Як відомо, відповідно до процесуального законодавства та неодноразово озвучених позицій Верховного Суду належним способом вручення судового рішення може вважатися лише його надсилання рекомендованим листом або через «Електронний кабінет», який функціонує як модуль ЄСІТС (не телефоном, не електронною поштою поза «Електронним кабінетом» ЄСІТС, не месенджерами).
Разом з тим, у ДСА вирішили запровадити новацію, яка прямо не передбачена кодексами - спосіб повідомлення сторін про рух справи через месенджер Viber.
Однак це теж потребуватиме певних витрат.
Так, як розповів на засіданні Ради суддів України 5 серпня 2022 року заступник голови ДСА Сергій Чорнуцький, ДСА може забезпечити закупівлі платних послуг у Viber і WhatsApp для корпоративних клієнтів, за якими вони будуть давати підтвердження доставки і прочитання повідомлень від судів для учасників судових процесів. Однак це буде не безкоштовно.
Він дав порівняння по цифрах.
Паперова повістка коштує 45 грн. Вартість смс-повідомлення мобільного оператора 43 коп. Але для того, щоб відправити повістку, треба 5-6 повідомлень і загальна вартість буде близько 2,50 грн.
«У випадку з Вайбером це одне повідомлення і вартість 31 копійка. І можна відсилати текст. А з приводу файлів (тобто, текстів судових рішень - прим. ред.) треба ще уточнити», - сказав Чорнуцький.
Якщо ж користуватися персональними контактами, то це буде, за словами заступника голови ДСА, незручно, бо одній людині у суді «треба буде моніторити всіх суддів та всі справи».
Що передбачено новацією
«Судові повістки, повідомлення та виклики тепер надходитимуть і на електронні месенджери.
Відповідний порядок затверджено Державною судовою адміністрацією України - наказ від 23.01.2023 № 28.
Згідно з порядком повістки за заявою учасника судового процесу першочергово надсилатимуться на месенджер. У випадку, коли мобільний телефон абонента не «прив’язаний» до месенджеру, повістки як і раніше надходитимуть у формі SMS-повідомлень.
Наразі, державним підприємством «Інформаційні судові системи» завершуються розробка сервісу щодо автоматичного надсилання судами повісток поки що на один із найпоширеніших месенджерів - Viber. Впровадити сервіс заплановано не пізніше 10.02.2023.
Сервіс забезпечуватиме економію коштів судів в сумі більше 6 млн грн на рік, оскільки вартість однієї надісланої судової повістки за допомогою месенджеру (Viber) втричі дешевша за вартість однієї надісланої судової повістки у вигляді SMS-повідомлення.
Месенджер аналогічно SMS-повідомленням забезпечуватиме доставку текстових повідомлень на номери мобільних телефонів учасників справи, що цілком відповідає нормам процесуального законодавства в частині можливості повідомлення учасників судового процесу через інші засоби зв’язку (зокрема мобільного), які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
Дані, які підтверджуватимуть надсилання та доставку таких повідомлень на Viber, будуть надходити та зберігатися в автоматизованій системі документообігу суду (із запобіганням їх видалення чи коригування)», - зазначив Чорнуцький у новому дописі.
«Мова не йде про надсилання судових рішень, а лише про повістки, повідомлення та виклики, що передбачено процесуальними кодексами», - згодом уточнив він.
При цьому для учасників справи вже працює Електронний кабінет, який дозволяє надсилати як повідомлення, так і документи (ухвали, рішення тощо), і належно підтверджувати їх отримання, без необхідності додатково з’ясовувати, чи дійсно особа їх отримала. Тому причини створення ще одного каналу звʼязку залишаються незрозумілими.
«Тим, хто не зареєстрований в Електронному кабінеті, є два варіанти або надсилати рекомендованим поштовим відправленням, або СМС та ще дешевшим повідомленням на месенджер», - зазначив Чорнуцький.
Втім, скільки саме коштів буде витрачено на впровадження повідомлень через Вайбер, він не повідомив (зокрема, чи будуть закуплені послуги у компанії, яка оперує месенджером, для судів як для корпоративних клієнтів, скільки коштів треба на забезпечення судів відповідними номерами телефонів чи така відправка буде здійснюватися з особистих номерів працівників суду).
Про те, що направлення повідомлень через окремі месенджери може призвести до неоднакової судової практики, свідчать і останні рішення судів (див. ухвалу Великої Палати Верховного Суду від 7 грудня 2022 року по справі №560/5541/20). Зокрема, в одній з таких справ, учасник, якому суд направив рішення, стверджував, що не отримував його (адже дійсно, багато людей зареєстровані у якомусь месенджері, але фактично ним не користуються).
Велика Палата в ухвалі від 7 грудня 2022 року підкреслила, що умови, коли законодавча та виконавча гілки влади не можуть вирішити проблеми фінансування витрат на повідомлення учасників справи про рух справи встановленими законом засобами, у зв`язку із чим не досягається мета правосуддя та обмежуються права сторін знати про суд, не можуть слугувати критеріями для звернення до Великої Палати з пропозицією відступу від правової позиції.
Виникає питання і стосовно необхідності додаткових витрат - закупівля послуг у месенджерів для централізованої відправки повідомлень, закупівля телефонних номерів судами тощо.
Про ризики ситуації, коли повідомлення учасникам справи направляються з власного телефону працівника суду, раніше попереджали у самому ДСА.
«У частині неавтоматизованого порядку відправлення повідомлень на месенджери (використовуючи номер мобільного телефону для реєстрації облікового запису) заступник голови ДСА Чорнуцький С. П. наголосив, що у такому випадку не буде повною мірою забезпечено збереження даних про доставку судових повідомлень зокрема існуватиме високий ризик їх втрати через відсутність засобів запобігання їх видалення.
При цьому історія таких відправлень буде не систематизована за справами, учасниками судового процесу, а пошук інформації для підтвердження відправки таких повідомлень значно ускладнений. Ще більше складнощів може виникнути у разі, коли у суді буде декілька осіб, які будуть модерувати один обліковий запис, зареєстрований на один номер мобільного телефону в суді, при відсутній можливості збереження історії видалення та коригування повідомлень.
Зокрема відповідно до умов використання Viber та їхньої політики прийнятого використання Viber не гарантує збереження інформації, а також у будь-який час та з будь-якої причини може видалити ваш контент.
Разом з тим, інформуємо, що ДСА України не укладала договорів щодо пересилання повісток з використанням месенджерів», - зазначили у ДСА.
До того ж, у Верховній Раді 4 листопада 2022 року ухвалено у першому читанні законопроект 7574-д, який змушує державні органи, чиновників, адвокатів, нотаріусів тощо нарешті зареєструватися в Електронному кабінеті. У зв’язку з чим вирішено відійти від цієї ідеї, наразі невідомо.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.