Наразі в Україні відсутнє законодавство, що визначає порядок утворення, реєстрації, перетворення адміністративно-територіальних одиниць, а також населених пунктів. І на думку Кабміну, це породжує низку проблем, пов’язаних з упорядкуванням назв адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів, їх обліком та своєчасним внесенням змін до первинного реєстру.
Тож з метою визначення основних засад адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів 24 січня Кабмін вніс до Верховної Ради законопроект №2804 «Про засади адміністративно-територіального устрою України».
Цей законопроект — лише один із пакету нормативно-правових актів, які стосуються децентралізації. Зокрема, зазначається, що у проекті закону вводяться поняття адміністративно-територіального устрою України, адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту та інші.
Що пропонується законопроектом
Документом встановлюються засади, на яких будується адміністративно-територіальний устрій, органи, до повноважень яких належить розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою, порядок утворення та ліквідації адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміна їх меж, віднесення населених пунктів до категорії сіл, селищ, міст, найменування і перейменування населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць.
Законопроект дає визначення термінів, зокрема:
1) адміністративний центр району, області — населений пункт, на території якого розташовані місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органи місцевого самоврядування району, області;
2) адміністративно-територіальна одиниця — компактна частина єдиної території України з визначеними в установленому цим Законом порядку межами, що є просторовою основою для організації та діяльності органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування;
3) адміністративно-територіальний устрій України — зумовлена географічними, історичними, економічними, соціальними, культурними та іншими факторами внутрішня територіальна організація держави з розмежуванням її території на адміністративно-територіальні одиниці;
4) населений пункт — компактно заселене місце проживання людей, що утворилося внаслідок історичних традицій, господарської та іншої діяльності, має сталий склад населення, власне найменування та відокремлену територію з визначеними в установленому цим Законом порядку межами.
Також пропонується встановити поняття «старостинського округу» — як частини території територіальної громади, на якій розташовано один або декілька населених пунктів, крім адміністративного центру такої територіальної громади, що визначена сільською, селищною, міською радою, з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою.
Адміністративно-територіальний устрій
Так, відповідно до документу, систему адміністративно-територіального устрою України становлять Автономна Республіка Крим, області, райони, райони в містах, а також міста, селища, села, на основі яких, на підставі та в порядку, що визначені цим Законом, формуються адміністративно-територіальні одиниці.
У статті 5 проекту закону закріплено, що адміністративно-територіальні одиниці є регіонального, субрегіонального, базового та допоміжного рівнів.
Крім того, зазначається, що адміністративно-територіальними одиницями зі спеціальним статусом є міста Київ та Севастополь, особливості здійснення державної влади та місцевого самоврядування на території яких визначаються окремими законами України.
Відповідно до законопроекту область складається тільки з районів. Також пропонується встановити, що район складається з громад, загальна чисельність населення яких становить не менше ніж 150 тисяч жителів. До складу громади входить один або декілька населених пунктів.
У Кабміні пояснюють, що з метою оптимізації управління, належного здійснення органами місцевого самоврядування повноважень та надання відповідних послуг за рішенням міських рад міст, чисельність населення яких перевищує 300 тисяч жителів, можуть утворюватись райони у місті (чисельність яких не менше 150 тисяч жителів).
Порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою
Також встановлюється, що утворення, ліквідація, встановлення (зміни) меж громад, визначення та зміна їх адміністративних центрів здійснюється з урахуванням обґрунтованої позиції органів місцевого самоврядування, що представляють інтереси жителів відповідних населених пунктів.
Проект рішення про встановлення (зміну) меж району вноситься на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України на підставі подання відповідної районної ради.
У документі зазначається, що встановлення (зміна) меж міста здійснюється Верховною Радою України. Проект рішення про встановлення (зміну) меж міста вноситься на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України на підставі подання відповідної міської ради.
До подання міської ради додаються:
1) обґрунтування доцільності зміни меж міста;
2) результати громадського обговорення в місті, межі якого змінюються, щодо запропонованих змін, а також у навколишніх населених пунктах, якщо такі зміни зачіпають інтереси жителів цих населених пунктів;
3) проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж міста;
4) топографічна карта в масштабі 1:50000 із зазначенням відповідних меж.
Так, у разі відповідності подання міської ради та доданих до нього матеріалів вимогам законодавства Кабінет Міністрів України протягом шести місяців від дня надходження подання вносить проект рішення про встановлення (зміну) меж міста на розгляд Верховної Ради України.
Встановлення (зміна) меж селища, села здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою за попереднім погодженням із Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією.
До подання сільської, селищної, міської ради Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації про погодження встановлення (зміни) меж селища, села додаються:
1) проект рішення сільської, селищної, міської ради про встановлення (зміну) меж селища, села;
2) обґрунтування доцільності зміни меж селища, села;
3) результати громадського обговорення в селищах, селах, межі яких змінюються, щодо запропонованих змін, а також у навколишніх населених пунктах, якщо такі зміни зачіпають інтереси жителів цих населених пунктів;
4) проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища, села;
5) топографічна карта в масштабі 1:50000 із зазначенням відповідних меж.
Окрім цього в документі зазначається, що у разі відповідності подання сільської, селищної, міської ради та доданих до нього матеріалів вимогам законодавства Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом двох місяців від дня надходження подання приймає обґрунтоване рішення про погодження рішення сільської, селищної, міської ради про встановлення (зміну) меж селища, села.
Порядок найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць, населених пунктів
Під час найменування, перейменування району не допускається присвоєння йому назви району, що вже існує в межах відповідної області. У разі, коли найменування, перейменування району за назвою населеного пункту — адміністративного центру району призводить до порушення положень абзацу другого цієї частини, такому району надається інша назва з урахуванням історичних, культурних, географічних, етнічних та інших місцевих умов і особливостей.
Найменування району здійснюється Верховною Радою України одночасно з утворенням такого району.
Перейменування районів здійснюється Верховною Радою України у разі:
1) зміни адміністративного центру району;
2) перейменування населеного пункту — адміністративного центру району.
У разі перейменування населеного пункту — адміністративного центру району проект рішення про перейменування району вноситься на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України на підставі подання відповідної районної ради.
Найменування та перейменування громад здійснюється Кабінетом Міністрів України у визначеному ним порядку. Документом закріплюється, що під час найменування, перейменування громади не допускається присвоєння їй назви громади, що вже існує в межах відповідної області.
Найменування та перейменування громад здійснюється з урахуванням обґрунтованої позиції органів місцевого самоврядування, що представляють інтереси жителів відповідних населених пунктів.
Витрати, пов’язані із найменуванням (перейменуванням) адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту, у разі ініціювання змін Кабінетом Міністрів України, фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, у разі ініціювання органами місцевого самоврядування — за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів України
Новаціями законопроекту є також запровадження державної реєстрації адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів. Проектом закону закріплюється, що відомості про адміністративно-територіальні одиниці та населені пункти підлягають державній реєстрації шляхом включення (виключення) до Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів України.
Державний реєстр формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою.
У статті 22 законопроекту встановлено, що Державний реєстр ведеться у формі електронної бази даних та відомості, що містяться у реєстрі, є відкритими.
Окремо зазначається, що до Державного реєстру вносяться відомості про:
1) назву адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту;
2) перелік адміністративно-територіальних одиниць, населених пунктів;
3) межі та площу території адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту;
4) чисельність населення адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту станом на 1 січня поточного року;
5) інші відомості, визначені законодавством.
Також ми писали, що Комітет ВР рекомендував до другого читання законопроект про зміну назв окремих судів.