На сайті Офісу Президента Володимира Зеленського ввечері 17 липня з'явилися три основні для кадрової політики держави укази. Одним із них він усунув з посади голови СБУ Івана Баканова (але це ще не означає автоматичне звільнення, як ми раніше писали). Двома іншими він відсторонив з посади Генерального прокурора України Ірину Венедиктову та призначив виконувачем обов'язків Генпрокурора Олексія Симоненка.
Зазначимо, що право саме відстороняти Генпрокурора зовсім недавно з'явилося у Законі про правовий режим воєнного стану. Як раніше писала «Судово-юридична газета», 12 травня було прийнято закон, згідно з яким Президент України в період дії військового стану може ухвалити рішення про відсторонення посадової особи, призначення та звільнення якої віднесено до його повноважень, та покладення на відповідний період виконання обов'язків на іншу особу.
Таким чином, в. о. Генерального прокурора буде Олексій Симоненко, який із березня 2020 року є заступником Генпрокурора.
При цьому у своєму зверненні ввечері 17 липня Володимир Зеленський також наголосив на тому, що бажає, аби його «почули і всі, від кого залежить дуже чутливе питання призначення нового керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури».
«Моя позиція як Президента України – конкурс, що відбувся, має привести до цілком логічного рішення про призначення нового керівника. Відповідну людину обрано, і від конкурсної комісії залежить фіналізація цього рішення.
Чому це питання чутливе? Відповідь очевидна. Без повноцінного керівника такого інституту неможливе і його повноцінне функціонування. До речі, те саме стосується й Національного антикорупційного бюро України. Термін повноважень попереднього керівника минув. І має пройти конкурсна процедура для відбору нового голови НАБУ. Доручив прем'єр-міністру України активізувати процес запуску відповідного конкурсу», - сказав Зеленський.
Як відсутність в Україні Генпрокурора може вплинути на конкурс до САП
Безумовно, під час війни можливі спрощені процедури, зокрема кадрові. Однак, зважаючи на те, як повільно рухався конкурс на керівника САП (а засідання Конкурсної комісії стартували ще восени 2020 року) і наскільки члени конкурсної комісії звертали увагу на різні норми законодавства, не можна пропустити повз такий нюанс.
Відповідно до статті 8-1 Закону України «Про прокуратуру» призначення на адміністративну посаду у Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі здійснюється за результатами відкритого конкурсу.
На посади, передбачені пунктами 1-3 ч. 3 статті 39 Закону про прокуратуру, призначення здійснюється Генеральним прокурором.
Тобто саме Генеральний прокурор призначає:
заступника Генерального прокурора – керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури;
першого заступника керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури;
заступника керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Також у статті 8-1 Закону зазначено, що кандидатура, відібрана конкурсною комісією на посаду керівника САП, подається на розгляд Генерального прокурора.
Кандидатури на посади керівника САП, його першого заступника та заступника, відібрані конкурсною комісією, подаються на розгляд Генерального прокурора лише після отримання конкурсною комісією підтвердження їх відповідності вимогам законів України «Про очищення влади» та «Про запобігання корупції», а також щодо отримання допуску до державної таємниці.
Керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури підпорядковується безпосередньо Генеральному прокурору.
При цьому у законі про прокуратуру передбачено, що у разі відсутності Генерального прокурора його повноваження здійснює перший заступник Генерального прокурора, а у разі відсутності першого заступника – один із заступників Генерального прокурора. Однак на даний момент в. о. Генпрокурора призначено не першого заступника (ким є Роман Говда), а заступника Олексія Симоненка.
Таким чином, якщо засідання Конкурсної комісії з відбору керівника САП 19 липня завершиться успішно і вона все ж таки оголосить переможця, виникає питання, чи може зараз - коли є лише виконуючий обов'язки, а не Генпрокурор, - бути призначений керівник САП.
Як проходив конкурс до САП: хронологія
Перше засідання Конкурсної комісії щодо відбору керівництва САП відбулося ще восени 2020 року. До конкурсної комісії увійшли як українські члени (Роман Куйбіда, Олена Бусол, Андрій Гуджал, Катерина Коваль (голова Комісії), В'ячеслав Навроцький, Богдан Романюк, Євген Соболь, Олексій Дрозд – останнього потім «відсіяли»), так і міжнародні експерти (Нона Цоцорія, Драго Кос, Томас А. Фаєрстон).
Комісія планувала обрати керівника САП у травні 2021 року.
1 вересня 2021 року Президент України Володимир Зеленський та Президент США Джо Байден зробили спільну заяву за підсумками особистої зустрічі. У ній йшлося про те, що Україна зобов'язується зайнятися реформуванням судової системи та боротьбою з корупцією.
«Ці кроки включають негайне обрання нового Спеціалізованого антикорупційного прокурора відповідно до найкращих міжнародних практик та прийняття законодавства для захисту повноважень Директора Національного антикорупційного бюро України, а також забезпечення прозорого та надійного процесу відбору наступника. Сприяння та дорадчі програми з боку Сполучених Штатів підтримують ці стратегічні ініціативи реформ», - було сказано у спільній заяві президентів.
Проте вже у жовтні 2021 року Європейський Союз та США заявили, що розчаровані затримкою обрання керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) і закликають відновити роботу відбіркової комісії.
«ЄС і США дуже розчаровані незрозумілими і невиправданими затримками в обранні керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, вирішального органу боротьби з корупцією на високому рівні. Ми закликаємо відбіркову комісію відновити роботу без подальших затримок. Зупинка процесу відбору підриває роботу антикорупційних органів, створених Україною та її міжнародними партнерами», — відзначили вони у Фейсбук.
У відповідь у жовтні 2021 року Володимир Зеленський заявив, що «не може бути жодного адекватного пояснення того, що конкурс для обрання нового керівника САП затримується. Усі члени конкурсної комісії повинні виконати свою роботу та обрати нового керівника САП, як це має бути відповідно до кращих міжнародних практик. Залишились фактично фінальні етапи конкурсу. Ніхто не має права ставити під загрозу стабільність роботи антикорупційної інфраструктури та виконання міжнародних зобов’язань України».
Потім Володимир Зеленський знову наголосив, що керівника САП призначать до кінця року.
У тому ж місяці, коли було зроблено дані заяви, 28 жовтня 2021 року, фіналісти на посаду прокурора САП – прокурор Офісу Генерального прокурора Андрій Синюк та детектив НАБУ Олександр Клименко – написали практичні завдання. Раніше «Судово-юридична газета» публікувала виконані двома кандидатами завдання. Також ми публікували, що відповіли кандидати щодо запрошення на зустріч у Вашингтоні.
У листопаді Володимир Зеленський знову зазначив, що переможця буде призначено до кінця 2021 року.
2 грудня 2021 року посли G7 закликали комісію негайно обрати нового главу САП. Аналогічну заяву зробила представник Посольства США в Україні.
Потім члени конкурсної комісії заявили про тиск. У той же час, фіналістам було виставлено бали за пройдені етапи.
Голова конкурсної комісії Катерина Коваль висловила сподівання, що конкурс завершиться до 25 грудня. Аналогічно, що не бачать підстав для затягування, заявили наприкінці грудня 2021 року в Офісі Президента. Проте до цього дня переможця конкурсу офіційно не оголошено.
Частина членів конкурсної комісії, включаючи міжнародних експертів, вважають, що переможця (а більше балів набрав детектив НАБУ Клименко) має бути призначено негайно, інша частина, включаючи голову конкурсної комісії, посилаються на два фактори: відсутність рішення апеляційної судової інстанції щодо оскарження порядку роботи комісії, а також на те, що не отримали відповіді від Генпрокурора Ірини Венедиктової щодо спецперевірки кандидатів у САП.
19 липня має відбутися перше після тривалої перерви (фактично перерва триває з грудня 2021 року) засідання конкурсної комісії, на якому очікується оголошення переможця. На той час може з'явитись і рішення Шостого апеляційного адміністративного суду щодо того, чи законний порядок роботи комісії.
Втім, як було сказано вище, не факт, що процес, перейшовши від стадії конкурсу до стадії призначення, знову не зупиниться через відсутність в Україні Генпрокурора.
Чим займається САП
Відповідно до закону в Офісі Генерального прокурора створюється (на правах самостійного структурного підрозділу) Спеціалізована антикорупційна прокуратура, на яку покладаються такі функції:
1) здійснення нагляду за дотриманням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності, досудового розслідування Національним антикорупційним бюро України;
2) підтримка державного обвинувачення у відповідних провадженнях;
3) представництво інтересів громадянина чи держави у суді у випадках, передбачених цим Законом та пов'язаних з корупційними чи пов'язаними з корупцією правопорушеннями, а також представництво в межах своєї компетенції інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення у дохід держави.
Призначення прокурора САП Єврокомісія записала Україні як один з пунктів для переходу до наступного етапу у питанні вступу до ЄС.
Так, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляйєн 1 липня виступила у Верховній Раді України, де заявила, що керівник САП і директор НАБУ мають бути призначені без подальшого зволікання.
Водночас ЄС не поспішає надати Україні обіцяну у травні частину допомоги у 8 мільярдів євро.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Автор: Наталя Мамченко