи в розрізі земельних ділянок (кадастрових номерів), платників податків (фізичних і юридичних осіб) та територіальних громад;

сплачених сум плати за землю, єдиного податку ІV групи в розрізі платників податків (фізичних і юридичних осіб) та територіальних громад;

реєстраційний номер облікової картки платника податків особи, що сплатила податок;

код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи, що сплатила податок.

Держводагентство –– щодо меліоративного стану зрошуваних та осушуваних земель.

Держрибагентство –– щодо площ зрошуваних та осушуваних земель за заданий рік:

код за кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад;

загальна площа зрошуваних земель у межах територіальної одиниці;

площа фактично зрошених земель у межах територіальної одиниці;

загальна площа осушуваних земель у межах територіальної одиниці.

Держлісагентство –– відомості про розподіл лісового фонду між власниками лісів і лісокористувачами, його кількісний склад та поділ лісів за категоріями.

Мінінфраструктури:

Містобудівний кадастр

результати моніторингу стану розроблення та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні (змін до неї): комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території:

вид містобудівної документації на місцевому рівні;

назва та код області, району, територіальної громади;

назва та код населеного пункту;

позначення, що містобудівну документацію (зміни до неї) розроблено
на територію за межами населених пунктів (тільки для детальних планів території);

площа території, на яку розроблено/затверджено містобудівну документацію, гектарів;

дата розроблення містобудівної документації (змін до неї);

дата затвердження містобудівної документації (змін до неї).

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики