Верховна Рада може найближчим часом ухвалити як закон законопроект 7662 стосовно відбору суддів Конституційного Суду України за участі експертів, делегованих іноземними організаціями.
Основні рекомендації Венеційської комісії стосовно цього законопроекту раніше публікувала «Судово-юридична газета» (детальніше тут).
Так, 28 листопада Комітет Верховної Ради з питань правової політики рекомендував у другому читанні законопроекти щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді КСУ на конкурсних засадах 7662 та про внесення зміни до статті 129 Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо уточнення повноважень з’їзду суддів 7663.
Судячи з тексту, оприлюдненого у форматі порівняльної таблиці до другого читання, парламент зможе голосувати і за тих кандидатів до Конституційного Суду, яких не схвалить Дорадча рада за участі делегованих іноземцями експертів. Відповідно немає і заборони на призначення до КСУ тих, хто отримає негативну оцінку від Дорадчої групи експертів, і у з’їзду суддів України, і у Президента України.
Відповідні зміни пояснив член Комітету ВР з питань правової політики Роман Бабій.
«На попередньому засіданні комітету розглянули до нього понад 300 правок. Вирішили рекомендувати прийняти у другому читанні та в цілому.
К͟л͟ю͟ч͟о͟в͟і͟ ͟п͟о͟л͟о͟ж͟е͟н͟н͟я͟:͟
Починає функціонувати Дорадча група експертів (ДГЕ). Її завдання – оцінити всіх кандидатів на предмет їх моральних якостей та рівня компетенцій перед тим, як їх призначатимуть Верховна Рада, Президент чи З’їзд суддів.
Припиняються всі конкурси на посаду суддів КСУ, які не встигли закінчитися до набрання законом чинності. Конкурсна процедура розпочинається спочатку за новими правилами. При цьому конкурси на всі вакантні посади, актуальні на початок дії закону, мають розпочатися не пізніше ніж через 30 днів.
Я͟к͟ ͟ф͟о͟р͟м͟у͟є͟т͟ь͟с͟я͟ ͟Д͟Г͟Е͟?͟
ДГЕ складається із 6 осіб. Вони мають бути не молодше 45 років та мати щонайменше 20 років юридичного стажу. Діють також стандартні вимоги про моральні якості, компетентність та політичну нейтральність.
Такі високі вимоги рекомендовані Венеційською комісією. Вона слушно зазначила, що до тих, хто оцінює майбутніх суддів вимоги мають бути вищими, ніж до кандидатів в судді.
Протягом 6 років в ДГЕ входять по одному представнику від Верховної Ради, Президента, З’їзду суддів та Венеційської комісії і ще 2 представника від міжнародних організацій.
Представники від міжнародних організацій не обов’язково мають бути іноземцями. Громадяни країн-агресорів не можуть призначатися до ДГЕ.
Тобто, у перші 6 років матимемо суттєву міжнародну складову в ДГЕ - для прийняття кожного рішення буде потрібен як мінімум один голос того, хто делегований міжнародними організаціями.
Після 6 років в ДГЕ входитимуть по одному представнику від ВР, Президента, З’їзду суддів, Академії правових наук, З’їзду представників юридичних вишів та наукових установ та від громадськості (збори представників відповідних ГО, які організовує Мінюст).
Я͟к͟ ͟п͟р͟а͟ц͟ю͟є͟ ͟Д͟Г͟Е͟?͟
Група починає роботу після призначення мінімум 4 членів. Вона вивчає документи кандидатів, збирає інформацію про них, перевіряє і оцінює отриману інформацію, проводить співбесіди з кандидатами. Всі засідання ДГЕ відкриті і публічні, крім обговорення кандидатів для фінальної оцінки.
Результатом роботи ДГЕ є висновок щодо кожного з кандидатів в судді. Кожному кандидату дається одна з трьох оцінок по його відповідності посаді судді КСУ: «найбільше відповідає», «відповідає» та «не відповідає».
Члени ДГЕ працюють на громадських засадах, не отримуючи за цю роботу винагороду. Їхня каденція триває 3 роки без права бути призначеним на 2 строки поспіль.
Я͟к͟ ͟з͟а͟л͟у͟ч͟е͟н͟а͟ ͟г͟р͟о͟м͟а͟д͟с͟ь͟к͟і͟с͟т͟ь͟ ͟д͟о͟ ͟ц͟ь͟о͟г͟о͟ ͟п͟р͟о͟ц͟е͟с͟у͟?͟
На необхідності залучення громадськості до роботи ДГЕ також наголошувала Венеційська комісія.
До роботи ДГЕ можуть залучатися представники громадських організацій за рішенням ДГЕ (без права голосу), а після 6 річного терміну, коли будуть відсутні міжнародні делегати, представник громадських організацій (ГО) отримує повноцінне членство в ДГЕ.
ГО, так само як і інші фізичні особи, можуть подавати до ДГЕ інформацію, матеріали про кандидатів в судді, яку ДГЕ має вивчити і може врахувати при прийнятті свого рішення.
Залишається актуальною така форма впливу, як публічні оцінки кандидатам в ЗМІ та соцмережах. Інколи, коли факти суттєві і обгрунтовані, це впливає на остаточне рішення. Принаймні, на депутатів точно впливає, як підказує мені власний досвід.
Я͟к͟ ͟п͟р͟и͟з͟н͟а͟ч͟а͟ю͟т͟ь͟с͟я͟ ͟с͟у͟д͟д͟і͟?͟
Висновки ДГЕ передаються до органу, який обирає чи призначає суддів КСУ.
У колегіальних органах (ВР та З’їзд суддів) спочатку виносяться на голосування кандидати, які мають оцінку «найбільше відповідає», і з них обирається суддя. Якщо жоден з них не набрав необхідних голосів, голосування проводиться у наступній категорії - серед тих, хто має оцінку «відповідає». Якщо ж і серед цих кандидатів не буде обрано жодного, голосуються кандидати з оцінкою «не відповідає». Коли і серед «невідповідних» ніхто не буде обраний, проводиться повторний конкурс.
Що стосується квоти Президента - створюється конкурсна комісія, яка подає йому рекомендації по кандидатам із урахуванням висновків ДГЕ. Але формальної заборони призначити кандидата із статусом «не відповідає» тут теж немає.
Як рухаємося із цим законопроектом далі.
Чекаємо і вивчаємо висновки Головного юруправління ВР. Для їх врахування рішення комітету найближчими днями може бути переглянуте, а запропонований текст змінений. Тим більше, що деякі положення є дискусійними. Але поки його зміст - як описав вище.
А далі - в зал для голосування», - зазначив він.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.