Денис Малюська пропонує позбавити прокурорів функції нагляду за пенітенціарною системою

14:50, 5 октября 2021
У пенітенціарній системі замість прокурорського нагляду запровадять подвійну систему регулярних інспекцій.
Денис Малюська пропонує позбавити прокурорів функції нагляду за пенітенціарною системою
Джерело фото: minjust.gov.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Міністр юстиції Денис Малюська пропонує виключити із Закону України «Про прокуратуру» таку функцію прокуратури, як нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян (п. 4. ч. 1 статті 2 Закону).

Зазначені зміни зафіксовані у проекті Закону «Про створення подвійної системи регулярних пенітенціарних інспекцій» №  5884 від 02.09.2021, який внесений в Раду Кабінетом Міністрів України.  Розроблявся законопроект Міністерством юстиції України.

Відповідно пропонується виключити із Закону «Про прокуратуру» статтю 26, яка має назву  «Нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян» і регулює порядок здійснення такого нагляду.

Нагадаємо, що сьогодні згідно із цією статтею прокурор, здійснюючи нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, має право:

1) у будь-який час за посвідченням, що підтверджує займану посаду, відвідувати місця тримання затриманих, попереднього ув’язнення, установи, в яких засуджені відбувають покарання, установи, де перебувають особи, щодо яких застосовані примусові заходи медичного або виховного характеру, та будь-які інші місця, до яких доставлено осіб з метою складення протоколу про адміністративне правопорушення чи в яких особи примусово тримаються згідно з судовим рішенням або рішенням адміністративного органу;

2) опитувати осіб, які перебувають у місцях, зазначених у пункті 1 цієї частини, з метою отримання інформації про умови їх тримання та поводження з ними, ознайомлюватися з документами, на підставі яких ці особи тримаються в таких місцях, засуджені або до них застосовано заходи примусового характеру;

3) знайомитися з матеріалами, отримувати їх копії, перевіряти законність наказів, розпоряджень, інших актів відповідних органів і установ та в разі невідповідності законодавству вимагати від посадових чи службових осіб їх скасування та усунення порушень закону, до яких вони призвели, а також скасовувати незаконні акти індивідуальної дії;

4) вимагати від посадових чи службових осіб надання пояснень щодо допущених порушень, а також вимагати усунення порушень та причин і умов, що їм сприяли, притягнення винних до передбаченої законом відповідальності;

5) знайомитися з матеріалами виконавчого провадження щодо виконання судових рішень у кримінальних справах, робити з них виписки, знімати копії та в установленому законом порядку оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність державного виконавця;

6) вимагати від керівників органів вищого рівня проведення перевірок підпорядкованих і підконтрольних органів та установ попереднього ув’язнення, виконання покарань, застосування заходів примусового характеру та перевірок інших місць, зазначених у пункті 1 цієї частини;

7) звертатися до суду з позовом (заявою) у визначених законом випадках.

Ідея Мін’юсту полягає в тому, щоб запровадити замість статті 26 Закону нову статтю 25-1 «Вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження», яка зовсім інакше регулює функції прокурорів.

Згідно з нею, здійснюючи вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, прокурор бере участь у розгляді питань, пов’язаних із виконанням судових рішень у кримінальному провадженні.

З цією метою прокурор має право:

1) звертатися до суду з клопотанням (поданням), позовом (заявою), оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність службових та інших осіб, органів чи суб’єктів;

2) брати участь у судовому засіданні щодо розгляду клопотання про примусове годування підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, питання про продовження, зміну або припинення застосування примусових заходів медичного характеру, вирішення судом питань під час виконання вироків, при застосуванні до засуджених акта амністії;

3) оскаржувати в установленому порядку судові рішення з питань, передбачених пунктами 1 та 2 цієї частини, брати участь у судовому провадженні з їх перегляду;

4) відвідувати місце, в якому перебуває затриманий, ув’язнений, засуджений, особа, щодо якої застосовано примусові заходи медичного або виховного характеру, мати можливість конфіденційного спілкування з такою особою; 

5) отримувати у визначені ним строки інформацію, письмові пояснення, знайомитися з документами, матеріалами, у тому числі з обмеженим доступом, виконавчими провадженнями, отримувати їх копії, залучати відповідних спеціалістів;

6) здійснювати інші повноваження, передбачені законом.

Прокурор зобов’язаний негайно звільнити особу, яка незаконно (за відсутності відповідного судового рішення, рішення адміністративного органу або іншого передбаченого законом документа чи після закінчення передбаченого законом або таким рішенням строку) перебуває у місці тримання затриманих, попереднього ув’язнення, обмеження чи позбавлення волі, установі для виконання заходів примусового характеру, інших місцях.

Фактично, прокурорський нагляд замінить подвійну систему регулярних пенітенціарних інспекцій, яка складається із внутрішніх (адміністративних) та зовнішніх інспекцій.

Зовнішні пенітенціарні інспекції здійснюватимуться Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини під час реалізації функції національного превентивного механізму.

Зовнішні пенітенціарні інспекції можуть здійснюватись членами спостережних комісій, які здійснюють організацію громадського контролю за дотриманням прав і законних інтересів осіб, які перебувають у місцях несвободи, піклувальних рад та членами громадських рад при уповноважених суб’єктах.

Внутрішні (адміністративні) пенітенціарні інспекції здійснюються:

1) органами і підрозділами Служби безпеки України;

2) органами військового управління (військовими частинами, підрозділами) Збройних Сил України та органами управління (підрозділами) Військової служби правопорядку у Збройних Силах України;

3) органами військового управління, військовими частинами і підрозділами Національної гвардії України;

4) центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань та пробації;

5) центральним органом управління поліції;

6) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, та його територіальними органами;

7) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів;

8) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.

Аналогічно виключать статтю 22 із Закону України «Про попереднє ув’язнення»  (нагляд за додержанням законів у місцях попереднього ув’язнення). Згідно з нею нагляд за додержанням законів у місцях попереднього ув’язнення здійснюється прокурором шляхом реалізації повноважень щодо нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Внаслідок таких змін Генеральному прокурору, а також уповноваженим ним прокурорам і прокурорам, які здійснюють свої повноваження відповідно до закону, залишать лише право безперешкодно відвідувати установи попереднього ув’язнення.

Одночасно відповідно до законопроекту нагляд за додержанням законів органом пробації здійснюють Генеральний прокурор і підпорядковані йому прокурори шляхом вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження.

Також прокурори будуть здійснювати нагляд за додержанням законів уповноваженими підрозділами органів Національної поліції, приймальниками-розподільниками для дітей, спеціальними виховними установами Державної кримінально-виконавчої служби України шляхом реалізації повноважень щодо нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство.

Крім того, депутати мріють узаконити операції з недобудовами та ускладнити життя «перекупам» нерухомості.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики