Верховна Рада 3 лютого ухвалила за основу проект Закону «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України» №3959-1 від 25.08.2020, поданий народними депутатами України С. Іонушасом, В. Неклюдовим В. Медяником, Г. Михайлюк.
«Без цього закону Бюро економічної безпеки не запрацює взагалі. Тобто, ті ініціативи, які ми ухвалили, мають бути доведені до кінця цим законом. Нагадаю, що у нас є 6 місяців для створення БЕП. Якщо ми цього не зробимо і будемо розділятися на альтернативні законопроекти, це буде колапс із розслідуванням економічних злочинів. Тому пропозиція – давайте об’єднаємося навколо будь-якого з цих законопроектів», - сказав голова Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський.
Законопроект №3959-1 є альтернативним до проекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації окремих положень діяльності Бюро економічної безпеки України» №3959 і так само як основний проект є складовою частиною заходів зі створення єдиного державного органу, відповідального за боротьбу з економічними злочинами – Бюро економічної безпеки України.
Метою поданого законопроекту є визначення законодавчого підґрунтя для створення та реалізації окремих завдань незалежного державного правоохоронного органу, який у тому числі повинен виконувати функції аналітичної оцінки, запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності.
Альтернативний проект Закону «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України» №3959-1 за своєю структурою та концептуальними положеннями подібний до основного законопроекту за №3959, має схожу мету і передбачає внесення змін до Кодексу про адміністративні порушення, якими встановлюється відповідальність працівників Бюро економічної безпеки, які мають спеціальні звання, за вчинення адміністративних правопорушень за дисциплінарними статутами, а також передбачається адміністративна відповідальність за незаконне використання найменування та ознак належності до БЕП.
Кримінальний кодекс доповнюється новою статтею 222-2 «Шахрайство з податком на додану вартість», якою визнається шахрайство з ПДВ, як окремий вид кримінального правопорушення, закріплений за підслідністю БЕП для ефективного розслідування розкрадання або заволодіння бюджетними коштами, а також для уникнення суперечностей між правоохоронними органами щодо підслідності за статтею 191 КК.
Складом даного кримінального правопорушення є розкрадання або незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування, а так само подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, вчинені шляхом подання завідомо неправдивих відомостей, у тому числі в результаті використання завідомо підробленого документа.
Санкція запропонованої статті залежно від кваліфікаційних ознак передбачає штрафи, громадські роботи, обмеження та позбавлення волі.
Також КК доповнюється відповідними положеннями, якими, з поміж іншого:
Зміни до Кримінального процесуального кодексу:
Комітетом були взяті до уваги застереження, висловлені до законопроекту за №3959-1 Офісом Генерального прокурора, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Службою безпеки України, Міністерством фінансів України, Національною академію внутрішніх справ, Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.
Зокрема, Офіс Генерального прокурора та Служба безпеки України у своїх висновках до законопроекту зазначили, що альтернативний проект, на відміну від основного законопроекту за №3959, є більш збалансованим.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило низку критичних застережень до законопроекту №3959-1 як загального характеру, так і зауважень до окремих статей проекту і вважає, що законопроект потребує доопрацювання.
А саме ГНЕУ ВР висловила наступні зауваження:
Щодо змін до КУпАП
Звертаємо увагу на те, що КУпАП вже містить такий склад правопорушення як «Незаконне використання фізичною особою ознак належності до Національної поліції України» (ст. 184-3 КУпАП). Враховуючи те, що перелік правоохоронних органів, які мають власну символіку, формений одяг для осіб, які мають спеціальні звання, відомчі відзнаки та службові посвідчення, – значний та невичерпний, для уникнення збільшення в майбутньому складів адміністративних правопорушень, які відрізняються між собою лише належністю спеціальних ознак до того чи іншого правоохоронного органу, доцільно було б згрупувати такі порушення в одній статті КУпАП. Наприклад, диспозиція такої статті встановлювала б відповідальність за незаконне використання ознак належності до правоохоронних органів України за відсутності ознак діяння, передбаченого КК, або незаконне використання на транспортному засобі найменування будь-якого правоохоронного органу України чи похідних від нього, у тому числі, викладених іноземною мовою. При цьому, санкцію такої норми можна було б сконструювати досить варіативно, передбачивши достатню кількість видів адміністративних стягнень у відповідному розмірі (строках) задля того, щоб диференціювати вчинене адміністративне порушення за рівнем його суспільної шкідливості.
Щодо змін до КК
У проекті запропоновано передбачити кримінальну відповідальність за шахрайство з податком на додану вартість (ст. 222-2 КК у редакції проекту). На нашу думку, наведена пропозиція є доволі сумнівною у зв'язку із тим, що:
1) у законопроекті кримінально-караним фактично визнається отримання бюджетного відшкодування або отримання права на таке бюджетне відшкодування способом «розкрадання або заволодіння бюджетними коштами». Звертаємо увагу на те, що, по-перше, розкрадання є одним із видів незаконного заволодіння відповідним майном, а, отже, використовувати зазначені поняття як різні форми об’єктивної сторони запропонованого складу кримінального правопорушення некоректно.
По-друге, отримання відповідного бюджетного відшкодування шляхом обману вже є незаконним заволодінням бюджетними коштами у формі шахрайства.
По-третє, буквальне тлумачення диспозиції ч. 1 ст. 222-2 КК (у редакції проекту) дає підстави вважати, що кримінально караним, серед іншого, має визнаватися розкрадання або заволодіння бюджетними коштами шляхом подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій вказані завідомо неправдиві відомості. Однак сам по собі факт подання такої заяви може й не призвести до незаконного отримання відповідних коштів (наприклад, контролюючий орган за результатами перевірки надсилає платнику податку податкове повідомлення про відмову в наданні бюджетного відшкодування – див. п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України).
2) чинне кримінальне законодавство наразі має достатню кількість заходів для належного реагування на запропоноване діяння. Так, шахрайство з податком на додану вартість (ст. 222-2 КК у редакції проекту), що пропонується криміналізувати, може кваліфікуватися як відповідне кримінальне правопорушення проти власності, передбачене ст. 190 «Шахрайство» КК (до речі, у межах запропонованої диспозиції ч. 1 ст. 222-2 КК немає словосполучення «за відсутності ознак кримінального правопорушення проти власності») або ст. 191 «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем» КК. За наявності підстав, заволодіння державними коштами під виглядом бюджетного відшкодування ПДВ шляхом шахрайства, що поєднувалося з підробленням відповідних документів, потребує додаткової кваліфікації за ст. 358 «Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів» або ст. 366 «Службове підроблення» КК.
З огляду на зазначене, вважаємо, що доповнення КК ст. 222-2 є недоцільним.
Щодо змін до КПК
Необґрунтовано, на наш погляд, із підслідності ДБР вилучені кримінальні правопорушення, вчинені членами Антимонопольного комітету України (див. п. 1 ч. 4 ст. 216 КПК у редакції проекту). Так само відсутні в пояснювальній записці до проекту положення, які б пояснювали необхідність ненадання уповноваженим особам БЕБ права вилучати речі і документи, що є знаряддям та/або засобом вчинення кримінального проступку чи безпосереднім предметом посягання, та виявлені під час затримання, особистого обшуку затриманої особи або огляду речей (див. ч. 1 ст. 298-3 КПК у редакції проекту).
Деякі депутати в ході обговорення висловили зауваження. «У законопроекті знову дається можливість прокурорам давати доручення оперативним підрозділам по не підслідним їм справам здійснювати оперативний супровід. Це дасть можливість знов СБУ лізти в економічні злочини», - відмітила народний депутат Олександра Устінова.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.