09:38, 14 липня 2017
Прийнято за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».
Законопроектом №6614 передбачається удосконалити солідарну систему пенсійного страхування, звільнити її від невластивих витрат.
Про це повідомляє Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.
«За» проголосували 282 народних обранця.
Проектом закону пропонується диференціювати розміри пенсій в залежності від набутого страхового стажу та отриманого заробітку; замінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату єдиного внеску; впровадити єдині підходи до обчислення пенсій.
Зокрема, прийнятим документом пропонується:
- відновити диференціацію розмірів пенсій залежно від отриманого заробітку і страхового стажу шляхом проведення перерахунків пенсій з 01 жовтня 2017 року з використанням єдиного показника заробітної плати, який використовується для призначення пенсій в 2017 році на рівні 3764 грн 74 коп і показника вартості одного року страхового стажу на рівні 1%;
- переглянути умови перерахунку (індексації) пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», і здійснювати щорічний перерахунок пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, з якого обчислена пенсія, на 50% зростання зарплати в попередньому році і на 50% індексу споживчих цін;
- змінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату роботодавцями підвищеної ставки єдиного внеску за працівників, зайнятих на особливо шкідливих і особливо важких роботах за списками № 1 і № 2, на рівні 15% і 7% відповідно;
- звільнити солідарну систему від невластивих для неї видатків, зокрема, від відшкодування доплати до прожиткового мінімуму, виплати цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та учасникам бойових дій, відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОС, УТОГ, витрат на фінансування пільгових пенсій ;
- ввести новий порядок виходу на пенсію в залежності від наявного страхового стажу;
- встановити кілька видів мінімального розміру пенсії;
- знайти розмір пенсії при наявності страхового стажу 30/35 років для жінок і чоловіків після досягнення ними 65 років — на рівні 40% від мінімальної заробітної плати, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму.
- впровадити єдині підходи для обчислення пенсій відповідно до норм Закону №1058 держслужбовцям, науковцям, посадовим особам місцевого самоврядування, прокурорам, працівникам Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції.
Для зменшення демографічного навантаження на солідарну систему пропонується зберегти право виходу на пенсію:
- в 60 років для осіб, які матимуть 25 років страхового стажу в 2018 році, який щорічно збільшується на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 році;
- в 63 роки для осіб, які матимуть від 15 до 25 років страхового стажу в 2018 році, який щорічно збільшується на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 році;
- в 65 років для осіб, які матимуть 15 років страхового стажу, однак без 16 років (вимога для виходу в 63 року) в 2019 році і, відповідно в 2028 року будуть 15 років, проте без 25 років (вимога для виходу в 63 року).
Особам, які не матимуть 15 років страхового стажу буде призначатися державна соціальна допомога після досягнення 65 років.
Для пом'якшення негативного впливу підвищення вимог до страхового стажу на перехідний період введена тимчасова державної соціальної допомоги непрацюючим особам, які не мають необхідного страхового стажу.
Проектом з метою удосконалення пенсійного законодавства пропонується:
- переглянути розмір і умови призначення мінімальної пенсії за віком:
- при наявності страхового стажу 30/35 років для жінок і чоловіків — на рівні прожиткового мінімуму;
- при відсутності повного страхового стажу — розрахована пенсія. Доплата до прожиткового мінімуму проводиться з урахуванням сукупного доходу;
- при наявності страхового стажу 30/35 років для жінок і чоловіків після досягнення ними 65 років — на рівні 40% від мінімальної заробітної плати, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму;
- змінити джерело фінансування виплати компенсації роботодавцям за створення робочого місця. Виплату здійснювати не з бюджету Пенсійного фонду України, а з бюджету Державної служби зайнятості;
- уточнити умови призначення пенсії за особливі заслуги перед Україною органами Пенсійного фонду України;
- відновити розмір пенсії по дзеркальному принципу жінкам, яким судилося достроково пенсію в 55 років
- зараховувати за довідками страховий стаж військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) за періоди з 1 липня 2000 року, за які відсутні відомості в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування;
- визначити умови призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок трудового каліцтва;
- удосконалити умови щорічного перерахунку (індексації) страхових виплат і визначити максимальний розмір щомісячної страхової виплати від нещасного випадку на виробництві на рівні 10 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
- Проектом також пропонується визначити нотаріусів — агентами зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні ними посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна.
Законопроект прийнятий з урахуванням пропозицій профільного комітету щодо:
- передбачення можливості поступового зниження величини оцінки одного року страхового стажу для пенсій, які будуть призначатися протягом п'яти років, починаючи з 1 січня 2018 року;
- прийняття на законодавчому рівні рішення щодо застосування в 2018-2020 рр показника середньої заробітної плати, що враховується для перерахунку раніше призначених пенсій відповідно до частини другої ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»;
- визначення на законодавчому рівні умов призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не отримала права на пенсійну виплату, і встановлення її розміру на рівні не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
- збереження пільгових умов пенсійного забезпечення для жінок, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей.
- передбачення в окремому законодавчому акті порядку отримання сум пенсій, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав у зв'язку з перебуванням на тимчасово неконтрольованій державною владою України території.