Як відомо, в Україні існує чимало веб-платформ, які акумулюють у собі різних фахівців з надання послуг ремонту квартир, приладів, прибирання, краси тощо. Народні депутати пропонують збирати дані з таких платформ про заробіток відповідних фахівців, а самим фахівцям запропонувати спеціальний режим оподаткування. Такі зміни передбачені законопроектом 10166 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності, від 20 жовтня, автором якого виступає народний депутат Ярослав Железняк разом з колегами Данилом Гетманцевим, Галиною Третьяковою та іншими.
Так, до Податкового кодексу пропонують ввести термін цифрова платформа – будь-яке програмне забезпечення, включаючи вебсайт або його частину та застосунки, у тому числі мобільні застосунки, доступне користувачам, що дозволяє фізичним особам прямо або опосередковано отримувати доходи від окремих видів діяльності, визначених статтею 178-1 ПК, шляхом організації надання послуг третім особам – користувачам цифрової платформи. Оператори цифрових платформ протягом 20 календарних днів після завершення звітного (податкового) кварталу зобов’язані подавати Державній податковій службі інформацію про суми доходів, отримані з використанням цифрової платформи фізичними особами, які повідомили оператора цифрової платформи про застосування спеціального режиму оподаткування.
В свою чергу, для таксистів, кур’єрів, сантехніків, електриків та інших осіб, що надають послуги і працюють з онлайн-платформами, а також перекладачів, репетиторів, манікюрниць тощо депутати пропонують запровадити спеціальний режим оподаткування, аби зібрати кошти до бюджету.
Як вказують автори, в Україні діє спрощена система оподаткування є зручною для тих фізичних осіб, які провадять господарську діяльність на постійній основі, і для яких така діяльність є основною. Проте існує проблема негнучкості строків переходу на єдиний податок та неможливість робити це епізодично, за потреби. З цієї причини, отримувати додаткові до основної роботи заробітки на нерегулярній (наприклад, сезонній) основі у формальному секторі для фізичних осіб обтяжливо та невигідно.
Крім того, певна частина громадян не готова реєструватися через побоювання щодо процесу реєстрації та припинення фізичної особи-підприємця, додаткової звітності, можливих перевірок тощо.
При цьому згідно з даними Державної служби статистики України, у 2021 році приблизно 3,06 мільйона фізичних осіб (19,5% від загальної кількості робочої сили) визначали себе як неофіційно зайнятих.
Близько 300 тисяч водіїв, які займаються перевезеннями легковими автомобілями на замовлення, співпрацюють з «цифровими платформами». На думку депутатів, від 63% до 100% із постійно зайнятих – будуть, ймовірно, готовими здійснювати свою діяльність офіційно, але без оформлення статусу фізичної особи-підприємця та з оподаткуванням своїх доходів за ставкою в межах 5-6% від надходжень.
Загалом фіскальний ефект від своєї пропозиції депутати оцінюють у 1 939 млн грн з потенційно можливих 2 520 млн грн.
Щодо інших категорій неофіційно зайнятих, то відповідно до даних операторів цифрових платформ потенційний фіскальний ефект становить:
1) в сфері онлайн-доставки, де залучені кур'єри (близько 15-20 тисяч кур’єрів) – понад 200 млн грн на рік додаткових надходжень бюджету;
2) у сфері онлайн-сервісів замовлення послуг (близько 400 тисяч неофіційно зайнятих) – близько 3 млрд грн.
«Враховуючи зазначене, існує значний потенціал щодо обміну інформацією з операторами цифрових платформ, що стане першим кроком для приведення податкового законодавства України у відповідність до вимог Директиви про адміністративне співробітництво (DAC7) щодо автоматичного обміну інформацією операторів цифрових платформ», - вказують депутати.
Проектом закону передбачається запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності. При цьому скористатися таким режимом зможуть фізичні особи, які не є самозайнятими і відповідають низці критеріїв (зокрема, щодо відсутності працівників). Це такі види діяльності:
З цією метою законопроектом пропонується:
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.