Президент України запропонував на розгляд Верховній Раді України законопроект №10461 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів»
Йдеться про сумнозвісні норми про кримінальну відповідальність за незаконне збагачення.
Встановлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення Президент пояснює зобов’язанням України перед Міжнародним валютним фондом за Меморандумом про взаємодію із від 22 квітня 2014 року, а також перед Організацією Об’єднаних Націй за статтею 20 Конвенції проти корупції 2003 року, ратифікованої Верховною Радою України 18 жовтня 2006 року.
Законопроектом пропонується доповнити Кримінальний кодекс положеннями, що встановлюють кримінальну відповідальність за набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, активів, вартість яких на понад дванадцять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян перевищує її законні доходи.
Крім того, законопроектом пропонується на законодавчому рівні вирішити питання щодо забезпечення належного функціонування інституту стягнення необґрунтованих активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
У зв’язку з цим передбачається запровадження у Цивільному кодексі України окремої підстави припинення права власності, визначення видів активів, які можуть визнаватися необґрунтованими, та межу вартості таких активів (вартість, яка у п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб).
Також уточнюється обов’язок доказування у справах такої категорії. Зокрема, визначається предмет доказування для позивача, що є гарантією захисту прав осіб, проти яких можуть бути подані відповідні позови.
Положеннями законопроекту в частині запровадження процедури визнання активів необґрунтованими та їх стягнення пропонується закріпити класичний стандарт доказування — "перевага доказів" (preponderance of the evidence), який закріплює принцип рівності сторін.
За наслідками визнання необґрунтованими активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і стягнення таких активів пропонується передбачити звільнення зазначених осіб із займаних посад шляхом внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції", Закону України "Про державну службу", Закону України "Про місцеве самоврядування", Кодексу законів про працю України.
Розгляд справ про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення у дохід держави пропонується віднести до юрисдикції Вищого антикорупційного суду, що буде гарантією неупередженого розгляду таких справ.
Право на звернення до суду з відповідним позовом пропонується надати Національному антикорупційному бюро України за погодженням із прокурором Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (крім справ, де відповідачем є посадові особи Національного антикорупційного бюро України та прокурори Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. У таких випадках право на звернення з відповідним позовом пропонується надати прокурорам Генеральної прокуратури України за дорученням Генерального прокурора).
Раніше повідомлялося про те, які наслідки матиме рішення КСУ про позбавлення НАБУ права подавати позови про недійсність угод.