Дослідницька служба Верховної Ради вважає, що законопроєкт №9210 авторства групи депутатів з фракції «Слуга народу» та опозиції серед яких нардепи Андрій Клочко та Максим Павлюк про внесення змін до статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законодавчих актів України щодо безпеки експлуатації транспортних засобів щодо збільшення штрафів за керування несправним автобусом чи маршруткою та запровадження стягнень за відсутність на пасажирі авто у дорозі ременя безпеки значно ускладнить стягнення штрафів за зазначені правопорушення.
Законопроєктом, зокрема визначено, що у разі систематичного (три і більше) протягом року(керування несправним автобусом чи маршруткою чи проїзд пасажира без ременя безпеки) або якщо внаслідок цих правопорушень сталась дорожньо-транспортна пригода на порушника очікує штраф у трьократному розмірі від розміру штрафу за основний склад відповідного правопорушення.
Експерти зазначають, що такі критерії розрахунків штрафів не ґрунтуються на положеннях чинного КУпАП, в яких розміри штрафів визначаються, виходячи із конкретної кількості неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що встановлюється в санкції відповідної норми.
«У чинному КУпАП також відсутня в якості критерію для розрахунку розміру штрафу й така вкрай загальна дефініція, що використовується у законопроекті, – «основний склад відповідного правопорушення… Наявність таких розпливчастих, неконкретних визначень щодо розрахунку розмірів штрафів значно ускладнить застосування цього виду адміністративного стягнення до осіб, які вчинили правопорушення», - зазначають експерти.
Вони також зазначають,що нова редакція частини першої статті 121 Кодексу про адміністративні правопорушення(штраф за керування незаконно переобладнаним транспортом) «має вкрай загальний та неконкретний характер».
«Зокрема, у ній не визначено, наявність яких саме «заборонених вимогами законодавства технічних несправностей та невідповідностей технічним вимогам» транспортного засобу тягне за собою накладення штрафу на водія в разі керування таким засобом. Підлягає редакційному уточненню й використане в цій самій частині словосполучення «незаконне виготовлення або переобладнання без відповідних дозволів з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху», що має незавершений характер. У ньому не зазначено, яких саме предметів, засобів чи транспортних засобів стосуються дії щодо «виготовлення або переобладнання… з порушенням вимог правил і нормативів…», тобто не вказано, на що конкретно направлені ці дії», - зазначають у службі, додаючи, що правова невизначеність може призвести до необґрунтованого притягнення до відповідальності.
Також фахівці служби вважають за необхідне виключити з законопроєкту норму про можливість ввезення в Україну транспортних засобів без перевірки технічного стану, оскільки це не стосується предмету правового регулювання законодавчої ініціативи.
«З огляду на викладене, запропоновані в законопроекті зміни до цього Закону мають бути виділені та включені до окремого законопроекту», - наголошують у дослідницькій службі.
Крім цього фахівці звертають увагу на відсутність фінансово-економічного обгрунтування(надходжень від реалізації до держбюджету) попри те, що проєкт передбачає збільшення штрафів.
Як повідомляла «Судово-юридична газета», у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт, яким, зокрема пропонується штрафувати пасажирів без ременів безпеки.
Автор Ярослав Конощук
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.