На засіданні 23 травня 2023 року Комітет з питань економічного розвитку переглянув своє рішення щодо законопроекту №8250 про внесення змін до Закону «Про Фонд державного майна України» щодо оптимізації структури Фонду у частині уточнення окремих положень та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект в цілому.
Як вважають у Комітеті, його прийняття «дозволить запровадити ефективну організаційну дієву структуру Фонду державного майна, підвищити його результативність, а також впроваджувати нові електронні сервіси, що у свою чергу призведе до зниження часових та грошових витрат для доброчесного бізнесу у сферах компетенції Фонду».
Наразі оприлюднено порівняльну таблицю до законопроекту у редакції від 5 квітня 2023 року. Протоколи, стенограми чи аудіозапис засідання Комітету на його сайті відсутні, як і будь-які подробиці щодо того, які уточнення вирішили внести 23 травня.
Відповідно до неї законопроектом передбачається абзац 2 частини 2 статті 388 Цивільного кодексу викласти в такій редакції:
«Майно не може бути витребувано від добросовісного набувача, якщо воно було продане такому набувачеві на електронному аукціоні, проведеному у дворівневій електронній торговій системі на підставі та в порядку, визначеному законодавством».
Нагадаємо, відповідно до статті 387 ЦК власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Водночас статтею 388 ЦК встановлено випадки витребування майна від добросовісного набувача. Таким чином, статті 387 та 388 ЦК України регулюють питання речового права, а відповідні права захищаються таким речово-правовим способом захисту цивільних прав та інтересів власника, як віндикація.
Як зазначало Головне юридичне управління ВР, застосування віндикації можливе якщо між законним і фактичним володільцем майна немає зобов'язальних відносин.
Разом із тим, якщо майно будь-якої форми власності продано на електронному аукціоні, то у цьому випадку виникають зобов'язальні права. У цих відносинах можна застосувати такий спосіб захисту, що притаманний зобов'язальному праву, як реституція.
Відтак, ЦК передбачає як одні з основних способів захисту віндикацію та реституцію. Проте наведене положення законопроекту допускає до одного й того ж майна віндикацію, не допускаючи реституцію, і навпаки, залежно від фактичних обставин.
Ще одним нюансом є те, що 4 травня Верховна Рада ухвалила закон, яким встановила, що зміни до Цивільного кодексу можуть вноситися виключно законами про внесення змін до Цивільного кодексу України. Даний закон (законопроект 9152) 8 травня спрямували на підпис Президенту Володимиру Зеленському, однак станом на вечір 24 травня офіційне повідомлення про його підписання відсутнє.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.