Депутати від «Слуги народу» зареєстрували у Верховній Раді законопроект № 6497 від 04.01.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту національних інтересів у державному секторі».
Проектом Закону України пропонується до завершення бойових дій на сході України та повернення під контроль держави всіх територій, що входять до складу України:
1. Обмежити максимальний рівень місячної заробітної плати (враховуючи будь-які надбавки, премії, заохочувальні виплати) працівників установ і організацій, які отримують заробітну плату за рахунок коштів державного, місцевого бюджетів або бюджетів органів місцевого самоврядування) 10 розмірами мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня календарного року.
У цю категорію потраплять, в тому числі, керівники державних установ, їх заступники, прокурори, працівники НАБУ, НАЗК та ДБР, а також судові експерти.
Посадовим особам органів місцевого самоврядування та працівникам виконавчих апаратів обласних рад, виконавчих органів місцевих рад теж нема чому радіти, бо ці ж положення розповсюдять і на них.
2. Обмежити максимальний рівень місячної заробітної плати (враховуючи будь-які надбавки, премії, заохочувальні виплати) керівників, заступників керівників (керівників, заступників керівників та членів наглядових рад) державних та комунальних підприємств, установ, організацій, державних холдингових компаній, державних акціонерних товариств та господарських товариств, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави, частка яких становить більше 50 відсотків акцій (часток), 10 розмірами мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня календарного року. Встановити, що заохочувальні виплати понад визначені обмеження, можуть бути встановлені за підсумками фінансового року в межах 20% від сукупного прибутку, перерахованого до державного, місцевого бюджетів або бюджетів органів місцевого самоврядування у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
3. Внести зміни до статті 6 Закону України «Про оплату праці», якими передбачається, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому не за прожитковий мінімум, як сьогодні, а за мінімальну заробітну плату, встановлену для працездатних осіб на 1 січня календарного року.
4. Внести зміни до статті 8 Закону України «Про оплату праці», якою передбачити, що держава здійснює регулювання оплати праці у тому числі шляхом встановлення максимальних розмірів оплати праці. Встановити, що виключно законом України можуть бути встановлені обмеження щодо максимальних розмірів заробітної плати працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету.
5. Внести зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», якими передбачається збільшення бази нарахування та стягнення єдиного соціального внеску шляхом зняття обмеження стосовно верхньої межі нарахування єдиного соціального внеску (на сьогодні обмежується 15 мінімальними заробітними платами).
6. Доповнити Розділ IV «Запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням» Закону «Про запобігання корупції» новою статтею, якою встановлюються обмеження щодо наявності іноземного громадянства (підданства) та/або банківських рахунків за межами України осіб, які:
- уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- які для цілей Закону «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- постійно або тимчасово обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків або спеціально уповноважених на виконання таких обов’язків у юридичних осіб приватного права незалежно від організаційно-правової форми;
- є кандидатами на пост Президента України, народних депутатів України та зареєстровані в установленому Законом порядку.
Тобто, щодо всіх осіб, на які відповідно до статті 3 Закону «Про запобігання корупції, поширюються вимоги цього закону, встановлюються додаткові обмеження. Так, ці особи не мають права мати громадянства (підданство) іншої держави, а також цим особам та членам їх сімей забороняється відкривати та/або використовувати за межами України валютні рахунки фізичних осіб в банківських та інших установах за межами України.
7. Розширити перелік правових підстав щодо звільнення державних службовців, а саме: включити таку правову підставу як наявність рахунків у банківських установах за межами України.
8. Вважати розірваними контракти з керівниками суб’єктів господарської діяльності державного та комунального сектору економіки, які передбачають оплату праці у розмірі більшому, ніж передбачено цим законопроектом, з останнього числа місця, наступного за місяцем набрання чинності цим Законом, якщо до них за згодою сторін не буде внесено зміни щодо оплати праці на умовах, визначених цим Законом.
Кабінету Міністрів України у разі розірвання вищезазначених контрактів буде необхідно забезпечити організацію конкурсного відбору на посади керівників суб’єктів господарської діяльності державного сектору економіки.
9. Встановити, що підлягають звільненню особи, перелік яких зазначений у статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» та які на даний час займають відповідні посади та мають громадянство (підданство) іноземної держави та/або рахунки в банківських та інших установах за межами України.
Автор законопроекту чомусь впевнений, що на законодавчому рівні потрібно прийняти ряд так званих непопулярних заходів, які будуть направлені на зміцнення фінансової дисципліни та захист національних інтересів у державному секторі.
Він нарікає, що в Україні склалася абсурдна ситуація із оплатою праці та грошовими винагородами і заохоченнями керівників державних монополій, керівництва і чиновників центральних і місцевих органів виконавчої влади. Подекуди співвідношення між максимальною і мінімальною заробітною платою в одній установі, організації чи на підприємстві сягає понад 400 разів.
Керівники державних органів і підприємств публічного права отримують заробітні плати навіть значно більші, ніж отримують керівники аналогічних підприємств і державних органів у країнах-членах Європейського Союзу. Водночас рядові працівники цих самих суб’єктів господарювання отримують заробітну плату, навпаки, значно меншу, ніж рядові працівники аналогічних підприємств у країнах-членах Європейського Союзу.
Величезні зловживання щодо розподілу фонду оплати праці працівників суб’єктів господарювання, що належать державі або місцевому самоврядуванню, вимагають від Верховної Ради прийняття закону, який би встановив граничні межі максимальних заробітних плат щодо всіх осіб, які отримують заробітну плату з державного, місцевого бюджетів та бюджетів органів місцевого самоврядування.
Також зазначене обмеження повинно поширюватися на керівників, заступників керівників (керівників, заступників керівників та членів наглядових рад) державних та комунальних підприємств, установ, організацій, державних холдингових компаній, державних акціонерних товариств та господарських товариств, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави, частка яких становить більше 50 відсотків акцій (часток).
Крім того, він посилається на іншу проблему, а саме на хронічний дефіцит Пенсійного фонду України. Це пов’язано з відсутністю належної системи адміністрування та ідентифікації бази стягнення єдиного соціального внеску, оскільки верхня межа нарахування даного платежу обмежується 15 мінімумами заробітної плати, що свідчить про те, що з великих і дуже великих заробітних плат керівників бізнесу, менеджерів державних монополій, які обчислюються сотнями тисяч і навіть мільйонами гривень в місяць, не доходять значні суми до Пенсійного фонду України.
Усунення верхньої межі нарахування єдиного соціального внеску, яка сьогодні обмежується 15 мінімальними заробітними платами, значно розширить базу наповнення соціальних фондів держави.
Раніше Віктор Ляшко пропонував Кабміну обмежити розмір заробітних плат головних лікарів.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.