Парламент готується ухвалити у першому читанні зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення у зв'язку з ратифікацією Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок i домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульської конвенції). Відповідна рекомендація надана Комітетом Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності щодо законопроекту №8329. Авторами проекту виступають народні депутати Марина Бардіна, Галина Михайлюк та інші.
Законопроектом пропонується внести зміни до КУпАП та до Закону «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», а саме:
В ході обговорення законопроекту народні депутати – члени Комітету зауважили про необхідність виключення із тексту законопроекту положень статті 173-6 «Насильство за ознакою статі», оскільки Стамбульська конвенція взагалі не використовує термін «насильство за ознакою статі», а також про необхідність суттєвого ґрунтовного доопрацювання окремих положень законопроекту, зокрема, статті 173-7 «Сексуальні домагання» з метою усунення конкуренції норм з діючим Кримінальним кодексом України.
Так, статтею 173-7 КУпАП запроваджується адміністративна відповідальність за сексуальне домагання, тобто «вчинення без згоди особи вербальних, невербальних або фізичних дій сексуального характеру, які не спричинили тілесних ушкоджень, метою або наслідком яких є приниження гідності особи, зокрема, шляхом створення залякуваного, ворожого, принизливого або образливого середовища, та не пов’язані із проникненням в тіло іншої особи».
Хоч запропонована зміна і відповідає статті 40 Стамбульській конвенції, але на сьогоднішній день у чинному законодавстві України вже передбачено кримінальну відповідальність за цілу низку діянь, що можуть становити конкуренцію із новою статтею 173-7 КУпАП.
Зокрема, у статті 153 «Сексуальне насильство» КК передбачено відповідальність за вчинення будь-яких насильницьких дій сексуального характеру, не пов’язаних із проникненням в тіло іншої особи, без добровільної згоди потерпілої особи.
Крім того, у статті 154 «Примушування до вступу в статевий зв'язок» КК кримінально караним діянням визнається примушування особи без її добровільної згоди до здійснення акту сексуального характеру з іншою особою.
Статтею 156 «Розбещення неповнолітніх» КК України встановлено відповідальність за вчинення розпусних дій щодо особи, яка не досягла 16-річного віку.
Таким чином, створюються умови, за яких особа фактично уникатиме кримінальної відповідальності за вчинені нею злочини, обмежуючись виплатою невеликого штрафу (від 20 до 70 неоподаткованих мінімумів доходів громадян) або громадськими роботами (до 40 годин) відповідно до запропонованих санкцій нової статті 173-7 КУпАП.
Також Комітет звернув увагу, що вчинення без згоди особи вербальних, невербальних або фізичних дій (в тому числі з сексуальним підтекстом), які не спричинили тілесних ушкоджень, метою або наслідком яких є приниження гідності особи, зокрема, шляхом створення залякуваного, ворожого, принизливого або образливого середовища, та які не пов’язані із проникненням в тіло іншої особи та не несуть значної суспільної небезпеки, можуть бути кваліфіковані, наприклад, за статтею 173 «Дрібне хуліганство» або за статтею 173-5 «Мобінг (цькування) працівника» чинного КУпАП.
Окрім іншого, народні депутати України – члени Комітету звернули увагу на те, що Стамбульська конвенція не містить положень такого поняття як «насильство за ознакою статі», яке запропоноване у новій статті 173-6 даного законопроекту.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.