Комітет Верховної Ради з питань прав людини рекомендує Верховній Раді ухвалити у першому читанні законопроєкт №8224 про національні меншини (спільноти) України.
Законопроєктом пропонується встановити, що національна меншина (спільнота) України (далі - національна меншина (спільнота) - стала група громадян України, які не є етнічними українцями, традиційно проживають на території України, об'єднані спільними етнічними, культурними, історичними, мовними та/або релігійними ознаками, усвідомлюють свою приналежність до неї, виявляють прагнення зберегти і розвивати свою мовну, культурну, релігійну самобутність.
Стаття 5 ініціативи визначає, що особа, яка належить до національної меншини (спільноти), має також право на:
1) самоідентифікацію;
2) свободу громадських об’єднань та мирних зібрань;
3) свободу вираження поглядів і переконань, думки, слова, совісті та релігії;
4) участь у політичному, економічному та соціальному житті;
5) використання мови національної меншини (спільноти);
6) освіту, зокрема мовами національних меншин (спільнот);
7) збереження культурної самобутності національної меншини (спільноти).
Перелік прав осіб, які належать до національних меншин (спільнот), визначений статтею 5, не є вичерпним. Законами України таким особам можуть надаватися інші права та свободи, зокрема право брати участь в політичному та економічному житті, «у тому числі у питаннях, пов’язаних зі збереженням та популяризацією культури, традицій та ідентичності національної меншини (спільноти), до якої вони належать».
Також пропонується передбачити створення дорадчих органів для вирішення питань національних меншин.
Частина 2 статті 18 законопроєкту визначає, що проєкти рішень місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, що стосуються питань, пов'язаних з реалізацією передбачених цим Законом прав та свобод осіб, які належать до національних меншин (спільнот), виносяться на обговорення дорадчих органів у разі їх утворення.
Пропозиції та зауваження дорадчих органів мають рекомендаційний характер і є обов'язковими до розгляду відповідними органами та посадовими особами. Місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані повідомити відповідні дорадчі органи про результати розгляду поданих пропозицій у десятиденний строк з дня їх отримання.
Крім цього, законопроєктом закріплюється можливість створення центрів національностей в обласних центрах або визначених населених пунктах за рахунок державного та/або місцевого бюджетів, для функціонування громадських об'єднань національних меншин (спільнот) на безоплатній основі.
Слід зазначити, що законопроєкт було зареєстовано 24 листопада, а вже 29 листопада він отримав добро комітету для розгляду у парламенті, що неймовірно швидко з огляду на традиційну парламентську практику.
Як повідомляла «Судово-юридична газета», Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроєкт, яким передбачається обов’язковий іспит для набуття українського громадянства.
Автор Ярослав Конощук
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.