Рада может принять закон, которым ограничит нардепов в праве подавать поправки к евроинтеграционным законопроектам

14:07, 12 декабря 2022
Как отмечает ГНЭУ, народные депутаты Украины, не являющиеся членами главного комитета, не смогут подать предложения и поправки к евроинтеграционному законопроекту, в то время как депутаты – члены главного комитета фактически будут пользоваться таким правом на стадии подготовки проекта к первому чтению.
Рада может принять закон, которым ограничит нардепов в праве подавать поправки к евроинтеграционным законопроектам
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Для депутатов могут установить определенные ограничения в отношении права подавать поправки к евроинтеграционным законопроектам.

Так, Комитет Верховной Рады по вопросам Регламента рекомендует парламенту принять законопроект «О внесении изменений в Регламент Верховной Рады Украины о внесении, рассмотрении и принятии законопроектов, направленных на адаптацию законодательства Украины к положениям права Европейского Союза (acquis ЕС) в части выполнения международно-правовых обязательств Украины в сфере европейской интеграции», который внесли спикер Руслан Стефанчук, первый вице-спикер Александр Корниенко и другие №8242.

Навіщо приймати законопроект

Як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту, внесення змін до Регламенту Верховної Ради України зумовлено ухваленням 23 червня 2022 року рішення Європейської ради про надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі. Відтак, адаптація законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС).

Автори пропонують внести зміни до низки статей Регламенту.

Крім цього, у пункті 2 Прикінцевих та перехідних положень проекту Закону пропонується визначити порядок розгляду та прийняття законопроектів, спрямованих на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) в частині виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції, що були внесені до Верховної Ради України до набрання чинності запропонованим Законом.

По суті поданого законопроекту Комітет зазначив таке.

Як вбачається із тексту запропонованих змін, перевага у внесенні на розгляд Верховної Ради законопроектів, спрямованих на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) в частині виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції, надається Кабінету Міністрів України.

У поданому законопроекті пропонується передбачити у статті 20 Регламенту Верховної Ради України включення до порядку денного сесії парламенту позачергово без голосування законопроектів, спрямованих на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС).

Також автори проекту пропонують внести зміни до статей 30, 31 та 119 Регламенту, доповнивши їх положеннями щодо надання права на виступи під час розгляду на пленарному засіданні євроінтеграційних.

Ініціатори внесення пропонують доповнити Регламент новими пунктами, які стосуються вимог до супровідних документів до таких законопроектів.

Головне науково-експертне управління Апарату ВР у своєму висновку висловлює зауваження до нового абзацу третього частини четвертої статті 102 Регламенту, який запропоновано в такій редакції:

«Якщо при підготовці до першого читання законопроекту, спрямованого на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) в частині виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції, головний комітет виклав у висновку до цього законопроекту нові редакції його положень, такий законопроект з новими редакціями положень направляється для проведення наукової експертизи (частина друга статті 103 цього Регламенту) та експертиз, визначених частиною першою статті 93 цього Регламенту».

Щодо запропонованої новели у висновку Головного науково-експертного управління зазначено: «За змістом цього припису головному комітету надається право вносити на стадії розгляду законопроекту у першому читанні у своєму висновку пропозиції щодо викладення положень цього законопроекту «у новій редакції». Фактично йдеться про внесення комітетом пропозицій і поправок до тексту законопроекту. При цьому такі дії мають сенс лише якщо головний комітет пропонуватиме прийняти законопроект з урахуванням «нових редакцій його положень» в цілому уже після першого читання (адже в іншому випадку «нові редакції», про які йдеться у даному разі, можуть бути внесені як пропозиції і підтримані головним комітетом під час підготовки проекту до другого читання).

Однак у такому випадку народні депутати України, які не є членами головного комітету, не матимуть змоги подати пропозиції і поправки до цього законопроекту, у той час коли депутати – члени головного комітету фактично користуватимуться таким правом на стадії підготовки проекту до першого читання. Оскільки ж право на внесення пропозицій і поправок до законопроекту зазвичай вважається елементом права законодавчої ініціативи, то процедура, про яку йде мова, фактично надає різним депутатам різний обсяг права законодавчої ініціативи, з чим не можна погодитись».

Водночас Комітет вважає, що зазначена новела заслуговує на увагу, оскільки запропонована саме до частини четвертої статті 102 Регламенту, чинна редакція якої передбачає, що за рішенням Верховної Ради допускається остаточне прийняття законопроекту (крім проектів кодексів і законопроектів, які містять понад 100 статей, пунктів) відразу після першого чи другого читання, якщо законопроект визнано таким, що не потребує доопрацювання, та якщо не надійшло зауважень щодо його змісту від народних депутатів України, інших суб'єктів права законодавчої ініціативи, юридичного чи експертного підрозділів Апарату Верховної Ради.

Автор: Наталя Мамченко

Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики