07:37, 3 квітня 2023
Зокрема до кінця липня буде ухвалено закон, який відновить обов’язок державних посадовців (але не залучених безпосередньо до мобілізації та військових дій) подавати та оприлюднювати свої декларації про майно під час воєнного стану та відновить функцію НАЗК перевіряти декларації.
Джерело фото: REUTERS/Johannes P. Christo
Як раніше писала «Судово-юридична газета», 31 березня Рада директорів Міжнародного валютного фонду затвердила нову чотирирічну Програму розширеного фінансування для України на $15,6 млрд.
Як зазначено у розділі документу, присвяченому боротьбі з корупцією та верховенству права, «конкурентні, відкриті та жорсткі процеси відбору голови Національного антикорупційного бюро України, призначеного 6 березня, та членів Вищої ради правосуддя є ключовими віхами підвищення суспільної довіри».
Також МВФ ставить до України вимоги стосовно посилення інституційної автономії Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) (структурний орієнтир - кінець грудня 2023 р.), подальших правових реформ щодо процесу відбору суддів Конституційного Суду, а також «нових рамок» після ліквідації Окружного адміністративного суду Києва.
Надалі - вже після війни буде проведена нова діагностика управління та корупції за технічної допомоги МВФ. Це «забезпечить майбутню дорожню карту реформ для оцінки та подальшого пом’якшення слабких місць управління та вразливості корупції».
Наскрізною лінією програми є відновлення електронного декларування.
«Запобігання незаконному збагаченню та незаконному привласненню вимагає цілеспрямованого відновлення системи декларування активів. Відновлення вимоги щодо декларування активів для державних посадових осіб високого рівня (яка була тимчасово призупинена) може допомогти виявити незаконну вигоду від корупції, включаючи активи», - зазначається у програмі.
Зі свого боку, Україна в особі підписантів Листа про наміри Володимира Зеленського, Дениса Шмигаля, Сергія Марченка та Андрія Пишного зобовʼязалася зробити наступні кроки, спрямовані на виконання вимог МВФ у правовій сфері.
«Ми залишаємося твердо відданими збереженню незалежних, компетентних і надійних установ для боротьби з корупцією на високому рівні. Антикорупційні інституції – Національне антикорупційне бюро України (НАБУ), Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП), Вищий антикорупційний суд (ВАКС), Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) – мають, незважаючи на війну, продовжувала працювати. Згідно з нашими зобов’язаннями, у грудні 2022 року було залучено вісім нових додаткових прокурорів САП. Крім того, у січні 2023 року було призначено нових членів, які становлять кворум Вищої ради юстиції (органу суддівського самоврядування). Незалежні та ефективні антикорупційні інституції мають вирішальне значення для переслідування та повернення незаконних доходів від корупційної діяльності та забезпечують міцну основу для прозорості та підзвітності фондів післявоєнної реконструкції.
Зміцнення верховенства права, боротьба з корупцією та боротьба з відмиванням грошей є важливими елементами на шляху України до членства в ЄС. Ці зусилля також сприятимуть довірі громадськості та донорів, і ми уникатимемо будь-якого відступу від прогресу, досягнутого в наших зусиллях щодо боротьби з корупцією та судової реформи.
У той же час ми вживатимемо заходів для того, щоб наша система ненавмисно не відвертала компетентних професіоналів із доброчесністю посідати посади державної служби. Пріоритетними будуть такі заходи структурної реформи:
- Посилення ефективності антикорупційних інституцій. КМУ призначив нового голову НАБУ 6 березня. Відповідно до ширшої реформи судово-експертної системи для кримінально-виконавчого процесу ми забезпечимо доступ НАБУ до компетентних, незалежних і швидких судових експертиз, які проводяться експертами, щоб мати змогу ефективно виконувати свій слідчий мандат.
- Ми також будемо надалі зміцнювати спроможність САП, у тому числі посилювати її інституційну автономію в рамках Конституції. З цією метою, після аналізу структури САП, буде прийнято законодавство для: (а) вдосконалення процедур відбору голови САП та ключових посадових осіб; (b) посилення спроможності регулювати свою організаційну діяльність; та (c) встановлення механізмів дисципліни та підзвітності керівництва САП (включно з оцінкою ефективності та періодичним зовнішнім аудитом, який проводять зовнішні експерти з міжнародним досвідом) (структурний контрольний показник, кінець грудня 2023 р.).
- Цільове відновлення зобов'язань щодо декларування активів. Буде ухвалено закон, який відновить обов’язок державних посадовців (але не залучених безпосередньо до мобілізації та військових дій) подавати та оприлюднювати свої декларації про майно під час воєнного стану та відновить функцію НАЗК перевіряти декларації про майно (структурний показник, кінець липня 2023 р.).
- Для підтримки подання декларацій державними службовцями ми покращимо систему декларування активів, щоб забезпечити автоматичне заповнення інформації з інших пов’язаних баз даних і реєстрів, дотримуючись обов’язку державних службовців щодо правдивого та своєчасного подання спрощених декларацій майна протягом періоду воєнного стану (структурний орієнтир, кінець жовтня 2023 р.).
Згодом ми проведемо консультації із зацікавленими сторонами, щоб вивчити питання щодо публікації під час воєнного стану зведеної інформації про активи та зобов’язання посадових осіб, які займають посади високого та особливо високого рівня відповідальності згідно із Законом «Про запобігання корупції», збалансовуючи потребу у прозорості та забезпеченні особистої безпеки.
НАБУ та САП буде надано повний, прямий та конфіденційний доступ до цих поданих декларацій про майно, щоб сприяти розслідуванню та кримінальному переслідуванню корупції, хабарництва та незаконного збагачення. Після скасування воєнного стану система декларування активів буде повністю відновлена, включаючи вимоги щодо розкриття інформації для всіх охоплених державних службовців, перевірку декларацій про активи на основі оцінки ризиків та доступ громадськості до декларацій про активи.
- Забезпечення ефективного режиму протидії відмиванню коштів, що базується на оцінці ризиків. Однією з ключових цілей системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму є попередження, виявлення та запобігання відмиванню доходів, одержаних корупціонерами, за допомогою ефективного нагляду у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. За допомогою розвитку спроможності МВФ НБУ негайно розпочне роботу над розробкою керівних принципів, які відповідають стандартам FATF, щодо наглядової діяльності на місцях, що ґрунтується на оцінці ризику, щоб переконатися, що фінансові установи та інші охоплені небанківські установи дотримуються ПВК/ ФТ (фінансового моніторингу) відповідно до їх ризиків. Паралельно, з огляду на поправки до системи ПВК/ФТ від листопада 2022 року, ми додатково внесемо зміни до закону про ПВК/ФТ (фінансовий моніторинг), щоб відновити зобов’язання фінансових установ щодо впровадження посилених заходів належної перевірки політично відомих осіб на основі оцінки ризиків (Структурний контрольний показник, кінець вересня 2023 р.).
- Ми також підвищимо ефективність режиму бенефіціарної власності для підвищення прозорості державних закупівель, виявлення конфлікту інтересів через прозорі структури власності та запобігання зловживанням компаніями. До кінця вересня 2023 року ми ухвалимо зміни до відповідного законодавства, щоб узгодити визначення бенефіціарного власника зі стандартами FATF, а також запровадимо заходи перевірки, щоб забезпечити точність, адекватність і актуальність наданої інформації про бенефіціарного власника.
- Просування верховенства права та судової реформи. Ми завершимо призначення на решту вакансій Вищої ради правосуддя, забезпечивши відкриті та прозорі процедури Етичною радою. У рамках наших зобов’язань щодо вступу до ЄС ми ухвалимо закон до кінця червня 2023 року, який забезпечить ефективне рішення для розриву зв’язків із Консультативною групою експертів із шести членів під час перевірки кандидатів до Конституційного суду.
- Після ліквідації Окружного адміністративного суду Києва в грудні 2022 року ми створимо новий суд до кінця грудня 2023 року, який розглядатиме адміністративні справи проти національних державних органів (наприклад, НБУ, НАБУ, НАЗК) суддями, які пройшли належну перевірку на незалежність, компетентність і чесність.
- Діагностика управління. Щоб допомогти закріпити реформи управління на етапі реконструкції, ми будемо шукати технічної допомоги МВФ для проведення нової діагностики управління та корупції після скасування воєнного стану, щоб оцінити прогрес, досягнутий після діагностики 2014 року, оцінити вразливість до корупції та слабкі сторони управління, пов’язані з ключовими функції держави та планування майбутніх реформ у післявоєнному сценарії», - йдеться в Листі про наміри.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.