Верховна Рада на позачерговому засіданні 16 квітня 2020 року у другому читанні ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад». Про це повідомляє Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.
Законопроект був зареєстрований за № 2653 від 20.12.2019 під назвою «Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Ухваленим законом внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якими:
1) введено поняття адміністративного центру територіальної громади та території територіальної громади;
2) до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України Кабінет Міністрів України уповноважується визначати адміністративні центри та території територіальних громад, а також подавати до Верховної Ради України проекти законодавчих актів щодо утворення і ліквідації районів.
Таким чином влада прискорила адміністративно-територіальну реформу, навіть без внесення змін до Конституції. Реформа в основному стосується передусім малих міст, селищ та сіл.
Як відомо, Президент подавав у парламент законопроект № 2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», який пізніше відкликав для доопрацювання.
Проте у жовтні в Україні пройдуть місцеві вибори, які планують провести за новими принципами та зміненим територіальним поділом.
Своє бачення нового територіального поділу висловлював Мінрегіон, який опрацьовує перспективні плани територій на підставі надісланих обласними державними адміністраціями пропозицій.
Влада планує відійти від того територіального устрою, що залишився Україні у спадок від Радянського Союзу.
Згідно з концепцією реформи територіального устрою, яку запропонувало міністерство, райони в областях (регіонах) будуть значно збільшені (укрупнені). Тобто області поділять на декілька районів. В різних регіонах кількість районів буде різною, планується від трьох до восьми. Скільки та які саме, поки що обговорюється.
Формування районів залежить від чисельності населення (від 150 тисяч) та зони доступності районних центрів (це приблизно 60 кілометрів). Сьогодні чисельність населення районів складає від 6 тисяч до 150 тисяч, що ускладнює управління цими районами та їхній розвиток.
Адміністративними центрами районів планують зробити населені пункти з чисельністю населення понад 50 000 чоловік.
Саме тому в законопроекті адміністративний центр територіальної громади характеризується як населений пункт (село, селище, місто), що має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території територіальної громади та в якому розміщується представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади.
Територія територіальної громади – нерозривна територія, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції і законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування».
Інфраструктура, географічна наближеність та нерозривність територій – це принципи, закладені в концепцію Мінрегіону.
Ще на стадії законопроекту зміни до Закону «Про місцеве самоврядування» декілька разів критикували Головне науково-експертне управління Верховної Ради та Головне юридичне управління Верховної Ради, які вважали, що не всі запропоновані норми відповідають Конституції України.
Депутати визнають, що для результативного завершення адміністративно-територіальної реформи на сьогодні не вистачає відповідних законодавчих механізмів. Зокрема, не внесені зміни в Конституцію та не ухвалений закон, який встановлює адміністративно-територіальний устрій країни.
Щодо останнього, то урядовий законопроект про засади адміністративно-територіального устрою України № 2804 від 24.01.2020 депутати ледь не зробили законом, проте наразі він вважається відкликаним у зв’язку із зміною Уряду. Новий Уряд оновлений законопроект в Раду ще не вносив.
Одночасно нещодавно Комітет з питань антикорупційної політики погодив законопроект № 2637 від 19.12.2019 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення правових підстав для утворення агломерації як однієї з форм співробітництва територіальних громад». Законопроект направлено на вирішення проблеми збалансування інтересів територіальних громад великих міст та прилеглих сіл, селищ, міст.
Проектом закону пропонується внести зміни до низки законодавчих актів, зокрема, в закони «Про співробітництво територіальних громад» та «Про місцеве самоврядування в Україні».
Вищезазначені закони пропонується доповнити поняттями «агломерація», «центр агломерації», «рада агломерації» та «зона добросусідства». Пропонується встановити межу одногодинної доступності до межі територіальної громади, яка є центром агломерації, що також узгоджується із пропозиціями Мінрегіону.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що якщо до місцевих виборів не внесуть зміни до Конституції, то влада застосує «план «Б».