У парламенті зареєстрували законопроект № 5091 від 17.02.2021 «Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому».
Основною метою проекту Закону є створення правових механізмів для гарантування державою речових прав на об’єкти незавершеного будівництва та майбутні об’єкти нерухомості, право на виконання будівельних робіт щодо яких отримано з дати набрання чинності проектом Закону.
Тобто, ініціатори законопроекту планують фактично легалізувати об’єкти, які не були введені в експлуатацію.
Для цього вносяться зміни, згідно з якими такі об’єкти стануть предметом застави, будуть підлягати нотаріальному посвідченню та реєстрації у відповідних реєстрах.
Нагадаємо: і Велика Палата Верховного Суду, і Касаційний господарський суд підтвердили, що факт здійснення державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва не змінює правового статусу такого майна та не перетворює сукупність будівельних матеріалів на об'єкт нерухомого майна.
Визнання права власності на об'єкт незавершеного будівництва, не прийнятого до експлуатації, в судовому порядку нормами законодавства не передбачено.
Якщо закон ухвалять, ситуація може кардинально змінитися.
До Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України пропонують внести зміни, пов’язані саме з особливостями обігу земельних ділянок та об’єктів незавершеного будівництва.
Пропоновані зміни є аналогічними за своїм змістом для всіх трьох кодексів і зводяться до наступного.
Ухвала, резолютивна частина якої стосується земельної ділянки, відомості про яку внесено до Державного земельного кадастру, повинна містити посилання на кадастровий номер земельної ділянки.
Ухвала, резолютивна частина якої стосується об’єкта будівництва, відомості про який внесено до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, повинна містити посилання на ідентифікатор об’єкта будівництва (закінченого будівництвом об’єкта).
Ухвала, резолютивна частина якої стосується документа/дії, створеного/здійсненої за допомогою Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, повинна містити посилання на реєстраційний номер відповідного документа в цій системі.
Ухвала, резолютивна частина якої стосується об’єкта нерухомого майна, об’єкта незавершеного будівництва, майбутнього об’єкта нерухомості, відомості про які внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, повинна містити посилання на реєстраційний номер відповідного об’єкта в цьому реєстрі.
У резолютивній частині рішення буде зазначатися відмітка про звернення рішення до виконання.
Рішення, резолютивна частина якого стосується:
Такі ж саме зміни будуть внесені у порядок апеляційного та касаційного провадження, а також в статтю 249 КАСУ щодо змісту окремих ухвал суду.
Підставою для виконання уповноваженими органами містобудування та архітектури, органами державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду судового рішення, що набрало законної сили та стосується скасування, анулювання тощо документа/дії, що створений/здійснена за допомогою Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, буде його примірник в електронній формі, надісланий такому органу шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, спільно з Державною судовою адміністрацією України.
Раніше Комітет Ради вирішував, як спростити оформлення землі та підключення будинків до електроенергії.
Крім того, Верховна Рада змінила Земельний кодекс, прийнявши закон про автоматичний перехід права власності на землю.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.