Чи з’їдуть міністерства з Києва: Корнієнко присягається, що законопроект має іншу мету

16:07, 17 июня 2021
Чому у владі знов заговорили про залишення міністерствами меж Києва, що хоче контролювати Кабмін та на що налаштований парламентський комітет.
Чи з’їдуть міністерства з Києва: Корнієнко присягається, що законопроект має іншу мету
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У комітеті ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування під час засідання розгорнулася дискусія з приводу законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України щодо організації діяльності Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади».

Законопроект внесений Кабміном та зареєстрований за № 5469 від 05.05.2021.

Серед його центральних положень, які передбачають уніфіковану структуру апарату міністерств, вдосконалення процедур утворення та припинення ЦОВ; уточнення сфери компетенції Уряду; діяльності урядових комітетів та іншого, є функції, які Кабмін «забронював» за собою:

  • правова політика:
  • правове регулювання публічної влади;
  • правове регулювання приватного сектору;
  • розвиток судочинства, безоплатної правової допомоги, кримінальної юстиції, банкрутства та виконання судових рішень;
  • міжнародні правові відносини;
  • питання реєстрації та систематизації законодавства;

- правове регулювання прав людини;

- виявлення, розшук та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;

- інтелектуальна власність;

- дотримання норм міжнародного гуманітарного права на всій території України.

 А також у законопроект включена ще одна непомітна норма, а саме:

надання Уряду повноваження визначати інше (крім міста Києва) місцезнаходження міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

Така норма запроваджується в Закон України «Про столицю України - місто-герой Київ» (за рішенням Кабінету Міністрів України може бути визначено інше місце розташування центральних органів державної влади).

Також столична влада буде вирішувати питання щодо розміщення центральних органів, які утворюються Президентом України, Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України, місцем розташування яких визначено місто Київ, а також дипломатичних представництв, консульств іноземних держав та представництв міжнародних організацій в Україні.

Вона ж повинна забезпечити створення належних умов для діяльності у місті центральних органів державної влади, місцем розташування яких відповідно до законодавства визначено місто Київ.

У Законі України «Про центральні органи виконавчої влади» пропонують записати, що місцезнаходженням міністерств, інших центральних органів виконавчої влади є столиця України - місто Київ.

Кабінет Міністрів України може прийняти рішення про визначення іншого місцезнаходження міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з урахуванням особливостей їх функціонування.

Перший заступник голови депутатської фракції партії «Слуга народу» та голова підкомітету з питань організації державної влади, державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, державних символів та нагород Олександр Корнієнко зазначив, що метою законопроекту є підвищення ефективності діяльності Камбіну та ЦОВВ. Можливе перенесення до інших міст, крім Києва, для ЦОВВ – це не основна мета цього законопроекту. «Там сто сторінок на різні теми. Основна мета наступна: переосмислити тему, яка всіх хвилює, хто займається реформою державного управління. Це певна моральна застарілість закону про Кабмін та створення Регламенту роботи КМУ. Ми самі той комітет, який постійно на собі це відчуває з тими законами в одну строчку і т.д. Туди йдуть корені, в ці застарілі регламенти та процедури».

Корнієнко звернув увагу на зауваження ГНЕУ, які він назвав дуже серйозними та вагомими, які необхідно до другого читання врахувати, тому він просить термін на подання правок не скорочувати. Можливо, буде створена робоча група до другого читання і в цю робочу групу запросять, зокрема, працівників Міністерства юстиції (які будуть потім розробляти підзаконні акти), депутатів із комітету з питань правової політики, щоб розглянути законопроект всебічно.

ГНЕУ, дійсно, «проїхалося» по законопроекту, виклавши висновок щодо нього на п’яті аркушах. Щодо питання про зміну місцезнаходження міністерств Головне управління обережно зазначило таке:

«Відповідно до новел проекту Уряду надаються повноваження визначати інше (крім міста Києва) місцезнаходження міністерств та інших ЦОВВ (зміни до ст. 1 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ», ст. 4 «Про центральні органи виконавчої влади»). У зв’язку з цією пропозицією слід зазначити, що, на наш погляд, питання територіального розташування ЦОВВ є питанням доцільності».

«Слуга народу» Віталій Безгін вважає гнучкою норму, згідно з якою Уряд може розміщувати міністерства не тільки в столиці України, оскільки, наприклад, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України може і мало б розміщуватися і в інших регіонах. Принаймні йому так здається.

Про наміри Уряду провести деконцентрацію органів виконавчої влади раніше говорив міністр Кабінету Міністрів Олег Немчінов. За його словами, ще у березні під час засідання Координаційної ради з питань реформування державного управління було обговорено деконцентрації органів виконавчої влади. 

«Президентом України ініційовано запровадження деконцентрації центральних органів виконавчої влади – тобто переміщення центральних органів виконавчої влади з Києва до регіонів (обласних центрів чи центрів територіальних громад) – впродовж найближчих двох років. Секретаріат Кабінету Міністрів України розробив та представив пропозиції щодо такого переміщення», - написав міністр.

Немчинов також наводив переваги деконцентрації. За його словами вони такі:

- закінчення концентрування центральних органів влади у місті Києві дасть можливість рівному розвитку регіонів;

- підняття благоустрою в регіонах;

- наближення процесу формування та реалізації політик до людей;

- зменшення навантаження на місто Київ;

- створення нових робочих місць у регіонах, покращення можливості для працевлаштування, підвищення внутрішньої трудової міграції;

- стимулювання економічного розвитку регіонів;

- прискорення процесів реінжинірингу, цифрової трансформації та зменшення ролі чиновників у житті людини.

Ідея, звичайно, не нова. Ідею з’їхати з Києва у владі активно обговорюють протягом останніх двох років. Але при цьому обережно натякають, що для цього необхідні великі капіталовкладення. Що ж до благоустрою, то там, де місцева влада цим не займається, то центральний уряд нічим і не допоможе. Крім того, «переселити» міністерства в регіони, без втрати комунікації, без втрати ефективності роботи - неможливо.

Основна функція міністерств - це формування політики. І щоб формувати загальну політику, нема потреби перебувати на періферії. Формування політики - це загальнодержавні завдання, а не розв'язання локальних проблем.

Той же Немчінов потім говорив, що у рамках деконцентрації органів виконавчої влади у регіонах будуть створювати нові відомства, а не переносити туди органи, які вже є у Києві.

Одночасно чомусь забувається, що орган центральної влади у провінції викликає значно менше уваги ніж той, що знаходиться в центрі. Тому до нього поступово перестають дослуховуватися як до органу влади, він викликає менше поваги і починає вважатися менш серйозною структурою.

Раніше також висловлювалася ідея централізації підтримувальних функцій міністерств, таких як кадри, бухгалтерія, юридичні відділи, але вона не була реалізована і дехто вважає її малоймовірною.

Раніше депутати нагородили грамотою за заслуги перед українським народом Олександра Корнієнка.

Також Комітет рекомендував ВРУ підтримати пропозиції Президента та відновити позбавлення волі за недостовірне декларування.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики