В Верховной Раде 8 декабря зарегистрирован достаточно жесткий законопроект о наказаниях для лиц, самовольно покинувших воинскую часть.
Речь идет о законопроекте 8271 о внесении изменений в Уголовный кодекс, Кодекс об административных правонарушениях и другие законодательные акты Украины об особенностях несения военной службы в условиях военного положения или в боевой обстановке. Среди авторов – глава фракции Давид Арахамия, глава Комитета ВР по вопросам правоохранительной политики Сергей Ионушас и многие другие депутаты, что свидетельствует о высоких шансах на скорейшее принятие.
В частности, авторы жалуются на то, что суды назначают лицам, которые самовольно покидают воинскую часть, слишком мягкие наказания. Соответственно, нужно установить безальтернативные механизмы. Поэтому будут внесены изменения в статьи 69 и 75 Уголовного кодекса относительно исключения возможности назначения более мягкого наказания, чем предусмотрено законом, и освобождения от отбывания наказания с испытанием за самовольное покидание воинской части.
Также повышается уровень санкций за совершение военных административных правонарушений.
Автори вказують на неоднакову судову практику
«Частиною 5 статті 407 КК передбачено відповідальність за самовільне залишення військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин, вчинені в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці.
Також частиною 4 статті 172-11 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення його вчасно без поважних причин на військову службу у разі призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу вчинені в умовах особливого періоду.
Тобто, факультативні ознаки об’єктивної сторони (воєнний стан, бойова обстановка) нормою цієї статті не передбачені.
Крім цього, відповідно до частини 5 статті 15 КпАП передбачено, що за вчинення військових адміністративних правопорушень військовослужбовці, а також військовозобов'язані та резервісти під час проходження зборів несуть відповідальність, передбачену главою 13-Б цього Кодексу, за умови, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність.
Таким чином, із аналізу зазначених норм слідує, що самовільне залишення військовослужбовцем військової частини або місця служби вчинене в умовах воєнного стану або бойовій обстановці, незалежно від строку продовжуваності вчинення таких дій, містить склад кримінального правопорушення передбаченого частиною 5 статті 407 Кримінального кодексу України та виключає адміністративну відповідальність передбачену статтею 172-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
З огляду на викладене виникає питання, яку правову оцінку надавати діям військовослужбовця, який самовільно залишив військову частину на декілька годин тощо.
Про неоднакову судову практику свідчать наступні судові рішення:
Чернігівським районним судом Чернігівської області 20.09.2022 у судовій справі №748/1703/22 ухвалено постанову за результатом розгляду справи про адміністративне правопорушення за частиною 4 статті 172-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення, якою військовослужбовця притягнуто до адміністративної відповідальності;
Оболонським районним судом м. Києва 24.10.2022 у судовій справі № 756/9533/22 ухвалено постанову за результатом розгляду справи про адміністративне порушення за частиною 4 статті 172-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення, якою на підставі статті 22 зазначеного кодексу, військовослужбовця звільнено від адміністративної відповідальності за малозначністю діяння;
Октябрським районним судом Полтави 08.09.2022 у справі
№ 554/6611/22 ухвалено вирок, за результатом розгляду матеріалів кримінального провадження за обвинувальним актом, в результаті чого військовослужбовця визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення та притягнуто до кримінальної відповідальності.
У справі № 748/1703/22 (постанова суду в адміністративному провадженні) військовослужбовець був відсутній на службі п’ять діб, а у справі №554/6611/22 (вирок у кримінальному провадженні) одну добу.
Враховуючи триваючу фазу війни та оголошений воєнний стан в Україні, за вказаними правопорушеннями (самовільне залишення військовослужбовцем військової частини або місця служби) розглядається значна кількість справ, як у кримінальному, так і в адміністративні провадженні.
Така судова практика розгляду справ моделює негативну поведінку серед військовослужбовців та нівелює принцип невідворотності справедливого покарання за скоєння правопорушень пов’язаних з самовільним залишенням військової частини, під час виконання обов’язків військової служби.
Виходячи з вищевикладеного, під час опрацювання проєкту Закону було схвалено одностайність думки про необхідність внесення до діючого законодавства відповідних змін, оскільки за правилами нормотворення, класично вважається, що саме наявна розбіжність у практиці застосування законодавства судами породжує обґрунтованість до укладення проєкту Закону про внесення змін», - вказують автори.
Крім того, Військова служба правопорядку у Збройних Силах України отримає право здійснювати огляд уповноваженими посадовими особами військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння з використанням технічних засобів та тестів.
«Реалізація положень Закону сприятимуть підвищенню стану військової дисципліни та особливостей несення військової служби в умовах воєнного стану чи в бойовій обстановці, а також надасть повноважень Військовій службі правопорядку у Збройних Силах України здійснювати протидію незаконному обігу наркотичних засобів, алкоголізму у військових частинах, протидії подолання поширення наркоманії у військових колективах, підтримання належного рівня військової дисципліни та правопорядку, підвищення бойової готовності військових частин та спроможності виконувати визначені завдання задля захисту Вітчизни», - вважають законотворці.
Автор: Наталья Мамченко
Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.