Міністерство освіти і науки (МОН) розробило проект Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти на 2020-2030 роки та план заходів з її реалізації. Документ направлено на погодження до Уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю, Мінсоцполітики, Національної асамблеї людей з інвалідністю тощо.
Розроблена Національна стратегія має на меті вирішити такі завдання:
- виявити та якісно оцінити особливі освітні потреби (ООП) у здобувачів освіти;
- створити умови для навчання у районах або об'єднаних громадах кожній особі відповідно до її ООП;
- підвищити рівень підготовленості педагогічних працівників для задоволення потреб кожного здобувача освіти;
- удосконалити механізми фінансування освіти осіб з ООП;
- забезпечити в закладах освіти умови для здобуття якісної освіти особами з ООП.
Реалізація визначених проектом Національної стратегії цілей і завдань буде здійснюватися у такі етапи.
I етап (2020-2021 роки) передбачає:
- аналіз сучасного стану розвитку інлюзивної освіти;
- аналіз освітніх потреб здобувачів освіти з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей;
- розроблення та прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти;
- забезпечення якісної сучасної уніфікованої територіально-доступної оцінки освітніх потреб;
- розробку моделі фінансування, направленої на підтримку осіб з особливими освітніми потребами, з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей;
- створення моделі раннього втручання.
II етап (2022 - 2028 роки) передбачає:
- упровадження системи взаємодії закладів освіти з усіма заінтересованими сторонами;
- упровадження дієвих механізмів моніторингу забезпечення освітніх потреб здобувачів освіти з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей;
- упровадження гнучкого фінансового механізму комплексного задоволення потреб здобувачів освіти з особливими освітніми потребами з урахуванням рівнів підтримки;
- упровадження якісних освітніх послуг на місцях;
- упровадження додаткових послуг підтримки осіб з особливими освітніми потребами відповідно до їхніх потреб та можливостей;
- забезпечення архітектурної доступності закладів освіти згідно з державними будівельними нормами;
- упровадження дієвої системи психолого-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу;
- забезпечення закладів освіти кваліфікованими кадрами, які задовільняють запити осіб з особливими освітніми потребами;
- забезпечення доступності до якісної освіти;
- проведення інформаційної кампанії.
III етап (2029-2030 роки) передбачає:
- комплексний аналіз розвитку інклюзивної освіти в Україні та за регіонами;
- аналіз досягнення очікуваних результатів, визначених Національною стратегією розвитку інклюзивної освіти (за регіонами);
- визначення стратегічних напрямів подальшого розвитку інклюзивної освіти в Україні.
При цьому у МОН зазначають, що станом на вересень 2020 року відкрито 633 інклюзивно-ресурсних центри, які прийшли на заміну психолого-медико-педагогічним консультаціям (ПМПК). У 2019-2020 навчальному році 35,14% шкіл мали інклюзивні класи.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що МОН розробило інструктивно-методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у школах на 2020-2021 навчальний рік.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.