10 червня Верховна Рада ухвалила за основу законопроект щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки та допуску водіїв до керування транспортними засобами.
Законопроектом пропонується запровадити адміністративну відповідальність за порушення посадовими особами закладів, що здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв та посадових осіб, зокрема територіальних сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ, під час проведення державної акредитації таких закладів (автошкіл), атестації їх спеціалістів та допуску осіб до керування транспортними засобами (прийняття теоретичного та практичного іспитів, оформлення або видачі посвідчення водія).
Також шляхом внесення змін до Закону «Про дорожній рух» пропонується запровадити можливість особі, яка бажає отримати право на керування транспортними засобами, здійснювати самопідготовку відповідно до типової навчальної програми. Тобто, особа буде мати вибір: звертатися до спеціальних закладів (автошкіл) - або ж опановувати програму (теорію) самостійно. Практична підготовка з водіння проходитиме виключно в автошколах.
Зазначимо, що проект депутати внесли ще у травні 2022 року (автори – Вячеслав Медяник, Павло Фролов, Олександр Федієнко та інші).
Законопроектом пропонується:
- доповнити КУпАП новою статтею 127-3 , якою передбачається адмінвідповідальність за порушення порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв;
- доповнити КУпАП новою статтею 127-4 , якою передбачається адмінвідповідальність за порушення порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв, атестації їх спеціалістів та порядку приймання іспитів для отримання права керування, оформлення або видачі посвідчення водія;
- змінами до статей 255, 221, 222 КУпАП пропонується надати право складати протоколи за вказаними вище статтями уповноваженим особам органів Національної поліції, а обов’язок розглядати відповідні справи покласти на посадових осіб Нацполіції та на районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (суддів) у випадку повторного вчинення таких правопорушень протягом року;
змінами до статті 15 Закону «Про дорожній рух» передбачені доповнення нормою щодо можливості складання теоретичного іспиту особою, яка пройшла відповідну підготовку в акредитованому закладі або самостійно опанувала зміст типової навчальної програми
Однак, як зазначено у Висновку Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики, законопроект містить корупціогенні фактори.
«Комітет підтримує висновок Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та звертає увагу на те, що запропонована модель правового регулювання в цілому є корупціогенна та не відповідає принципу пропорційності адміністративного стягнення ступеню суспільної шкідливості вчиненого діяння, як одному з 2 елементів верховенства права, визначеному нормами частини 1 статті 8 Конституції України.
По-перше, реалізація вказаних положень проекту Закону посилюватиме корупційні ризики у цій сфері, оскільки сприятиме підвищенню розмірів хабарів і в кінцевому рахунку – зростанню вартості тих чи інших послуг, як із боку суб’єктів господарювання, так і уповноважених осіб.
По-друге, чинною статтею 53 Закону України «Про дорожній рух» встановлено, що юридичні та фізичні особи, які винні в порушенні законодавства про дорожній рух, відповідних правил, нормативів, несуть відповідальність згідно із законодавством України. При цьому, у статтях 127-3 та 127-4 проекту Закону не наведено чіткий перелік протиправних діянь, які можуть бути кваліфіковані як «порушення встановленого порядку» посадовими особами та як підстави для притягнення до адміністративної відповідальності. Вичерпні вимоги, невідповідність яким може бути підставою для притягнення відповідних суб’єктів до відповідальності, також не регламентуються нормативними актами Кабінету Міністрів України.
Не встановлюються такі вимоги і запропонованими змінами до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Враховуючи викладене, об’єктивна сторона правопорушень є юридично невизначеною. З метою унеможливлення корупційних ризиків, під час притягнення осіб до адміністративної відповідальності, передбаченої статтями 127-3 та 127-4 проекту Закону, слід чітко визначити зрозумілі та однозначні склади правопорушень.
Крім того, Комітет зауважує, що законопроектом вносяться зміни до Закону України «Про дорожній рух», що суперечить статті 2 Кодексу про адміністративні правопорушення, відповідно до якої зміни до законодавства про адміністративні правопорушення можуть вноситися виключно законами про внесення змін до цього Кодексу та інших законів України, що встановлюють адміністративну відповідальність, та/або до законодавства України про кримінальну відповідальність, та/або до кримінального процесуального законодавства», - зазначає Комітет.
Отже, Комітет на своєму засіданні 8 червня 2023 року дійшов до висновку та прийняв рішення, що проект Закону 7354 не відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Але це на завадило парламенту 10 червня схвалити його у першому читанні.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.