Боржників не будуть обмежувати у користуванні зброєю, а стягувати заборгованість за комуналку поки заборонять: погоджено законопроект

18:19, 3 мая 2022
Комітет погодив законопроект стосовно виконавчого провадження, яким зупиняється виконання рішень по заборгованостям за житлово-комунальні послуги, а також забороняється примусове виконання у провадженнях, де боржником є підприємства, діяльність яких є важливою в умовах війни.
Боржників не будуть обмежувати у користуванні зброєю, а стягувати заборгованість за комуналку поки заборонять: погоджено законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Як раніше писала «Судово-юридична газета», у Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану» 7317.

Після розгляду Комітетом Верховної Ради з питань правової політики 1 травня даного законопроекту, до нього було внесено ряд уточнень:

1) У пункті 10-2 розділу ХІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про виконавче провадження» встановлюється, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України:

Зупиняється дія постанов державних виконавців про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, спорядженими гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії.

Зупиняється вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях з виконання:

  • рішень, боржниками за якими є юридичні особи (фізичні особи – підприємці), які відповідно до національних класифікаторів України здійснюють діяльність з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», діяльність з водопостачання та водовідведення відповідно до Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», діяльність з транспортування, постачання, розподілу та зберігання природного газу відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», діяльність з вирощування сільськогосподарських культур, тваринництва, виробництва харчових продуктів, надання доступу до мережі Інтернет, виробництва вакцин, космічну діяльність відповідно до Закону України «Про космічну діяльність»;
  • рішень, боржниками за якими є підприємства оборонно-промислового комплексу, органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, які входять до складу Збройних Сил України, підприємства залізничного транспорту;
  • рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово- комунальні послуги.

Забороняється примусове виконання виконавчих написів нотаріусів.

Зупинення виконання не  поширюється на рішення, стягувачами за якими є держава, органи Пенсійного фонду України, інші державні цільові фонди, юридичні особи (фізичні особи – підприємці) визначені в абзацах 13-14 цього пункту (тобто вищенаведені підприємства з постачання енергії, води, ОПК тощо), а також на рішення про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю внаслідок кримінального правопорушення.

Вчинення виконавчих дій з підстави, передбаченої абзацом тринадцятим цього пункту, зупиняється у разі, якщо відомості про відповідну діяльність  боржника внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань до 1 травня 2022 року. Тобто, записати собі такі види діяльності, як надання доступу до інтернету: «заднім числом» у Реєстрі не вийде.

2) Нагадаємо, що при обговоренні поданого законопроекту резонанс викликала норма, якою Прикінцеві та перехідні положення Закону про виконавче провадження пропонується доповнити положенням про те, що постанову чи інший документ приватного виконавця може скасувати державний виконавець. Раніше заступник Міністра юстиції України з питань виконавчої служби Андрій Гайченко прокоментував «Судово-юридичній газеті» ці зміни, зауваживши, що вони спрямовані на забезпечення обороноздатністі, це буде виключна історія, а у Мін’юсту немає мети втручатися у діяльність приватних виконавців.

Врешті стосовно зупинення постанов приватних виконавців визначено:

У період дії воєнного стану постанова або інший процесуальний документ (або їх частина), винесені у виконавчому провадженні приватним  виконавцем, якщо вони суперечать вимогам законодавства з примусового виконання рішень, можуть бути скасовані за зверненням сторони виконавчого провадження або особи, права якої порушені, постановою керівника структурного підрозділу Міністерства юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, або його заступника, крім випадків, коли наявна інформація про судове провадження, ініційоване особою, яка подала звернення у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави. Банкам чи іншим фінансовим установам така постанова направляється поштою або на офіційну електронну адресу, а також може бути вручена під розписку.

У період дії воєнного стану приватний виконавець за заявою сторони виконавчого провадження або з власної ініціативи, за умови наявності об’єктивних підстав, має право своєю постановою скасувати постанову чи інший  процесуальний документ (або їх частину), винесені ним у виконавчому провадженні.

Порядок направлення державними виконавцями платіжних вимог на примусове списання коштів у період дії воєнного стану визначається Міністерством юстиції України.

3) Сам законопроект матиме назву «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності приватних виконавців та примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану»

4) Розділ IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» доповнено пунктом 6-1, згідно з яким під час дії воєнного стану»:

  • зупиняються до припинення або скасування воєнного стану на території України встановлені строки розгляду Дисциплінарною комісією подань про притягнення приватного виконавця до дисциплінарної відповідальності та прийняття рішення про застосування до приватного виконавця дисциплінарного стягнення;
  • відомості, які підлягають внесенню до Єдиного реєстру приватних виконавців, у разі відсутності технічної можливості для їх внесення вносяться Міністерством юстиції після настання такої можливості;
  • у разі якщо строк складання приватним виконавцем іспиту шляхом автоматизованого анонімного тестування настав у період дії воєнного стану, такий іспит складається після припинення або скасування воєнного стану в порядку, встановленому Міністерством юстиції;
  • планові та позапланові перевірки діяльності приватних виконавців не проводяться. У разі якщо на день введення воєнного стану позапланова перевірка діяльності приватного виконавця не була проведена, така перевірка проводиться в порядку, встановленому Міністерством юстиції, після припинення або скасування воєнного стану за письмовим зверненням учасника виконавчого провадження щодо рішень, дій або бездіяльності приватного виконавця;
  • діяльність приватного виконавця може бути зупинена строком на один місяць на підставі наказу Міністерства юстиції за поданням керівника структурного підрозділу Міністерства юстиції, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, погодженим не менше ніж з п’ятьма членами Дисциплінарної комісії, у разі виявлення ознак порушення приватним виконавцем при здійсненні своєї діяльності вимог законодавства щодо примусового виконання рішень. Протягом 10 робочих днів з дня закінчення зазначеного строку чи дня припинення або скасування воєнного стану Міністерство юстиції видає наказ про поновлення діяльності приватного виконавця.

Отже, Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного законопроект № 7317 від 26 квітня 2022 року, який подав народний депутат України Ігор Фріс та ін., та за результатами розгляду його у першому читанні прийняти за основу і в цілому в редакції Комітету.

«Комітет більшістю голосів підтримав прийняття доопрацьованого варіанту проекта в першому читанні та в цілому з урахуванням комітетських пропозицій. Скоріше за все, його розглянуть на найближчому засіданні Верховної Ради.

Основні положення доопрацьованого варіанту:

- перериваються строки розгляду Дисциплінарною комісією подань щодо приватних виконавців;

- іспити приватних виконавців складаються після припинення воєнного стану;

- перевірки приватних виконавців під час воєнного стану не проводяться;

- Мінюст може своїм наказом зупинити діяльність приватного виконавця на один місяць. Подання про такий наказ має бути погодженим не менш ніж з 5-ма членами Дисциплінарної комісії;

визначені посадові особи Мінюсту можуть під час воєнного стану скасовувати постанови чи процесуальні документи приватних виконавців;

- зупиняється обмеження боржника у користуванні зброєю;

- забороняється примусове виконання у провадженнях, де боржником є підприємства, організації, діяльність яких є критично важливою в умовах війни – це ЗСУ, підприємства оборони, газо-, водо-, електропостачальники, виробники продовольства, сільськогосподарські підприємства, інтернет-провайдери, виробники вакцин тощо. Заборона не діє, якщо такі  підприємства є стягувачами чи стягувачем є держава, її фонди. Також ця заборона не діє у стягненнях шкоди, завданої каліцтвом, ушкодженням здоров’я або смертю;

- забороняється виконання рішень по заборгованостям за житлово-комунальні послуги», - зауважив член Комітету Роман Бабій.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики