На початку червня до порядку денного Третьої сесії Верховної Ради України IX скликання включений законопроект № 3339, яким хочуть відправити у минуле такий вид адміністративного стягнення за несвоєчасну несплату аліментів на утримання дитини, як суспільно корисні роботи. На думку авторів подібне адміністративне покарання не довело свою ефективність.
Більше того, парламентарії вважають, що введення цієї норми у Кодекс України про адміністративні правопорушення понад два роки тому породило значно більше проблем у практиці застосування, ніж сприяло розв’язанню проблеми несплати аліментів.
Згідно з аргументацією, що наводить народний депутат Любов Шпак (Слуга народу), у разі ухилення боржника від відбування адміністративного стягнення у вигляді суспільно корисних робіт відповідно до ст. 183-2 КУпАП, на нього накладається ще один вид адміністративного стягнення – адміністративний арешт строком до 10 діб, а за злісне ухилення вже передбачено кримінальну відповідальність (ст. 389-2 КК України).
Проте Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ) неодноразово у своїх рішеннях констатував про недопустимість притягнення до кримінального переслідування або судового розгляду у справі щодо другого «правопорушення», якщо вони слідують з ідентичних, або по суті одних і тих самих фактів. Таким чином, це суперечить положенням ст. 4 протоколу 7 Європейської конвенції з прав людини.
Крім того, на органи місцевого самоврядування, відповідно до ст. 31-1 КУпАП, покладається тягар організації виконання суспільно корисних робіт. Вони зобов’язані приймати на роботу та оплачувати з місцевих бюджетів працю осіб, які мають заборгованість з аліментів, додатково перераховуючи кошти на оплату судового збору та оплату послуг державних виконавців за складений протокол і перерахування коштів. Але зазвичай кошти на оплату праці цієї категорії взагалі відсутні і рішення суду про накладення стягнення у виді суспільно корисних робіт фактично не виконуються.
Таким чином законодавець пропонує виключити із Кодексу України про адміністративні правопорушення суспільно корисні роботи як вид адміністративного стягнення, а також згадку про них у Кримінальному кодексі України (ст. 389-2). Натомість, змінами до Закону України «Про виконавче провадження» підвищити розмір штрафів за наявності заборгованості. Зокрема, пропонується до шести місяців (замість року) обмежити час заборгованості зі сплати аліментів для винесення державним виконавцем постанови про накладення на боржника штрафу в розмірі 20 відсотків від суми заборгованості.
Українські правники, які спеціалізуються на сімейному праві, підтримали дану законодавчу ініціативу, проте закликають парламент ще більше вдосконалити законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стягнення аліментів на утримання дитини» (№ 3339).
Так, Комітет Асоціації правників України з цивільного і сімейного права вважає, що п. 14 ст. 71 Закону України «Про виконавче провадження» можна доповнити нормами про зменшення строків для застосування 30% та 50% штрафу - 1 рік та 2 роки відповідно (замість існуючих 2 та 3 роки). Крім того, в України не дочекаються запровадження повноцінної системи автоматизованого арешту коштів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.