Як раніше писала «Судово-юридична газета», з публічного доступу у Єдиному державному реєстрі судових рішень вилучили понад 6 млн судових рішень, включно з корупційними справами.
Критерії, за якими закривається доступ до певних судових рішень, наразі не є зрозумілими та чіткими. Закривається доступ і до рішень по справах, які розглядали суди, що опинилися на тимчасово окупованих територіях, і на підставі інструктивних листів СБУ, звернень від командування ЗСУ, і на підставі звернень окремих судів та окремих суддів, і там, де згадуються об’єкти критичної інфраструктури тощо. Отже, і самі суди можуть запросити закриття певного рішення.
Основними нормативними актами є Закон «Про доступ до судових рішень» та Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Порядок затверджено рішенням Вищої ради правосуддя (ВРП) від 19.04.2018 року, останні зміни до нього вносилися ще до війни, отже, він не враховує ті критерії, за якими рішення вилучаються з публічної частини Реєстру під час воєнного стану.
ДСА та ДП «Інформаційні судові системи» є лише виконавцями.
Відповідальними за врегулювання питання законом є парламент, а за зміни до Порядку ведення Реєстру – Вища рада правосуддя. Тобто, саме ці органи мають сформулювати позицію стосовно обсягу закриття та критеріїв.
Однак у Вищій раді правосуддя з якихось причин поки самоусунулися від даного питання та переадресовують формування загальної політики вилучення рішень з Реєстру до безпосереднього виконавця.
ДСА звернулася до ВРП
Як повідомили «Судово-юридичній газеті» у Державній судовій адміністрації, листом від 4 січня 2023 року ДСА звернулася до Верховного Суду, Вищої ради правосуддя, Ради суддів та Комітету ВР з питань правової політики щодо прийняття спільного рішення в частині необхідності обмеження доступу до Реєстру в умовах воєнного стану.
«Зважаючи на значний суспільний інтерес до отримання інформації з Реєстру, враховуючи численні запити від адвокатської спільноти та представників громадський організацій щодо відновлення доступу до судових рішень в Реєстрі, а також необхідність значного строку на знеособлення та оприлюднення судових рішень, доступ до яких на сьогодні обмежено, ДСА України просить висловити свою позицію щодо необхідності подальшого обмеження доступу до інформації, що містить в Реєстрі, а також до критеріїв щодо обсягу та виду інформації, яка підлягає обмеженню в період воєнного стану.
З урахування цього також просимо надати пропозиції щодо доцільності створення спільної робочої групи для розв’язання порушених питань та кандидатури для включення до цієї групи.
Проведення відповідної роботи дозволить виробити та узгодити спільну позицію представників органів та установ системи правосуддя до питань застосування обмежень в доступі до судових рішень в період воєнного стану», - зазначається у листі ДСА за підписом Олексія Сальнікова, який спрямований, у тому числі, на ВРП як до органу, відповідального за формування політики у сфері оприлюднення Рішень у Реєстрі.
ВРП вважає, що формувати політику має ДСА
Отже, «Судово-юридична газета» вирішила звернутися до ВРП та поцікавитися, на якій стадії знаходиться робота з напрацювання запитуваної ДСА єдиної позиції щодо закриття текстів судових рішень у Реєстрі.
Ми поставили ВРП наступні питання.
Чи проводила Вища рада правосуддя аналіз стосовно підстав закриття текстів судових рішень у Єдиному державному реєстрі судових рішень? Чи відомо Вищій раді правосуддя, яку загальну кількість судових рішень та з яких підстав було вилучено з публічного доступу до Реєстру судових рішень, зокрема, у справах за обвинуваченням осіб у корупційних правопорушеннях? Чи відомо Вищій раді правосуддя, з яких підстав у Реєстрі судових рішень знеособлено дані стосовно ПІБ суддів Великої Палати Верховного Суду по частині рішень? Які дії були вчинено Вищою радою правосуддя для перевірки підстав закриття доступу до текстів судових рішень у Реєстрі? Чи планує Вища рада правосуддя вносити зміни до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень тощо.
Як виявилося, над цим у ВРП поки не замислювалися та вважають, що формувати цю позицію має ДСА.
«Запитувана Вами інформація щодо питань, зазначених у пунктах 1-5 цього запиту, не створена та не відображена Вищою радою правосуддя у процесі реалізації конституційно визначених повноважень, оскільки Вища рада правосуддя не здійснює ведення Єдиного державного реєстру судових рішень.
Пунктом 10 частини першої статтею 152 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень.
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов'язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.
Враховуючи викладене, копію Вашого запиту в цій частині направлено
до Державної судової адміністрації України з проханням повідомити Вам результати розгляду.
Щодо порушеного питання «чи планує Вища рада правосуддя вносити зміни до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень» повідомляємо.
Відповідно до змісту проєктів порядків денних засідань Вищої ради правосуддя, які оприлюднені на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя
у розділі «Діяльність», не включено розгляд питання про внесення змін до згаданого Порядку», - зазначили у ВРП.
Нагадаємо, з відповіді ВРП також випливає, що у Вищій раді правосуддя не знають, коли відновлять можливість ознайомлюватися зі своїми рішеннями – навіть з консультативними висновками.
Лист ДСА до ВРП
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.