Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду переглянув у касаційному порядку адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (далі – Управління Фонду соцстрахування в Донецькій області, позивач) до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (далі – ГУ ДПС у Донецькій області, відповідач) про стягнення коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Спірні правовідносини виникли у зв’язку з відмовою ГУ ДПС у Донецькій області, стосовно якого внесено дані до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємці та громадських формувань про припинення юридичної особи в результаті ліквідації, включити суми заборгованість по капіталізованим платежам перед потерпілими внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю до проміжного ліквідаційного балансу. Підставою такої відмови слугувало те, що функції зі сплати страхових внесків ліквідованого страхувальника перейшли до ГУ ДПС у Донецькій області, а також те, що джерелами покриття страхових виплат у даному випадку є, в основному, кошти Державного бюджету.
Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом, в якому просив зобов`язати ГУ ДПС у Донецькій області включити вимоги Управління Фонду соцстрахування України в Донецькій області по капіталізованим платежам перед потерпілими внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю до проміжного ліквідаційного балансу у першу чергу задоволення вимог та стягнути з відповідача відповідну суму заборгованості по коштам на загальнообов`язкове державне соціальне на казначейський рахунок.
Судами першої та апеляційної інстанцій у задоволенні позову відмовлено у зв’язку з тим, що суди дійшли висновку про те, що перехід майна, прав та обов`язків ГУ ДПС у Донецькій області від ліквідованого ГУ ДПС у Донецькій області є підставою вважати твердження Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України про ліквідацію страхувальника без правонаступництва такими, що не відповідають встановленим обставинам справи та вимогам закону. Також судами вказано, що джерелами покриття страхових виплат є, в основному, кошти Державного бюджету.
З огляду на зазначене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що ліквідація ГУ ДПС у Донецькій області не є підставою для капіталізації страхових платежів для подальшої їх виплати потерпілим, оскільки його функції зі сплати страхових внесків перейшли до новоствореного ГУ ДПС у Донецькій області.
Верховний Суд погодився з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій, касаційну скаргу Управління Фонду соцстрахування в Донецькій області залишив без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду виходила із положень пункту 5 частини першої статті 11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, які в силу пункту 1 частини другої вказаної статті використовуються на виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом.
З аналізу вказаних норм права суд дійшов висновку, що страхувальники у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків шляхом внесення капіталізованих платежів.
Водночас, на підставі аналізу пунктів 3, 4, 7 та 8 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року № 986 (далі – Порядок №986), Верховний Суд встановив, що ці правові норми можуть бути застосовані до страхувальників, яких ліквідовано без правонаступника.
Притім, як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджено доказами, з 1 січня 2021 року всі права та обов`язки ліквідованого ГУ ДФС у Донецькій області перейшли до його правонаступника – ГУ ДПС у Донецькій області, яке утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України. Також зі встановлених судами попередніх інстанцій обставин вбачається, що ГУ ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187) як правонаступник ГУ ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 43142826) продовжує сплачувати страхові кошти на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності по 21 особі, щодо яких позивачем сформована заборгованість відповідача по капіталізованим платежам.
Відтак, колегія суддів зазначила, що ліквідація ГУ ДПС у Донецькій області не пов`язана з його банкрутством, а зумовлена прийняттям Постанови № 893 про ліквідацію юридичної особи публічного права з визначенням її правонаступника, а тому ліквідація ГУ ДПС у Донецькій області здійснюється внаслідок втрати повноважень у зв`язку з їх передачею іншому органу державної влади.
На цій підставі Верховний Суд дійшов висновку, що, враховуючи те, що обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів передбачений саме для продовження страхових виплат непрацездатним особам (які втратили працездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання) суб`єктом, що ліквідується (зокрема у зв`язку з банкрутством) без наявності правонаступника, він не може застосовуватись у випадку ліквідації органу влади або його територіального органу за наявності правонаступника.
Постанова Верховного Суду від 30 листопада 2021 року у справі № 200/1353/21-а (адміністративне провадження № К/9901/28882/21).
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.