Так, 21 вересня 2016 року у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №5153 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері дотримання правил благоустрою територій населених пунктів».
Ініціаторами законопроекту виступили народні депутати Дмитро Білоцерковець, Сергій Алєксєєв, Микола Паламарчук та Валерій Іщенко.
Повноваження перейдуть з державних до місцевих органів
В даний час в Україні однією із пріоритетних реформ є децентралізація. З цією метою розроблені зміни до Конституції України для відходу від централізованої моделі управління в державі, забезпечення здатності місцевого самоврядування, побудова ефективної системи територіальної організації влади в Україні, реалізація в повній мірі положень Європейської хартії місцевого самоврядування, принципів субсидіарності, повсюдності і фінансової самодостатності місцевого самоврядування.
«Необхідною в рамках даної реформи є передача значних повноважень і бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування, тобто органам, які ближче до людей і де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно.
Питання благоустрою населених пунктів та дотримання порядку в цій сфері мають важливе значення для громадян, забезпечують умови щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля», — зазначають народні депутати.
Покарання за забруднення сільськогосподарських та інших земель
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами» від 21 січня 2010 року №1825-VI були внесені зміни до статей 52, 82 і 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Нова редакція зазначеної статті посилила відповідальність в частині збільшення розмірів штрафів за псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель, порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення, порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.
Так, були встановлені наступні штрафні санкції: для громадян від 20 до 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 грн до 1360 грн) і для посадових осіб, громадян — суб'єктів підприємницької діяльності — від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 грн до 1700 грн).
Як говориться в пояснювальній записці, згідно ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, завдані порушенням законодавства в сфері благоустрою і охорони навколишнього середовища. Згідно ч. 3 ст. 19 цього ж закону: «У випадках пошкодження чи знищення елементів благоустрою, визначених п. 2 ч. 2 цієї ст., винна юридична чи фізична особа усуває пошкодження (відновлює елементи благоустрою) власними силами або за домовленістю з балансоутримувачем перераховує на його рахунок суму відновної вартості ».
Як говориться в ч. 1 ст. 27 Кодексу України про адміністративні правопорушення, штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян, посадових та юридичних осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Таким чином, існує потреба збільшити відповідальність за правопорушення, визначені ст. 152 КУпАП, до обґрунтованого розміру згідно заподіяної шкоди. У багатьох випадках витрати територіальних громад на відновлення попереднього стану території об'єкта благоустрою після засмічення перевищують існуючий розмір штрафів за таке порушення.
Як каратимуть за забруднення території населення
Метою законопроекту є введення адекватної відповідальності за правопорушення у сфері благоустрою територій населених пунктів, удосконалення порядку оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в даній сфері.
Реалізація положень цього проекту дозволить поліпшити стан законності у сфері дотримання правил благоустрою територій.
Що пропонується законопроектом
Змінами до законопроекту пропонується:
Протокол про адміністративне правопорушення
Пропонується внести наступні зміни в законодавство і викласти наступне:
Якщо особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, є юридична особа, то протокол складається в присутності керівника юридичної особи або уповноваженого ним представника. У разі відсутності керівника юридичної особи або уповноваженого ним представника протокол про адміністративне правопорушення підписується особою, яка його склала, не менш як двома свідками, а також потерпілими (при їх наявності). В такому випадку копія складеного протоколу не пізніше наступного робочого дня надсилається на адресу юридичної особи, яка притягається до адміністративної відповідальності із зазначенням її прав і обов'язків, передбачених ст. 268 цього Кодексу.
Кількість правопорушень може поменшати
Прийняття проекту акта матиме позитивні соціально-економічні наслідки в сфері дотримання благоустрою територій, а також забезпечить зменшення правопорушень у цій сфері.