Поліцейський контроль прийде на заміну адміністративному нагляду за засудженими

15:08, 8 октября 2021
Депутати назвали адміністративний нагляд неефективним рудиментом радянського права.
Поліцейський контроль прийде на заміну адміністративному нагляду за засудженими
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Депутатам пропонують замінити адміністративний нагляд на поліцейський контроль. Така пропозиція міститься в проекті Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку встановлення поліцейського контролю за поведінкою окремих осіб, звільнених з місць позбавлення волі» № 6127 від 04.10.2021. З цією метою будуть внесені зміни в Закон України «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі» та Кримінально-виконавчий кодекс України. Ініціаторами законопроекту є група депутатів від фракції «Голос» на чолі з Олександрою Устіновою разом з представниками фракції «Слуга народу». Його розгляне комітет ВР з питань правоохоронної діяльності.

Проектом Закону передбачається, що поліцейський контроль буде встановлюватися:

  • за поведінкою осіб, засуджених до позбавлення волі за тяжкі, особливо тяжкі злочини або засуджених два і більше разів до позбавлення волі за умисні злочини, за умови, що вони мають високий ризик вчинення нового кримінального правопорушення;
  • за поведінкою осіб, засуджених до позбавлення волі за незаконний обіг наркотиків, якщо в період відбування покарання вони відмовилися від проходження доступних програм корекційної, реабілітаційної чи іншої спеціальної програми лікування залежності або не завершили її проходження за власною ініціативою.

Тим, хто потрапив під поліцейський контроль при призначенні обмеження у вигляді заборони виходу з будинку (квартири) у визначений час, має бути чітко визначено конкретні дні тижня, а також час доби, протягом яких особа не має права залишати будинок (квартиру).

Вказане обмеження повинно застосовуватися з урахуванням часу (змінності) роботи особи протягом місця, виконання ним суспільних і родинних обов¢язків (за умови наявності такої інформації на момент встановлення контролю), а також з урахуванням інших прав і законних інтересів громадянина.

Заборона виходу з будинку (квартири) застосовується лише відносно вечірніх годин (після 22 годин) і у нічний час, якщо з цим не пов'язана робота особи (за умови наявності такої інформації на момент встановлення контролю). Це обмеження може поширюватися не на всі дні тижня, а лише на передсвяткові, святкові чи вихідні дні.

Обмеження у вигляді заборони перебування у визначених місцях району (міста) застосовується з метою перешкодити особі поновити зв'язки з особами, що ведуть антигромадських спосіб життя, а також попередити негативний вплив на неї з боку інших осіб. При призначенні цього обмеження у рішенні суду мають бути зазначені конкретні назви та адреси розташування місць, перебування в яких особі заборонено та перелік яких надано органами Національної поліції на запит адміністрації установи виконання покарань. При застосуванні цього обмеження враховуються умови життя особи, щодо якої встановлюється поліцейський нагляд, а також поточний стан життєдіяльності району або міста.

Обмеження у вигляді заборони виїзду чи обмеження часу виїзду в особистих справах за межі району (міста) призначається з метою перешкоди ухиленню від поліцейського контролю. Заборона виїзду в інший населений пункт застосовується у тому випадку, якщо є підстави вважати, що особа буде вести за межами постійного проживання антигромадський спосіб життя, порушувати громадський порядок або встановить негативні зв'язки.

Реєстрація в поліції призначається від одного до чотирьох разів на місяць, застосовується з урахуванням способу життя, поведінки особи, графіку її роботи та інших обставин та має на меті сприяння в забезпеченні контролю за її поведінкою.

Депутати скаржаться, що сьогодні адміністративний нагляд у тому вигляді, в якому він існує, є рудиментом радянського права і не може ефективно виконувати покладені на нього державні функції - запобігання вчиненню кримінальних правопорушень окремими особами, звільненими з місць позбавлення волі.

Саме поняття «адміністративний нагляд» не відповідає змісту затверджених норм та заходів, через які він реалізується. Так, він реалізовується від імені держави тільки органами національної поліції і не передбачає виховного впливу на звільнених з установ виконання покарань. Наявний у Законі перелік осіб, щодо яких встановлюється адміністративний нагляд, не відповідає принципам недискримінації, адже відповідно до пункту «г» статті 3, для встановлення щодо засудженого додаткових правообмежень достатньо, щоб він був засуджений за певні види злочину, не враховуючи поведінку засудженого та його бажання позбавитись наркотичної залежності та інше. Фактично, таке становище осіб, які засуджені за злочини, пов’язані з незаконним обігом наркотиків, ставить їх у нерівне становище з іншими засудженими.  

Також Денис Малюська пропонує позбавити прокурорів функції нагляду за пенітенціарною системою.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики