22 лютого Верховна Рада ухвалила в цілому як закон законопроект 5865 про внесення змін до Закону «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» та деяких інших законодавчих актів України щодо регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках. Законопроект був внесений до Ради ще 26 серпня 2021 року.
Однак свіжу порівняльну таблицю до другого читання депутати підготували лише нещодавно – 19 лютого 2024 року, вона містить 910 сторінок.
У Головному юридичному управлінні Верховної Ради у вкрай стислий термін було вчетверте проаналізовано підготовлений для розгляду у другому читанні проект. Там зазначили, що у доопрацьованій редакції залишилися неврахованими більшість висловлених раніше зауважень, в тому числі принципових стосовно неконституційності правового статусу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, порушення порядку взаємодії між регулятором ринку та державними органами інших гілок влади (Президентом, Верховною Радою, Кабінетом Міністрів України), порушення загальних засад бюджетного та фіскального законодавства при врегулюванні питання фінансування Комісії, перебирання на себе повноважень правоохоронних органів щодо проведення досудового розслідування, порушенні принципів застосування відповідальності до суб’єктів господарювання.
Проектом пропонуються зміни до статті 6 Закону «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків», положеннями якої визначаються місце Національної комісії з ринків капіталу та організованих товарних ринків в системі органів державної влади України, порядок її утворення, окремі елементи її структури.
Передбачено, що «Національна комісія з ринків капіталу та організованих товарних ринків (Комісія) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України». Водночас іншими положеннями проекту, що визначають правовий статус Комісії, вона наділяється низкою владних повноважень.
Зокрема, передбачено, що «Комісія відповідно до вимог та в порядку, встановлених законом, розробляє, затверджує та видає нормативно-правові акти, обов'язкові до виконання органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків та їх об’єднаннями. Контроль за виконанням нормативно-правових актів Комісії та актів індивідуальної дії Комісії здійснюється Комісією у порядку, передбаченому законом. За порушення вимог таких актів Комісія застосовує заходи впливу контрольного характеру».
Також Закон про регулювання ринків доповнюється статтею 34, якою запроваджується проведення Комісією розслідувань на ринках капіталу та організованих товарних ринках. Відповідно уповноважений на проведення розслідування у процесі проведення розслідування, зокрема, має право:
Аналіз чинного законодавства свідчить, що законодавець наділяє правоохоронні органи повноваженнями, адекватними суспільно небезпечним діянням, щодо яких здійснюється оперативно-розшукова діяльність, досудове розслідування зі встановленням контролю за діяльністю цих органів.
«Натомість положеннями проекту пропонується наділити Комісію невластивими органам регулювання ринків повноваженнями правоохоронного органу. Комісія та її працівники уповноважуються на використання кримінально-процесуального інструментарію за фактичної відсутності кримінальних правопорушень, що не враховує статус цієї Комісії, її правову природу, принципи діяльності, завдання», - зазначили у Головному юридичному управлінні.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.