Раніше «Судово-юридична газета» публікувала власний переклад відповідей Венеційської комісії на 5 питань Конституційного Суду щодо Етичної ради і перевірки Вищої ради правосуддя (детально за посиланням).
Серед іншого, Венеційська комісія висловила такі тези.
Оцінювання є механізмом відновлення незалежності судової влади
ВК вказує, що метою створення Етичної ради є створення справді незалежного суддівського корпусу, включно з членами ВРП, шляхом усунення членів, які не відповідають критеріям доброчесності.
Отже, оцінювання є механізмом відновлення незалежності судової влади. Таким чином, оцінка не суперечить незалежності, але є її гарантією.
На думку Венеційської комісії, «для успішного та надійного виняткового оцінювання або перевірки суддів дуже бажаною є участь міжнародних експертів, вільних від національних інтересів і не залучених у національні конфлікти».
Участь «міжнародників» - гарантія незалежності суддів, і вона була санкціонована самою Україною
Положення, яке доручає призначення трьох членів Етичної ради міжнародним та іноземним організаціям та передбачає, що голоси двох із цих членів мають пріоритет у разі рівного голосу, не здається Венеційській комісії загрозою для суверенітету української держави.
«Ці положення не слід розглядати як такі, що загрожують суверенітету України, оскільки це був суверенний вибір України, а обраний механізм є надзвичайним і тимчасовим рішенням.
Міжнародні та іноземні організації призначають членів Етичної ради не на підставі свого суверенного права, а лише через те, що на це їх уповноважила Україна, реалізуючи суверенний вибір України», - зазначила Венеційська комісія.
«Переважний голос двох міжнародних членів був суверенним вибором української влади з метою підвищення довіри та легітимності процесу. Це додаткова гарантія незалежності українського судочинства», - підкреслює ВК.
Крім того, ВК зауважує, що
Також Комісія підкреслює, що є кілька прикладів залучення іноземного досвіду до судової системи країни. Наприклад, Конституційний суд Ліхтенштейну завжди має суддю з Австрії та суддю зі Швейцарії серед своїх п’яти членів. Конституційний суд Андорри завжди має суддів з Іспанії та Франції серед своїх чотирьох членів. Конституційний суд Боснії та Герцеговини включає міжнародних суддів, і донедавна так було в Косово. У системі загального права навіть часто судді з однієї країни діють як судді та навіть як голови судів в іншій країні; така участь у винесенні судових рішень йде навіть далі, ніж міжнародна участь у виборі членів ВРП.
Чи впливає на незалежність судової влади те, що вирішальний голос мають міжнародні експерти
ВК вказує, що на незалежність суддів не вплине той факт, що деяких членів Етичної ради призначають міжнародні та іноземні організації, або той факт, що голоси двох із цих членів є вирішальними у випадку рівності голосів.
На думку Комісії, міжнародну участь можна розглядати як додаткову гарантію незалежності відповідних суддів, оскільки особи, призначені міжнародними та іноземними організаціями, апріорі будуть більш незалежним від законодавчої та виконавчої влади або осіб та будь-яких органів в рамках української судової системи. Включення міжнародних членів може забезпечити гарантії незалежності суддів, оскільки вони додають додатковий елемент об’єктивності, не будучи залученими в інтереси, стратегії та політику національних зацікавлених сторін.
Що стосується переважного голосування двох міжнародних членів, то воно вступає в дію лише у випадку повторного голосування, яке є рівним голосом. Щоб знайти вихід із рівною кількістю голосів, український законодавець обрав одне з кількох можливих рішень як антиблокувальний механізм. З метою підвищення довіри до цього органу до першого складу Етичної ради були включені міжнародні експерти. Положення про голосування за рівних голосів узгоджено слідує тій самій логіці. Таким чином, правило про переважне голосування не порушує принципу незалежності суддів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.