Те, про що так довго кажуть – присвоєння юридичним особам, державним органам та органам місцевого самоврядування та надання громадянам офіційних електронних адрес для отримання повідомлень, листів, включаючи листування з судами, нарешті може здійснитися.
Так, група народних депутатів на чолі з заступником голови Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації Олександром Федієнко зареєструвала два законопроекти:
До відповідних змін депутатів могла підштовхнути і ситуація з обмеженням доступу до правосуддя. Так, наразі частина судів повністю зупинила надіслання поштових відправлень, включаючи повістки, через відсутність відповідних коштів у бюджеті. Обіцяне під час прийняття Державного бюджету на 2020 рік міністром фінансів Оксаною Маркаровою фінансування — у тому числі на відправлення судових повісток, інших повідомлень та поштової кореспонденції сторонам та учасникам процесів, надано не було. Детально про це «Судово-юридична газета» писала раніше.
Втім, законопроекти поки передбачають скоріше добровільну процедуру отримання електронних адрес, аніж обов’язок. Тому не є зрозумілим, чи матимуть такі закони у разі їх ухвалення швидкий позитивний ефект для судової гілки влади та учасників процесу.
Отже, що пропонують депутати?
Статтю 50 ЦК пропонується доповнити частинами, відповідно до яких фізичній особі-підприємцю під час здійснення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб–підприємців та громадських формувань автоматично присвоюється офіційна електронна адреса.
У випадках, передбачених законами, направлення листів та/або повідомлення фізичній особі-підприємцю вважається належним чином надісланим та врученим, якщо такий лист та/або повідомлення надіслано на його офіційну електронну адресу та є електронне підтвердження про дату та час його направлення або електронне підтвердження про прочитання.
Листи та/або повідомлення, надіслані на офіційну електронну адресу, вважаються такими, що надіслані офіційно та не потребують додаткового документального підтвердження їх вручення.
Сповіщення про направлення листів та/або повідомлення на офіційну електронну адресу може бути отримано фізичною особою-підприємцем, у тому числі з використанням засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.
Аналогічні зміни вносяться до статті 89 ЦК щодо юридичних осіб.
Так, юридичній особі під час здійснення державної реєстрації автоматично в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань присвоюється офіційна електронна адреса.
У випадках, передбачених законом, направлення листів та/або повідомлення юридичній особі вважається належним чином надісланим та врученим, якщо такий лист та/або повідомлення надіслано на його офіційну електронну адресу та є електронне підтвердження про дату та час його направлення.
Листи та/або повідомлення, надіслані на офіційну електронну адресу, вважаються такими, що надіслані офіційно та не потребують додаткового документального підтвердження їх вручення.
Сповіщення про направлення листів та/або повідомлення на офіційну електронну адресу може бути отримано юридичною особою, у тому числі з використанням засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.
До Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» вводиться термін офіційна електронна адреса — це адреса електронної пошти, що використовується для офіційного листування в електронному вигляді, та є незмінною.
Офіційна електронна адреса складається з ідентифікатора, позначки «@» та доменного імені. Ідентифікатором для юридичних осіб є код згідно з ЄДР, для фізичних осіб-підприємців – реєстраційний номер облікової картки платників податків. Офіційні електронні адреси, зареєстровані на території України, не можуть бути зареєстровані на доменних іменах «ru».
Також вносяться зміни до статті 7 Закону, відповідно до яких програмне забезпечення ЄДР повинно забезпечувати відображення відомостей про присвоєння офіційних електронних адрес, а також архівування та зберігання офіційних електронних адрес, з відповідними листами та/або повідомленнями після внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, припинення підприємницької діяльності фізичної особи з метою отримання інформації відповідно до закону.
Окрім того, відомості про офіційну електронну адресу внесені до переліку інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі, щодо державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, про юридичну особу, про ФОП, про громадські об’єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки.
Також передбачено, що складовою Єдиного державного реєстру є Єдиний реєстр арбітражних керуючих України, що містить відомості про місцезнаходження контори (офісу) арбітражного керуючого (поштова адреса) та засоби зв’язку з арбітражним керуючим (контактний телефон, офіційна електронна адреса).
Офіційні електронні адреси реєструються в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Інші інформаційні системи, публічні електронні реєстри отримують інформацію про офіційні електронні адреси у порядку інформаційної взаємодії з цими ресурсами.
Порядок адміністрування офіційних електронних адрес визначається Міністерством юстиції України.
Листи та/або повідомлення, надіслані на офіційну електронну адресу, вважаються такими, що надіслані офіційно та не потребують додаткового документального підтвердження їх направлення. Підтвердженням направлення листів та/або повідомлень на офіційну електронну адресу є електронне підтвердження про дату та час його направлення або електронне підтвердження про прочитання.
У разі надсилання на офіційну електронну адресу більше одного листа (пакету документів) відправник складає реєстр надісланих документів.
Листи можуть направлятися або у форматі PDF як копії первинних документів, або в електронних копіях, посвідчених або підписаних з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.
Законопроект передбачає зміни до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».
Зокрема, вводить термін «офіційна електронна адреса» – адреса електронної пошти фізичної особи, що використовується для офіційного листування в електронному вигляді, та є незмінною.
Передбачено, що до Єдиного державного демографічного реєстру вноситься також офіційна електронна адреса особи.
Єдиний державний демографічний реєстр використовується для забезпечення автоматичного присвоєння особі офіційної електронної адреси та у межах, визначених законодавством про свободу пересування та вільний вибір місця проживання, використовується також для обліку інформації про реєстрацію місця проживання чи місця перебування.
Інші інформаційні системи, публічні електронні реєстри отримують інформацію про офіційні електронні адреси у порядку інформаційної взаємодії з Єдиним державним демографічним реєстром.
Офіційні електронні адреси, зареєстровані на території України, не можуть бути зареєстровані на доменних іменах «ru».
Порядок адміністрування офіційних електронних адрес визначається Міністерством юстиції України.
Під час оформлення паспорта громадянина України вперше особі автоматично (або за бажанням) присвоюється офіційна електронна адреса та забезпечується доступ до такої адреси.
У випадках, передбачених законом, направлення листів та/або повідомлення особі вважається належним чином надісланим та врученим, якщо такий лист та/або повідомлення надіслано на його офіційну електронну адресу та є електронне підтвердження про дату та час його направлення.
Сповіщення про направлення листів та/або повідомлення на офіційну електронну адресу може бути отримано особою, у тому числі, з використанням засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.
Також передбачені зміни до Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Так, до Єдиного реєстру адвокатів України вносяться відомості про офіційну електронну адресу.
У Законі «Про виконавче провадження» передбачається, що у виконавчому документі можуть зазначатися інші дані (якщо вони відомі суду чи іншому органу (посадовій особі), що видав виконавчий документ), які ідентифікують стягувача та боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення, зокрема місце роботи боржника-фізичної особи, місцезнаходження майна боржника, реквізити рахунків стягувача і боржника, номери їх засобів зв’язку, офіційної електронної адреси та адреси електронної пошти (за наявності).
Відповідно такі дані можуть бути внесені до Єдиного реєстру боржників: офіційна електронна адреса та адреса електронної пошти виконавця (за наявності);
У разі, якщо у виконавчому документі зазначено офіційну електронну адресу стягувача та/або боржника, документи виконавчого провадження надсилаються стягувачу та/або боржнику на офіційну електронну адресу.
Законопроектом пропонуються зміни до статті 120 Господарського процесуального кодексу, а саме, якщо учасник судового процесу зазначив в заяві, скарзі, клопотанні, відзиві, що адресовані суду, свою офіційну електронну адресу та офіційна електронна адреса учасника судового процесу міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, то суд може здійснювати вручення ухвали лише на таку офіційну електронну адресу.
Ухвала вважається належним чином надісланою та врученою, якщо є електронне підтвердження про дату та час її направлення або електронне підтвердження про прочитання.
Якщо учасник судового процесу повідомляє суду номери телефонів і факсів, офіційну електронну адресу, адресу електронної пошти або іншу аналогічну інформацію, він повинен поінформувати суд про їх зміну під час розгляду справи.
Положення частини сьомої цієї статті застосовуються також у разі відсутності заяви про зміну номерів телефонів і факсів, адреси електронної пошти, які учасник судового процесу повідомив суду.
В ухвалі про тимчасове вилучення доказів для дослідження судом зазначається також офіційна електронна адреса (за наявності) або адреса електронної пошти (за наявності).
Відповідно у заяві про забезпечення позову також за наявності зазначається офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти.
При цьому у заяві про видачу судового наказу вже немає уточнення «за наявності». Так, у такі заяві повинно бути зазначено офіційну електронну адресу заявника (для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців). Відповідно копія (текст) судового наказу, що містить інформацію про веб-адресу такого рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, разом з додатками надсилаються боржнику на його офіційну електронну адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а у випадку відсутності офіційної електронної адреси - за адресою місцезнаходження (місця проживання), зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Вносяться зміни до ст. 162 ГПК, згідно з якими позовна заява повинна містити офіційну електронну адресу (для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців) позивача.
У Перехідних положеннях до ГПК пропонується установити, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі, окрім надсилання рішень, судових наказів та ухвал по справі, що здійснюється судом на офіційну електронну адресу учасників судового процесу в порядку, визначеному цим Кодексом.
Суд вручає судові рішення в паперовій формі учасникам судового процесу, які не мають офіційних електронних адрес, внесених в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Змінами до КАСУ (стаття 131) передбачено обов’язок повідомити про зміну офіційної електронної адреси.
Також встановлено, що адміністративний позов повинен містити:
…
2) ім’я (найменування) позивача, поштову адресу, а також номер засобу зв’язку, офіційну електронну адресу (за наявності) або адресу електронної пошти (за наявності);
3) найменування відповідача, поштову адресу, офіційну електронну адресу (за наявності), а також номер засобу зв’язку або адресу електронної пошти, якщо такі відомі.
Про подання позовної заяви та відкриття провадження в адміністративній справі суд повідомляє відповідача за допомогою кур’єра, телефону, факсу, офіційної електронної адреси, електронної пошти чи іншого технічного засобу зв’язку не пізніше наступного дня після відкриття провадження у справі.
Відповідні зміни вносяться до статті 304 (відзив на апеляційну скаргу), який має містити ім’я (найменування), поштову адресу особи, яка подає відзив на апеляційну скаргу, а також номер засобу зв’язку, за наявності, офіційну електронну адресу або адресу електронної пошти та до статті 338 (відзив на касаційну скаргу).
Окрім того, в ст. 383 КАСУ (визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду), у такій заяві зазначаються:
…
2) ім’я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
3) ім’я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
4) ім’я (найменування) третіх осіб, які брали участь у розгляді справи, поштова адреса, номер засобу зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти, якщо вони відомі.
Зміни до Цивільного процесуального кодексу і до КПК законопроектами не передбачені.
«Пропонується для юридичних осіб, самозайнятих осіб, інших суб'єктів правовідносин впровадити процедуру реєстрації офіційної електронної адреси, яка використовуватиметься у діловому спілкуванні, листуванні з судами, державними органами тощо.
Передбачається поетапність переходу комунікацій в електронному вигляді, але, якщо офіційна електронна адреса не зареєстрована і відсутня в ЄДР, зберігається форма направлення листів поштою.
Щодо фізичних осіб також запропоновано впровадження такого поняття і можливість використання офіційної електронної адреси, яка присвоюватиметься громадянам при отриманні паспорта, зміні даних в паспорті, але фізичні особи отримуватимуть офіційну електронну адресу тільки за бажанням», - прокоментував законопроекти Олександр Федієнко.
Нагадаємо, що раніше в Мінцифри прокоментували ідею впровадження обов’язкових електронних адрес для держорганів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.