У Верховній Раді зареєстровано законопроект 8167 про внесення змін до Земельного кодексу України щодо врегулювання питання використання грошових коштів, отриманих від продажу земельної ділянки, власником якої є громадянин країни-агресора. Автор – депутат від «Слуги народу» Федір Веніславський.
Метою проекту є встановити, що виручені від продажу на земельних торгах конфіскованої земельної ділянки грошові кошти у випадку, якщо колишній власник є громадянином країни агресора (Російської Федерації чи Республіки Білорусь), зараховуються до державного бюджету.
Для цього пропонується внести зміни та доповнення до частини 4 статті 145 Земельного кодексу України: «Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель.
Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Грошові кошти, отримані за результатом продажу такої земельної ділянки на земельних торгах, за вирахуванням витрат, пов’язаних з її продажем, виплачуються її колишньому власнику. У випадку, якщо колишній власник є громадянином країни-агресора (Російської Федерації чи Республіки Білорусь), грошові кошти, отримані за результатом продажу такої земельної ділянки, зараховуються до державного бюджету».
Як зазначає Федір Веніславський, відповідно до частин 2 і 4 статті 81 Земельного кодексу України, іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.
Статтею 145 врегульовано питання права власності на земельну ділянку особи, якщо земельна ділянка не може належати їй на праві власності та/або у зв’язку з порушенням обов’язку щодо її відчуження протягом установленого законом строку.
Так, відповідно до частин 1 і 2 цієї статті, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може набуватися нею у власність, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. У разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов’язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.
Частиною 4 статті 145 Земельного кодексу України передбачено, що позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов’язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.
На даний час наявна значна кількість земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у власності громадян РФ та РБ (як правило прийняті у спадщину), та у порушення статті 81 Земельного кодексу України ними їх не відчужено протягом року на користь інших осіб.
У разі примусового припинення права власності на відповідні земельні ділянки шляхом їх конфіскації у судовому порядку до вказаних правовідносин у подальшому підлягатиме застосуванню положення частини 4 статті 145 Земельного кодексу України – їх продаж на земельних торгах із наступним відшкодуванням отриманих коштів колишнім власникам, у тому числі громадянам РФ та РБ.
Така процедура грубо порушує державні інтереси в умовах повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, підтриманої Республікою Білорусь.
Окрім цього, подальше перебування цих земель у власності громадян Російської Федерації та Республіки Білорусь, що у більшості випадків перебувають в оренді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на оплатній основі, призводить до фактичного фінансування держав-агресорів», - зазначає автор.
Додамо, що народний депутат від «СН» Микола Кириченко вніс альтернативний проект 8167-1, яким пропонується доповнити положення пункту «в» статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» у частині можливості одержувати інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів, банків (баз), даних, а також документів, матеріалів та іншої інформації від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, власників і користувачів земельних ділянок. Також запропоновано закріпити норму, встановлену статтею 145 Кодексу щодо доповнення повноважень органу, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, правом подавати до суду позови про конфіскацію земельних ділянок.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.